محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

ششمین جلسه کمیته مرگ‌ومیر و عوارض مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1402

در جلسه کمیته مورتالیتی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، عوامل احتمالی و خطاهای فردی و سیستمی اثرگذار بر بیمار موردمطالعه، تحلیل و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، ششمین جلسه کمیته مرگ‌ومیر و عوارض مجتمع یکشنبه هجدهم تیر 1402 با هدف تحلیل ریشه‌ای علل (Root cause analysis- RCA) و با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر کسری کروندیان دبیر علمی کمیته، دکتر محمد افضلی مقدم رئیس بخش اورژانس، دکتر شهاب رفیعیان رئیس اتاق عمل‌های ولیعصر (عج)، دکتر مرتضی دارایی مدیر امور آموزشی و دانشجویی، دکتر فریناز موسوی مسئول پزشکی قانونی، طاهره زرعی چیان مدیر امور پرستاری، نیکو رمکی مسئول ایمنی بیمار، تیم درمانگر بیمار و سایر اعضا در سالن شورای ریاست برگزار شد.
در ابتدا کارشناس ایمنی بیمار به ارائه اطلاعاتی مربوط به فرآیندهای مراقبتی و درمانی انجام‌شده بر روی بیمار پرداخت و گفت: بیمار آقای 36 ساله که با شکایت درد کمر، شانه و پهلوی چپ به این مرکز مراجعه کرده و با  بررسی‌های به‌عمل‌آمده متوجه وجود اسپلنومگالی می‌شوند که با تشخیص ALL  اقدامات درمانی برای بیمار صورت می‌پذیرد.
در ادامه دکتر دارایی به ارائه سؤالاتی از گروه‌های  درمانی مربوطه و بررسی روند درمانی بیمار پرداخت.
سپس وی افزود: بیمار سرطان خون (لوسمی) حاد لنفوئیدی ALL  پلاکت خون بسیار پایین داشت که در این مرکز تحت درمان کموتراپی و اقدامات درمانی قرار گرفت.
دکتر افضلی مقدم ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص بیماران دارای اختلالات انعقادی گفت: بیماران دارای اختلالات انعقادی ممکن است با کوچک‌ترین ضربه به سروصورت دچار مشکل شوند باید برای این بیماران مراقبت‌های ویژه‌ای انجام شود و در صورت بروز حادثه و ضربه در اسرع وقت سی‌تی‌اسکن و اقدامات درمانی برای بیمار صورت پذیرد.
سپس معاون درمان مجتمع افزود: نکته حائز اهمیت در بحث ترومای حین انتقال مستندسازی دقیق و ثبت اقدامات اصلاحی مورد نیاز است.
دکتر میرزانیا با تبیین شرایط بیمارافزود: بیماران مبتلا به لوکمی(سرطان خون) از اختلالات سیستم ایمنی و سیستم انعقادی رنج می برند همچنین عوارض ناخواسته درمان های دارویی در این بیماران مزید بر علت افزایش خطر مرگ و میر ایشان است.
دکتر کروندیان بر مراقبت ویژه از  بیماران بدحال با وضعیت شکننده تأکید کرد.
دکتر موسوی مسئول پزشکی قانونی مجتمع با تأکید بر اهمیت مندرجات پرونده بیمار در محاکم قانونی گفت: پرونده بیماران باید شفاف، دقیق و خالی از هرگونه ابهام نوشته و در صورت بروز عارضه‌ای موارد آن باید  به‌صورت دقیق بیان شود درواقع در محاکم قانونی چیزی که ملاک قرار می‌گیرد همان پرونده بیمار است.

 

 

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *