محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

جلسه فوق‌العاده کمیته کنترل عفونت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد

معاون درمان مجتمع: عادی انگاری شیوه‌نامه‌ها در سطوح مختلف کادر درمان پاشنه آشیل کنترل عفونت بیمارستانی است

در دومین جلسه دی‌ماه کنترل عفونت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) ضمن بررسی چالش‌های کنترل عفونت در بخش نوزادان و NICU بر لزوم بازآموزی دستورالعمل‌های کنترل عفونت و آنتی‌بیوتیک تراپی به پزشکان و پرستاران این مرکز تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) جلسه ویژه کنترل عفونت این مرکز شنبه 18 دی 1400 با رویکرد کنترل و پیشگیری از خطرات احتمالی انتشار عفونت‌های بیمارستانی در کلاس درس بخش نوزادان برگزار شد.

دکتر اورندی رعایت پروتکل‌ها را مهم‌ترین نکته در کنترل عفونت خواند و افزود: برخلاف این‌که موضوع مقاومت میکروبی موضوعی مهم و بسیار حساس است ولی پیشگیری از آن با رعایت دستورالعمل‌های مربوطه در تمام سطوح خدمتی امکان‌پذیر و آسان است. متأسفانه عادی انگاری همکاران در رعایت نکات بهداشتی پاشنه آشیل ما در این حوزه است. واقعیت این است که در بحث عفونت‌های بیمارستانی وضعیت مجتمع به‌مراتب بهتر از گذشته است به‌گونه‌ای که با تکیه‌بر دانش و تجربیات متخصصان این حوزه و مشارکت سایر گروه‌های تخصصی می‌توانیم به شناسایی به‌موقع و پیشگیری از انتشار میکروارگانیسم‌ها فکر و برنامه‌ریزی کنیم. در ادامه مسیر هم باید تلاش کنیم تا با مداخلات لازم و بهره‌گیری از تجهیزات مناسب عفونت‌های بیمارستانی را به حداقل برسانیم.

دکتر صالحی تشخیص درست را یکی از نقاط ضعف کنترل عفونت بیمارستانی عنوان و تصریح کرد: ما باید به سمتی برویم که بهترین تشخیص را داشته باشیم. دوز و دوره آنتی‌بیوتیک تراپی بر اساس نوع میکروارگانیسم شناسایی‌شده، بسیار مهم است. در هیچ جای جهان تجویز هم‌زمان چند آنتی‌بیوتیک وسیع الطیف برای بیماران ICU پذیرفتنی نیست و بالاخره باید به یک تشخیص درست برسیم. باید بدانیم کلیستین خط آخر درمان در عفونت‌های آسینتو باکتر و در بسیاری از کشورهای پیشرفته، مقاومت میکروبی به کلیستین، زنگ خطر درمان است. این نکات بسیار مهم‌اند و باید به پزشکان و فراگیران به‌خصوص در بخش‌های ICU و NICU آموزش داده شوند. اگرچه در بسیاری از موارد علت اصلی تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها نگرانی پزشکان از درمان بیماران است ولی به لحاظ رفرنس‌های علمی تجویز آنتی‌بیوتیک‌های وسیع الطیف طولانی‌مدت نتیجه‌بخش نیست. نکته اساسی و مهم این است اگر درمانی علمی نیست باید متوقف شود.

وی در ادامه با اشاره به نقش آزمایشگاه در تشخیص درست و تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک گفت: آزمایشگاه باید نسبت به ارسال Bac Alert به بخش‌های icu و nicu حساسیت بیشتری به خرج دهد. بعلاوه همکاران بخش‌ها باید دقت کنند نمونه کشت خون را در فاصله کوتاهی پیش از تجویز آنتی‌بیوتیک به آزمایشگاه ارسال کنند.

دکتر سیفی دست‌های آلوده را عامل اصلی انتقال عفونت‌های بیمارستانی خواند و تأکید کرد: توجه و حساسیت همکاران به رعایت بهداشت دست و ایزوله تماسی (استفاده از گان و دست‌کش) و همچنین نظارت جدی بر نحوه اجرای دستورالعمل‌های مربوطه در بخش‌ها برای شکستن چرخه انتقال عفونت بسیار مهم است. سازمان بهداشت جهانی تنها در شرایط کمبود دست‌کش، شست و شوی دست (hand hygiene) را به‌عنوان جایگزین اعلام کرده است ولی خوشبختانه در حال حاضر با محدودیت تجهیزاتی ازاین‌دست مواجه نیستیم و لازم است همکاران تمام موارد بهداشت دست و ایزوله تماسی را با دقت اجرا کنند؛ چراکه تنها عدم رعایت یک فرد می‌تواند منجر به آلودگی دیگران و بخش شود. در اینجا نکته بسیار مهم‌تر تعویض دست‌کش‌هاست که باید حتماً کنترل شود. طبیعتاً با توجه به اهمیت موضوع کنترل عفونت بازآموزی موارد فوق به‌تمامی پزشکان، پرستاران و کارکنان بخش‌ها ضروری است.

دکتر دلیلی نیز تجویز طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک را بی‌نتیجه دانست و بر لزوم آموزش مستمر و اجرای شیوه‌نامه‌های استوارد شیپ در بخش ها با همکاری متخصصان گروه عفونی تاکید کرد و افزود: باید از بروز و گسترش عفونت بیمارستانی پیشگیری کنیم؛ چراکه در مواجهه با شکل‌گیری مقاومت میکروبی، اغلب دستمان بسته است و کاری نمی‌توان کرد.

توضیح این‌که این جلسه، دومین جلسه کمیته کنترل عفونت در دی‌ماه ۱۴۰۰ بود و در آن دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی و پزشک کنترل عفونت ساختمان ولی‌عصر (عج)، دکتر آرش سیفی مسئول کنترل عفونت مجتمع، دکتر حسین دلیلی ریس بخش نوزادان و NICU. دکتر وفا قربان صباغ فوق تخصص نوزادان، دکتر طاهره اسماعیل نیا فوق تخصص نوزادان. پروانه صادقی مقدم فوق تخصص نوزادان. دکتر سمانه سالاروند متخصص پاتولوژی، دکتر رحیم رئوفی فلوشیپ کنترل عفونت، دکتر امیر رمضانی PhD میکروب‌شناسی، دکتر اسمعیل محمد نژاد دبیر کمیته و سایر اعضا حضور داشتند. در پایان جلسه اعضا از بخش نوزادان و NICU بازدید کردند.

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *