محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

سومین جلسه کمیته بررسی مخاطرات منجر به مرگ‌ومیر کودکان یک تا 59 ماهه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

در جلسه کمیته بررسی علل مورتالیتی کودکان یک تا 59 ماهه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بر لزوم توسعه تخت‌های بستری بخش کودک و نوجوان در این مرکز تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، سومین جلسه کمیته تحلیل ریشه‌ای (RCA) علل مورتالیتی کودکان یک تا 59 ماهه، دوشنبه پنجم دی‌ماه ۱۴۰1 با حضور  دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر کسری کروندیان دبیر علمی کمیته مرگ‌ومیر و عوارض مجتمع، دکتر مجتبی فاضل رئیس بخش کودکان، دکتر سید محمدکاظم نوربخش هیئت‌علمی گروه آنکولوژی کودکان، دکتر خدیجه دانشجو هیئت‌علمی گروه کودکان، دکتر تکتم شیخیان دبیر علمی کمیته، دکتر سمانه سالاروند مسئول فنی آزمایشگاه‌های مجتمع، نیکو قاسم رمکی مسئول ایمنی بیمار، اعضای تیم درمانگر، مهسا دارابی دبیر اجرایی کمیته و سایر اعضا در سالن شورای ریاست برگزار شد.

این جلسه با تشریح گزارش اقدامات دارویی و درمانی کودکی 6 ساله در شهرستان محل اقامت، علت مراجعه و درمان‌های پس از بستری در بخش اطفال مجتمع آغاز شد.

دکتر اورندی راه‌اندازی PICU را از ملزومات مجتمع دانست و گفت: با انتقال بخش‌ها به مهدی کلینیک ظرفیت‌های جدیدی ایجاد می‌شود که می‌توان برنامه توسعه بخش کودک و نوجوان را نیز در آن دید. بحث راه‌اندازی ICU اطفال نیاز به زیرساخت‌هایی چون تامین نیروی انسانی ماهر برای مراقبت از کودکان و سخت‌افزار لازم دارد که نیازمند هزینه و زمان است. تا بهبود شرایط فیزیکی باید از امکانات موجود استفاده کنیم. در حال حاضر در ICU های مجتمع امکانات و تجهیزات سخت‌افزاری کم نداریم و اگر چیزی مختص کودکان باید به آن اضافه شود طبق نظر اساتید بخش اطفال و طرح در کمیته تجهیزات پزشکی پیگیری می‌کنیم. سعی‌مان تسهیل فرآیندهای مربوط به پذیرش کودکان در ICU های مجتمع است.

دکتر نوربخش در تبیین چگونگی روند درمان بیمار گفت: کودک از یک سال قبل در کرمان با توده گردن به پزشک مراجعه، داشته  و با استناد به گزارش پاتولوژی، تحت درمان لنفوم بورکیت قرارگرفته و در این مدت ستون مهره‌ها و لگن کودک به‌شدت درگیر و توده بزرگ شده بود.در بررسی مجدد پاتولوژی تشخیص رابدومیوسارکوم گذاشته شد به دلیل متاستاز و درگیری گسترده اندام‌ها، کاندید مناسبی برای پیوند نبود. ما بلافاصله کموتراپی و هم‌زمان با آن رادیوتراپی برای کنترل درد بیمار را آغاز کردیم که پس از مدتی توده کوچک و دردها هم کمتر شد. در مرحله چهارم کموتراپی کودک در حالی به ما مراجعه کرد که شرایط بالینی بسیار بد همراه با علائم بیماری ویروسی، یبوست و به دنبال آن اسهال داشت که بلافاصله در بخش اطفال بستری و آنتی‌بیوتیک تجویز شد که ابتدا اسلتامیویر (تامی – فلو) بود و بعد از مشاوره با دکتر محمدرضا صالحی و تست مثبت آنفولانزا، تحت درمان دارویی با آنتی‌بیوتیک‌های وسیع الطیف قرار گرفت و همچنین هایپرکلسمی و ادم اندام تحتانی ناشی از سرطان بیمار هم با لازیکس کنترل شد.

وی در ادامه افزود: اگر ایمونوهیستوشیمی (IHC) در پاتولوژی نمونه توده‌های گردن با تمرکز و دقت انجام نشود و یا نمونه کافی نباشد، احتمال اشتباه در تشخیص بالا می‌رود. فراگیران هم باید به خاطر بسپارند، اگر لنفوما باشد، یک تا دو ماه پس از درمان، توده کوچک می‌شود در غیر این صورت باید به سارکوما شک کنند. سارکوما در حال عادی هم به درمان مقاوم است و اگر درمان درست پیش نرود به‌سرعت متاستاز می‌دهد. در این بیمار تنها کاری که می‌شد کرد تسکین درد بود.

دکتر نوربخش در پایان بیاناتش بر ضرورت راه‌اندازی PICU تاکید کرد .

دکتر فاضل با تاکید بر لزوم توسعه بخش کودک و نوجوان مجتمع گفت: ما سال‌هاست در بخش اطفال با مشکل نبود PICU مواجهیم. مهم‌ترین نتیجه این نشست می‌تواند پیگیری مجدانه برای راه‌اندازی این بخش باشد. از طرفی طبق بخشنامه سال‌های گذشته وزارت بهداشت، مجتمع بیمارستانی امام خمینی تنها مرکز دارای بخش نوجوانان دانشگاه نیز هست که به دلیل محدودیت تخت‌های بستری و فضای فیزیکی هنوز مجزا از بخش کودکان نیست و باید برای آن کاری کرد.

دکتر دانشجو نیز اقدامات دارویی مربوط به درمان آنفولانزا و آنتی‌بیوتیک‌های موثر بر گرم منفی ها  در بیمار یادشده را تایید کرد و از چالش‌های ناشی از کمبود اتاق ایزوله و نبود ICU مناسب اطفال در مجتمع سخن گفت.

دکتر شیخیان با اشاره به مراحل درمان بیمار در شهرستان و تهران گفت: بخشی از درمان بیمار با تشخیص اشتباه در شهرستان مبدا آغاز و ادامه داشت و بخش دوم درمان بیمار مربوط به زمانی است که برای دریافت خدمت کموتراپی با حال عمومی بد به مجتمع مراجعه کرده و بستری می‌شود.

دارابی دبیر اجرایی کمیته با ارائه گزارشی از شرایط بالینی بیمار موردمطالعه قبل و پس از مراجعه به این مرکز توضیح داد: بیمار پسری 6 ساله بود که با تشخیص اشتباه لنفوم بورکیت از یکی از بیمارستان‌های کرمان برای پیوند سلول‌های بنیادی به دکتر حمیدیه معرفی و ارجاع شده بود و پس از هماهنگی‌های صورت گرفته درمانش را در سرویس دکتر نوربخش ادامه داد. در مسیر درمان با شک به سپسیس و DVT در بخش اطفال مجتمع بستری شد و تحت مشاوره گروه‌های عفونی و ENT قرار گرفت. با توجه به دیسترس تنفسی شدید با مشاوره گروه بیهوشی بیمار اینتوبه شد که متاسفانه درمان های حمایتی  موفق نبود و کودک فوت شد.

 

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *