محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

سومین جلسه کمیته طب انتقال خون مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره): توسعه همکاری‌ها در بستر الکترونیکی کردن فرآیندها تسهیل می‌شود

در جلسه کمیته انتقال خون مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بر مصرف بهینه خون و فرآورده‌های خونی و همچنین آموزش و پایش مستمر کارشناسان بانک خون از بخش‌های بستری تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) سومین جلسه کمیته طب انتقال خون مجتمع در سال جاری، دوشنبه 9 خرداد 1401 با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان، دکتر علیرضا عبداللهی رئیس آزمایشگاه‌ها، دکتر حسین دلیلی رئیس بخش نوزادان و NICU، دکتر راضیه اکبری هیئت‌علمی گروه زنان و زایمان، پرستو آریاملو مدیر امور پرستاری، فاطمه حمیدی فر مسئول ایمنی بیمار، مائده محمودی دبیر کمیته و کارشناس بانک خون، مریم خوانساری کارشناس آزمایشگاه و سایر اعضا در سالن شورای ریاست برگزار شد.

دکتر اورندی با تشکر از همکاری گروه زنان مجتمع و تمامی گروه‌های درگیر برای مدیریت مصرف خون و فرآورده‌های خون در بخش زنان، موفقیت طرح MSBOS را مرهون تعامل تیمی شکل‌گرفته خواند و افزود: این روند باید همچنان ادامه یابد. به‌کارگیری تکنولوژی و ظرفیت‌های فضای مجازی برای هماهنگی و طرح مشکلات بین بخشی در پیشرفت طرح MSBOS تا حد قابل قبولی موثر بوده و می‌توان آن را به سایر بخش‌ها نیز تعمیم داد.

وی در ادامه تصریح کرد: مصرف بهینه خون و فرآورده‌های خونی در بخش‌ها مورد تاکید است که نیاز به همکاری گروهی، آموزش‌های مداوم و پایش دقیق دارد. یکی از دغدغه‌های من برای تسهیل و تسریع امور درمان، توسعه همکاری‌ها در بستر الکترونیکی کردن فرآیندهای جاری است.

دکتر عبداللهی با تاکید بر لزوم آموزش و نظارت مستمر کارشناسان بانک خون از بخش‌های بستری گفت: برای به حداقل رساندن چالش‌های انتقال خون در مجتمع ضروری است کارشناسان بانک خون با هماهنگی مدیریت پرستاری مجتمع هر هفته از چند بخش بازدید و استانداردهای مربوطه را به صاحبان فرآیند آموزش و بازخوردهای آن را ماهانه به اعضای کمیته گزارش دهند.

رئیس آزمایشگاه‌ها افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها دانشگاهی است که فلوشیپ طب انتقال خون دارد و این ظرفیت ویژه برای حل مسائل این حوزه با سازمان انتقال خون اثرگذار است. از طرفی تعیین یک ناظر هموویژلانس هم با توجه به بزرگی مجتمع در کاهش مشکلات موجود راهگشاست.

پرستو آریاملو نتایج طرح MSBOS مجتمع را خوب ارزیابی و از آن به‌عنوان یک کار ارزشمند تیمی یادکرد و گفت: مشکلات بخش‌ها از طریق سوپروایزرهای مجتمع در سیستم پرستاری هرروز مطرح و برای رفع آن‌ها چاره‌جویی می‌شود. طبیعتاً برای رفع چالش‌های بین بخشی در بحث انتقال خون، آموزش بخش‌ها باید جدی گرفته شود.

حمیدی فر با اشاره به فلسفه قانون نمونه خون دوم از بیمار بستری توضیح داد: گرفتن 2 نمونه خون در زمان‌های مختلف، نمونه اول بدو بستری و نمونه دوم در صورت نیاز بیمار به تزریق خون یا پیش از عمل جراحی به‌منظور دبل چک کردن گروه خونی است و درصورتی‌که پیشینه (History) بیمار را در HIS داشته باشیم دیگر نیازی به گرفتن نمونه اول نیست.

مسئول ایمنی بیمار مجتمع بابیان این نکته که انتقال خون از بخش‌ها به واحد بانک خون باید با حفظ زنجیره سرد انجام شود گفت: خون مصرفی باید در اتاق عمل تعیین تکلیف و اگر نیاز به ترانسفیوژن دارد به بخش، در غیر این صورت باید مستقیماً با حفظ زنجیره سرد به بانک خون منتقل شود.

خوانساری نیز در خصوص فرآیند درخواست نمونه خون بیماران بستری گفت: در صورت عدم ثبت گروه خونی بیمار در HIS، نمونه اول بدون درخواست در بدو بستری و نمونه دوم به‌محض نیاز بیمار به تزریق خون کراس مچ شده و حتماً با درخواست قابل انجام است.

در این جلسه ضمن بررسی روند پیشرفت مصوبات پیشین، گزارش آمار مصرفی و امحای خون و فرآورده‌های خونی، نسبت C/T بیمارستان، عوارض ناخواسته انتقال خون، موارد عدم انطباق، درخواست خون و عدم مصرف آن در بازه بهمن 1400 تا اردیبهشت 1401 ارائه و بررسی شد.

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *