محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

پنجمین جلسه کمیته طب انتقال خون مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره): آموزش اثربخش و نظارت پویا از راه‌های نیل به الگوهای رفتار پایدار در مصرف بهینه خون و فرآورده‌های خونی است

در جلسه کمیته انتقال خون مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بر استفاده از ابزارهای اثربخشی آموزشی در تقویت الگوی رفتاری مصرف بهینه و نگهداشت خون و فرآورده‌های خونی تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) پنجمین جلسه کمیته طب انتقال خون مجتمع در سال جاری، دوشنبه دهم مرداد 1401 با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر حسین دلیلی رئیس بخش نوزادان و NICU، دکتر راضیه اکبری هیئت‌علمی گروه زنان و زایمان، نیکو رمکی مسئول ایمنی بیمار، مائده محمودی دبیر کمیته و کارشناس بانک خون، مریم خوانساری کارشناس آزمایشگاه و سایر اعضا در سالن شورای ریاست برگزار شد.

دکتر اورندی در بحث اثربخشی آموزش کادر پرستاری در راستای مصرف بهینه خون و فرآورده‌های خونی در بخش‌ها گفت: با توجه به اهمیت موضوع برای امکان استفاده همه همکاران پرستار، ضروری است این آموزش‌ها در دو نوبت عصر و شب برنامه‌ریزی و اجرا شود. استمرار آموزش‌ها در عین توجه به مشوق‌های آموزشی مناسب برای افزایش انگیزش‌های آموزش پذیری و ابزارهای سنجش افراد آموزش‌دیده باهدف ارزیابی میزان ارتقای دانش آن‌ها در حوزه موردنظر به اثربخشی آموزش‌ها و به‌تبع آن کاهش خطاهای فردی منتج می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به موفقیت برنامه آموزش و پایش منظم درخواست‌های خون در بخش زنان افزود: پس از تکمیل این طرح می‌توان از آن به‌عنوان الگویی موفق در سایر بخش‌ها بهره جست.

معاون درمان مجتمع ساده‌نویسی و قابل‌فهم بودن پروتکل‌ها را در به ذهن سپاری و اجرای صحیح آن‌ها کمک‌کننده خواند و گفت: نیاز است برای تبیین فرآیند درخواست خون و فرآورده‌های خونی، شرایط و تعداد واحد موردنیاز، شیوه‌نامه‌ای مناسب تهیه و تنظیم شود. تقویت فرهنگ مصرف بهینه خون و فرآورده‌های خونی علاوه بر آموزش مداوم و اثربخش، نیازمند نظارت‌های پویا و مستمر است.

دکتر اورندی در پایان بر آموزش توجیهی پروتکل MSBOS در بدو ورود نیروهای پرستاری به بخش‌ها تاکید کرد.

در این جلسه ضمن بررسی روند پیشرفت مصوبات پیشین، گزارش آمار مصرفی و امحای خون و فرآورده‌های خونی، نسبت C/T بیمارستان، عوارض ناخواسته انتقال خون، موارد عدم انطباق، درخواست خون و عدم مصرف آن در بازه فروردین تا تیر 1401 و همچنین نتایج بازدید از بخش‌های زایمان، خون، رز، غدد و روماتولوژی ارائه و بررسی شد.

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *