محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

اولین جلسه کمیته مدیریت خطر حوادث و بلایای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره): آموزش و توانمندسازی کارکنان در نحوه برخورد با حوادث، مهم‌ترین رکن مدیریت بحران است

با همفکری اعضای مدیریت خطر حوادث و بلایای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، ساختار تشکیلاتی تیم آتش‌نشانی مجتمع و سیستم اطفای حریق ساختمان‌های ولیعصر 1 و 2 بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، جلسه کمیته مدیریت خطر حوادث و بلایای این مرکز، چهارشنبه 11 خرداد 1401 با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، مهندس محمدعلی سورکی معاون پشتیبانی، دکتر محمد افضلی مقدم رئیس اورژانس، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، مهندس رضا قدیم خانی سرپرست مدیریت دفتر فنی، فریده اسد زاده دبیر کمیته بحران، سعید افتخاری بازرس سازمان آتش‌نشانی، مهندس علی نعلبران رئیس حراست، مصطفی مرادی دلیر مسئول روابط عمومی، فاطمه حمیدی فر مسئول ایمنی بیمار و سایر اعضا در سالن شورای ریاست باهدف بررسی سیستم‌های اطفای حریق ساختمان‌های ولیعصر 1 و 2 در سالن شورای ریاست برگزار شد.

دکتر اورندی با اشاره به مجهز شدن همه بخش‌ها به کپسول‌های آتش‌نشانی گفت: مهم این است که چه کسی و چگونه در مواقع بحران باید از این کپسول‌ها استفاده کند. آتش‌سوزی یک موضوع عمومی است و همه باید نسبت به آن حساس شوند. افکار عمومی تشنه آموزش است. برای توانمندسازی افراد در بحث مدیریت بحران آتش‌سوزی نیز باید آموزش و اطلاع‌رسانی مناسب به‌تمامی کارکنان و در همه سطوح انجام شود. بهتر است از ظرفیت‌های آموزش آنلاین هم در این حوزه استفاده کنیم.

وی قدمت ساختمان‌های مجتمع را یکی از چالش‌های مدیریت بحران خواند و افزود: باید نیازهای مجتمع در بهسازی و اصلاح زیرساخت‌های قدیمی را شناسایی و به دانشگاه اعلام کنیم. همچنین لازم است مدیران بیمارستان‌ها هرچه سریع‌تر در مورد تعیین تکلیف اموال مازاد و اسقاط بخش‌ها تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

معاون درمان مجتمع در ادامه گفت: اگرچه حادثه‌های تلخ زیادی را در سال‌های اخیر تجربه کردیم و به سوگ هم‌وطنانمان نشستیم ولی به‌جای مهارت‌آموزی برای مقابله با بحران‌ها، متاسفانه هر بار فراموش می‌کنیم. تعیین ساختار، تشکیل تیم آتش‌نشانی مجتمع و آموزش مجدانه همکاران از اولویت‌های ما در بحث اطفای حریق است.

مهندس سورکی در این جلسه تاکید کرد: نباید بگذاریم موضوعات مهم مربوط به مدیریت بحران در طول زمان مغفول بماند بلکه با شناسایی گام‌به‌گام مسائلی چون موضوع پله‌های فرار به‌سوی برطرف کردن آن‌ها برنامه‌ریزی و حرکت کنیم. بعلاوه در خصوص نحوه طراحی و نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی در بخش‌ها، من معتقدم بهتر است با رعایت اصول زیباسازی بیمارستان، باکیفیت و ماندگار کارکنیم.

بازرس سازمان آتش‌نشانی در این جلسه با اشاره به مهم‌ترین نکات در بحث اطفای حریق گفت: طبق شعار معروف که پیشگیری بهتر از درمان است در مدیریت بحران هم همین‌گونه است و آموزش اولین راه پیشگیری است. نباید منتظر باشیم تا حادثه‌ای رخ دهد بعد به حل آن فکر کنیم. مجهز بودن به کپسول آتش‌نشانی اگر طرز استفاده از آن را ندانیم مفید نیست. وزن مناسب (بین 4 تا 6 کیلوگرم) و در دسترس بودن کپسول‌های آتش‌نشانی بسیار مهم است. یکی از اساسی‌ترین مشکلات به‌خصوص در ساختمان‌های قدیمی، مدیریت فضای فیزیکی است. پله‌های فرار از مهم‌ترین عامل‌های ایمنی افراد در زمان آتش‌سوزی است و باید همواره آن را خالی و باز نگه‌داریم.

مهندس قدیم خانی در خصوص تیم آتش‌نشانی مجتمع گفت: این تیم درگذشته با همکاری واحد تاسیسات و حراست شکل‌گرفته و کد 22 نیز برای آن اعلام‌شده است که با توجه به مستندات می‌توان آن را بازنگری کرد. کمبود نیروی تاسیسات هم یکی از چالش‌های دیگر ما در این حوزه است. در مدیریت بحران باید همه جوانب را ببینیم.

دکتر افضلی مقدم بر لزوم تهیه تجهیزات پایه آتش‌نشانی برای امکان اقدامات اولیه در مواجهه با آتش‌سوزی‌های احتمالی مجتمع تاکید کرد.

فریده اسد زاده ضمن ارائه گزارشی از آخرین ارزیابی وضع پله‌های فرار، باکس‌های کپسول آتش‌نشانی، رعایت حریم تابلوهای برق و سیستم اعلان حریق ساختمان‌های ولیعصر 1 و 2 در خصوص ضرورت طراحی ساختار جدید تیم آتش‌نشانی مجتمع توضیحاتی داد.

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *