محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

دومین جلسه کمیته ارتقای خدمات اورژانس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره): تسهیل فرآیندها وظیفه تیم مدیریت بیمارستان و اجرای آن منوط به همکاری اساتید و کارکنان در تمامی سطوح است

در جلسه کمیته ارتقای خدمات اورژانس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بر انتقال به‌موقع بیماران از بخش اورژانس به سرویس معالج تاکید و همچنین برای تامین نیروی کمک بهیار در این بخش رایزنی‌هایی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دومین جلسه کمیته ارتقای خدمات اورژانس این مرکز یک‌شنبه 8 خرداد 1401 با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، مهندس محمدعلی سورکی معاون پشتیبانی، دکتر محمد افضلی مقدم رئیس اورژانس و دبیر علمی کمیته، دکتر علیرضا عبداللهی رئیس آزمایشگاه‌ها، دکتر پیام صراف هیئت‌علمی گروه نورولوژی، دکتر نرجس محمدزاده نماینده گروه جراحی، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، حسین کرمی جزء سوپروایزر آموزشی اورژانس و دبیر اجرایی کمیته و سایر اعضا در سالن شورای ریاست برگزار شد.

دکتر اورندی با اشاره به بخشنامه اخیر حوزه ریاست مجتمع در راستای رفع چالش‌های انتقال بیماران از اورژانس به بخش‌ها تصریح کرد: در صورت وجود تخت خالی در بخش هیچ تاخیری در انتقال بیمار از اورژانس پذیرفتنی نیست. اگرچه ایدئال‌گرایی در اندیشه و انجام امور پسندیده است ولی نمی‌توان در میدان عمل و اجرای فرآیندهای درمان محدودیت‌های مالی، تجهیزاتی و نیروی انسانی را نادیده گرفت. وقتی متخصصین طب اورژانس به‌عنوان خبرگان این حوزه تشخیص می‌دهند بیمار به بخشی برود، ضروری است همکاران واحدها در تمامی سطوح به این تصمیم احترام بگذارند و در کمک به تسریع فرآیند انتقال تلاش کنند. وظیفه ما در بدنه رهبری و مدیریت تسهیل فرآیندهاست ولی در اجرای فرآیندها، شما باید کمک کنید. نمی‌توانیم با این حجم مراجعه و شلوغی و دستورالعمل تعیین تکلیف زیر 6 ساعت بیماران اورژانس تنها برای یک گرافی ساده تخت اورژانس را معطل کنیم. یکی از راهکارهای ساده که پیش‌ازاین هم گفته و بازهم تاکید می‌کنم این است که اساتید بخش‌ها در چینش و تقسیم وظائف بالینی فراگیران بازنگری کنند و فشار کار فقط روی رزیدنت سال یک و دو متمرکز نشود.

معاون درمان مجتمع حضور دکتر عبداللهی در معاونت درمان دانشگاه را فرصتی مغتنم برای چاره‌جویی در حل مشکلات آزمایشگاه‌های بیمارستانی دانست و گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت موضوع کنترل عفونت و حساسیت بخش اورژانس، بحث خون‌گیری از بیماران نیاز به بازنگری و اصلاح در سطح دانشگاه دارد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام‌شده در مدیریت درمان متمرکز زخم بستر گفت: راه‌اندازی کلینیک متمرکز با همکاری گروه‌های داخلی، ارتوپدی، جراحی و جراحی عروق، آموزش‌ها، تامین نیرو و تجهیزات لازم برای تحقق این طرح گام‌به‌گام دیده‌شده و در حال اجراست و همچنان رو به بهبود ادامه دارد.

مهندس سورکی نیز در خصوص کمبود نیروی انسانی در اورژانس توضیح داد: بیمارستان‌ها یک استاندارد نیروی انسانی دارند که متناسب با پراکندگی فضای فیزیکی متفاوت است. جذب نیروی انسانی از حیطه مسئولیت معاونت پشتیبانی مجتمع خارج بوده و تنها از طریق دانشگاه امکان‌پذیر است. بااین‌حال با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده تلاش می‌کنیم تا نیروی کمک بهیار و خدمات به بخش اورژانس اختصاص دهیم.

معاون پشتیبانی مجتمع در ادامه افزود: رویکرد ما در نحوه به‌کارگیری نیروها و پرداخت‌های انگیزشی به آن‌ها در بخش‌های حساس در مسیر رفع محدودیت‌های نیروی انسانی مجتمع با کمک به حفظ منافع کارکنان است.

دکتر افضلی مقدم عدم انتقال به‌موقع بیماران از سوی سرویس معالج در کنار کمبود نیروی انسانی، ازدحام بیماران و انتظارات بخش‌ها در تکمیل اقدامات پاراکلینیک بیماران در اورژانس را از مهم‌ترین چالش‌های بخش اورژانس خواند و گفت: با نگاه منطقی، عدم همکاری بخش‌ها در انتقال به هنگام بیماران پس از اعلام طب اورژانس منجر به ماندگاری بالای بیماران در بخش اورژانس می‌شود که مغایر با پروتکل‌های اورژانس است. این در حالی است که اورژانس مجتمع در اغلب روزها بیش از دو برابر ظرفیت خود بیمار دارد و ادامه کارها با این روال، همکاران این بخش را در مراقبت از بیماران بدحال با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند.

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *