محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

جلسه کمیته بررسی علل مخاطرات مادران باردار مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)

معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره): همکاری بیمار و همراهانش در ارائه شرح حال کامل بیماری به تسریع تشخیص و اقدامات درمانی مورد نیاز کمک می کند

در جلسه کمیته موربیدیتی مادر باردار مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بر بازآموزی سطح‌بندی تریاژ مادران باردار، توجه به شناسایی علل درد پیش از تجویز دارو و حساس بودن به بیماران سطح 1 و 2 تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) جلسه کمیته بیمارستانی تحلیل ریشه‌ای (RCA) موربیدیتی مادر باردار مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) چهارشنبه 24 فروردین 1401 با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر فهیمه قطبی زاده رئیس کمیته، دکتر فاطمه کیخا دبیر علمی کمیته، دکتر علی گنجعلی خان مدیر درمان دانشگاه و مجتمع، اساتید و کارشناسان گروه زنان و مامایی دانشگاه و سایر اعضا باهدف بررسی علمی ابعاد گوناگون پرونده بیمار موردمطالعه در سالن شورای ریاست تشکیل شد.

دکتر اورندی در خصوص پرونده این بیمار گفت: با شواهد موجود و بررسی‌های به‌عمل‌آمده اگرچه خطاهای فرآیندی هم حین درمان بیمار وجود داشت، ولی به نظر می‌رسد آنچه بیش از هر چیز منجر به تاخیر در تشخیص علت درد و مخاطره بیمار شد، عدم ارائه شرح‌حال درست و سابقه جراحی‌های قبلی بیمار از سوی بیمار و همراهانش بود که خوشبختانه با کمک اساتید و سایر اعضای تیم درمانی بیمار نجات یافت.

دکتر گنجعلی خان با تاکید بر اهمیت مراقبت و درمان مادران باردار تصریح کرد: در مورد مادران باردار سطح 1 و 2 رزیدنت باید بیمار را از بدو ورود و در تمامی پروسه درمان کنترل و اقدامات موردنیاز بیمار را با قید فوریت پیگیری کند.

دکتر قطبی زاده با اشاره به سطح‌بندی مناسب این بیمار در تریاژ گفت: انتظار می‌رود در مواجهه با مادر باردار سطح 1 و 2 ابتدا رزیدنت ارشد و بلافاصله پزشک مقیم فرآیند درمان را مدیریت کنند.

وی در ادامه از عدم علائم شرح‌حال دقیق بیمار از سوی همراهان وی ابراز تاسف کرد و افزود: به‌رغم سختی‌هایی که بود خوشبختانه بیمار پس از مراقبت‌های لازم باحال عمومی خوب ترخیص شد. همکاری بیمار و همراهانش در بیان پیشینه بیماری‌ها و جراحی‌های انجام‌شده در تسریع تشخیص بیماری و تسهیل مسیر درمان بسیار کمک‌کننده است.

رئیس کمیته موربیدیتی مادران باردار مجتمع یادآور شد: لازم است یکی از تشخیص‌های افتراقی گروه زنان در مورد مادران باردار با درد شدید شکمی بدون توجه به شرح‌حال بیمار پارگی رحم در نظر گرفته شود.

دکتر قطبی زاده در پایان بیاناتش بر ضرورت بازآموزی سطح‌بندی مادران باردار به‌تمامی فراگیران با همکاری طب اورژانس تاکید کرد و از افزایش یک و نیم برابری ورودی اورژانس زایمان مجتمع خبر داد.

دکتر آل یاسین بابیان این نکته که در جریان درمان مادران باردار هرلحظه امکان وقوع یک اتفاق ناگوار است افزود: به همین سبب گروه زنان با تمامی گروه‌ها در ارتباط است. سطح‌بندی درست بیمار در تریاژ بسیار مهم است و فراگیران باید از نحوه مراقبت و اقدامات اورژانسی موردنیاز مادر باردار سطح 1 و 2 کاملاً آشنا شوند و بدانند تریاژ محل مناسبی برای مانیتورینگ دقیق این بیماران نیست. در مواقعی که بیمار با شکایت درد مراجعه می‌کند پیش از تجویز دارو برای کاهش درد، لازم است ابتدا علت درد با همفکری گروه‌های تخصصی مرتبط شناسایی شود. در بیمارانی که سابقه جراحی آدنومیومکتومی دارند هرگز در بررسی‌های خود به دنبال تورشن نروید. مهم‌ترین علامت راپچر (پارگی) رحم، درد است. ما تنها دانشگاهی هستیم در تهران که پزشک مقیم زنان داریم و باید از این ظرفیت خوب استفاده کنیم.

دکتر اسلامیان از فراگیران خواست تا نسبت به‌تمامی دردهای غیرمعمول بیماران حساس بوده و ضمن در جریان گذاشتن پزشک مقیم به این نکته توجه کنند که همیشه یک سری علائم منفی هست که ما را از تشخیص درست دور می‌کنند.

دکتر معینی تاکید کرد: پزشکان زنان باید به بیمارانی که تحت عمل جراحی آدنومیومکتومی حتی اگر برای کمک به بارداری قرار می‌گیرند این هشدار را بدهند که این مادران در بارداری خود ممکن است به عارضه پارگی رحم دچار شوند؛ و ازاین‌رو باید به مرکزی که این مادر باردار در آن جراحی‌شده به دلیل عدم اطلاع‌رسانی به بیمار از خطرات عملش تذکر داده شود.

دکتر موسوی نیز با رویکرد قانونی این رویداد افزود: عدم اطلاع پزشکان مقیم از پرونده بیماران توجیه قانونی ندارد و بالطبع پزشک مقیم باید به اتفاقات بخش خود کاملاً مشرف باشد.

 توضیح این‌که در این جلسه، دکتر زینت قنبری مدیر گروه بیماری‌های زنان و زایمان، دکتر فاطمه دلدار رئیس گروه زنان و مامایی مجتمع، دکتر اشرف آل یاسین، دکتر لاله اسلامیان و دکتر اشرف معینی هیئت‌علمی گروه زنان و زایمان دانشگاه، دکتر عباس علی بخشی رئیس بیمارستان ولی‌عصر (عج)، دکتر زهرا پناهی هیئت‌علمی گروه زنان و زایمان و نماینده معاونت امور دانشگاهی در این کمیته، دکتر کسری کروندیان هیئت‌علمی گروه بیهوشی و دبیر علمی کمیته مرگ‌ومیر و عوارض مجتمع، دکتر فخرالدین کیانی هیئت‌علمی گروه جراحی، دکتر فریناز موسوی متخصص پزشکی قانونی، دکتر صدیقه حنطوش زاده هیئت‌علمی گروه زنان و زایمان، دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، فاطمه حمیدی فر مسئول ایمنی بیمار و فراگیران گروه‌های تخصصی زنان، بیهوشی، جراحی، تصویربرداری، کارشناسان پرستاری و اتاق عمل و سایر اعضای تیم‌های درمانگر نیز حضور داشتند.

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *