محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

ششمین نشست روسای بخش های مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)

در نشست آذرماه روسای بخشهای مجتمع ارائه گزارشی از مشخصات و پیشرفت پروژه ۶۱۰ تختی انیستیتوکانسر و همچنین گزارشی از تکنولوژی‌های دانش‌بنیان مرکز تحقیقات الکترونیک سرطان واقع در این مرکز ارائه شد.

️به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، ششمین نشست روسای بخش های این مرکز چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ با حضور رئیس مجتمع، معاونان، روسای بخشها و جمعی از مسئولین این مرکز در سالن شورای ریاست برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر مومنی معاون امور دانشگاهی مجتمع ضمن خوشامدگویی از اعضا دعوت کرد تا مطالب پیش از دستور جلسه خود را اعلام کنند.
سپس دکتر صادق‌نیت با اشاره به حضور اساتید تاثیرگذار مجتمع در بحث سیاستگذاری سلامت، یکی از وظایف مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) را ارائه راهکارها و اطلاعات دقیق به دولتمردان دانست.
وی درباره پذیرش دستیاران فوق‌تخصص بصورت تکمیل ظرفیت نیز مطالبی را اظهار کرد.
در ادامه دکتر رستمیان یکی از نقاط قوت آزمون فوق‌تخصص دو سال اخیر را امکان فراخوان حائزان رتبه های ۵ و ۱۰ درصد برتر بورد تخصص برای دوره فلوشیپ خواند و ادامه داد: با رعایت استانداردهای سنی و نظارت هیئت بورد و معاونت درمان، امکان پیوستن دستیاران مستعد و حائز رتبه برتر برای تکمیل ظرفیت به اجرا درآمد و با توجه به قوی بودن این برگزیدگان، نتایج این رویکرد در بحث تامین هیئت علمی توانمند در سالهای آتی راهگشا خواهد بود.
رئیس بخش روماتولوژی سپس درخصوص چالش‌های مشاوره دستیاری، محدودیت فضای پارکینگ و اهمیت برگزاری جشن‌های مناسبتی برای همکاران رده‌های متفاوت شغلی سخن گفت.
در ادامه دکتر روح‌اله میری انیستیتوکانسر را تنها قطب علمی کانسر کشور خواند و لیستی از مهمترین دستاوردهای این مرکز را برشمرد.
وی در ادامه مشخصات فنی پروژه ۶۱۰ تختی انیستیتوکانسر، جانمایی بخشها و چالشهای راه اندازی آن ساختمان از جمله تعبیه پست برق و تامین نیروی انسانی را مرور کرد.
وی از تحویل ساختمان جدید طبق قول  خیرین سازنده تا پایان سال خبر داد.
سپس دکتر عبدالاحد استاد تمام دانشکده برق و الکترونیک و پست دکترال الکترونیک سرطان و رئیس پژوهشکده الکترونیک واقع در مجتمع از دستاوردهای این پژوهشکده صحبت کرد.
وی در ابتدای سخنانش به انتشار ۱۵۰ مقاله و ثبت بیست گرنت پژوهشی اشاره کرد و افزود: بیمارستان امام با توجه به ساختار کامل و حضور اساتید بارز جایگاهی دارد که در آن بسیار خوب می‌توان کار کرد.
وی در ادامه فرایند توسعه دانش‌بنیان ابزارهای شناسایی و درمان سرطان را تبیین کرد.
دکتر عبدالاحد گفت: پس از فازهای طراحی، توسعه‌ و تست پره‌کلینیکال وارد فاز مطالعه بالینی می‌شویم که در حال حاضر بیش از 90 درصد این مطالعات در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) اجرا می‌شود.
وی ایجاد ساختار بازخوردگیری و ایده‌دهی از سوی متخصصین بالینی و توسعه ابزارها توسط تیم مهندسی را بسیار کارآمد و راهگشا دانست.
در ادامه دکتر عبدالاحد درباره روش درمانی الکتروکموتراپی که از سال 2006 در آمریکا معرفی شده و پس از کسب تاییدیه و گایدلاین های اروپایی و آمریکایی بر روی بسیاری از بیماران پاسخ موثری داشته است گفت: عملکرد این روش درمانی بر پایه ترجمه رفتار الکترونیک سلولها و بافت های سرطانی است و با ایجاد یک میدان الکترومغناطیس در شرایط ویژه می توان درصد نفوذ داروی تزریقی را تا ۱۰۰۰ برابر افزود که در نتیجه آن سلولهای با درصد میتوز بالا مانند سلولهای سرطانی دچار توقف رشد و تکثیر می شود و سلولهای نرمال از مدار این جذب دارو خارج می‌مانند. این عضو هیئت علمی از ایرورس الکتروپوریشن که در مطالعات اخیر بعنوان روشی موثر در درمان سرطانهای پانکراس پیشرفته موضعی موثر است نام برد و ادامه داد: این روش با توجه به تخریب بافتی ایجاد کننده، برای تخریب سلولهای سرطانی و کانونهای صرع موثر خواهد بود.
وی ادامه داد: برای اولین بار در دنیا پروب‌هایی طراحی کردیم تا بتوانیم توزیع میدان الکترونیکی را در بافتهای غیر قابل تخمین میدان، ارزیابی کنیم.
وی با مرور نتایج قابل قبول و خوبی که از درمان بیمارانی مبتلا به توده‌های بازال سل کارسینوم، اسکواموس سل کارسینوم پوستی، کراتوزیس با عدم امکان گرافت پوستی، توده های اینترارکتال و اینتراواژینال و ملانوم به روش الکتروکموتراپی حاصل شده است، اظهار داشت: بعلاوه با الکترواستاتیک‌تراپی ادم لنف نودها را در این بیماران کاهش دادیم.
وی قیمت ارزان الکتروکموتراپی را در مقایسه با کشورهای اروپایی، مزیت بزرگی دانست و گفت: این خدمت با یک‌دهم قیمت خدمت مشابه درانگلستان ارائه می‌شود و علت آن توسعه این روش با حمایت‌های دولت است. همچنین ارائه توضیحاتی درباره مکانیسم الکترواستاتیک تراپی همچون کوچک سازی تومورها، از بین بردن درد و کاهش ادم بافتی از دیگر محورهای صحبت‌ وی بود.
معرفی دستگاه پروب تشخیص سرطان برای تخمین مارژین جراحی قسمت بعدی گفته‌های دکتر عبدالاحد را تشکیل می‌داد.
دکتر عبدالاحد با اعلام اینکه سی مرکز در کشور از این دستگاه برای تشخیص مارژین در جراحی‌های سرطان پستان استفاده می‌کنند، گفت: بویژه در بیماران پس از نئوادجونت تراپی که باعث فیبروزه شدن بافت می‌شود شناسایی لنف نودهای درگیر در فروزن سکشن برای پاتولوژیست سخت می شود و این روش کمک‌کننده است.
در ادامه درباره TDP زیر گاید سونوگرافی توضیح داده شد و دکتر عبدالاحد تعریف گایدلاین‌های بهره‌برداری از این دستگاه‌ها برپایه فنومنا را حائز اهمیت جهانی دانست.
در پایان وی زمان لازم برای توسعه و تکمیل یک شیوه و ابزار دانش بیان را با وجود حمایت مالی کامل در ایران حدود ۱۵ سال تخمین زد.
سپس دکتر صادق نیت راجع به حفظ خیرین، پروژه زمین ارتش، افزودن پنج بونکر برای ساختمان جدید انیستیتوکانسر و تامین برق و نیروی انسانی در پروژه ۶۱۰ مطالبی را بیان نمود.
پاسخ دکتر عبدالاحد به سوالات اساتید درباره توضیحاتش، بخش بعدی این نشست بود‌.
سپس دکتر رفیعیان درخصوص اورژانس انیستیتوکانسر صحبت کرد که دکتر میری توضیحاتی ارائه داد.
دکتر اینانلو درخصوص زمین ارتش گفت: با توجه به‌ اقبال فرماندهان ارتش، توافق بین ارتش و شهرداری باید ایجاد شود.
زیرا در بحث کلان، ما تنها بهره‌بردار هستیم، در واقع روند کار بدین صورت خواهد بود که شهرداری با کمک خیرین روال ساخت را طی می کند.
رییس مجتمع تصریح نمود: بیمارستان ذی نفع اقتصادی نیست و در حال حاضر توافق ارتش و شهرداری مهمترین گام است.
دکتر صالحی رئیس بخش جراحی قلب پس از تشکر از حضور دکتر عبدالاحد، درباره توقف پذیرش الکتیو در مواقع بحران اورژانس توضیحاتی ارائه داد.
دکتر اینانلو توقف پذیرش الکتیو را بعنوان راهکار نهایی و موقتی در مواقع شلوغی بیش از حد اورژانس حداقل تا پیش از جذب پرستاران جدید عنوان کرد.
دکتر حریرچی با مروری بر پیشینه مشکل اورژانس مجتمع اظهار داشت: بارها در سطح وزارتخانه‌ای صحبت شده است که اقبال شدید بیماران به بیماستان امام به دلیل حضور اساتید مبرز، امکانات پیشرفته و همچنین هزینه‌های پایین باید به نحوی از بالا مدیریت شود و در خاتمه اشاره‌ای به تجربه حضور ناظران دانشگاهی و تعیین تکلیف بیماران اورژانس کرد.

محمد مرزبان
تهیه کننده:

محمد مرزبان

تصاویر