محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

چهارمین جلسه کمیته اخلاق بالینی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

معاون درمان مجتمع: هدف غایی رضایت آگاهانه تقویت ارتباط پزشک با بیمار است

دکتر امیرحسین اورندی در جلسه تیرماه کمیته اخلاق بالینی مجتمع بر لزوم کیفیت اخذ رضایت آگاهانه از بیماران بستری، ایجاد وحدت رویه در نحوه ملاقات بخش‌های ویژه و طراحی مدل‌های راهنمای مراجعین تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) چهارمین جلسه کمیته اخلاق بالینی مجتمع سه‌شنبه 28 تیر 1401 با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان مجتمع، دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان، دکتر مرتضی دارایی رئیس دفتر امور فراگیران، دکتر غلام‌حسین رحیمی کارشناس رسیدگی به شکایات، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، امیر رجبی مسئول بهبود کیفیت، علی قلی نژاد دبیر اجرایی کمیته و سایر اعضا در سالن شورای ریاست این مرکز برگزار شد.

دکتر اورندی ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، از موضوع رضایت آگاهانه به‌عنوان یک چالش مهم یادکرد و گفت: در بحث ارتباطات سلامت، همه‌چیز به سمت افزایش آگاهی جامعه درحرکت است و این روند ما را به سمت پاسخگو بودن سوق می‌دهد. صرف‌نظر از رویکرد قانونی الزام تکمیل فرم رضایت آگاهانه، این موضوع به دلایل فرهنگی بسیار مهم است چراکه سال‌ها در بحث درمان بیماری‌ها، پزشک حرف اول و آخر را می‌زد و بیمار می‌پذیرفت ولی باگذشت زمان تحولات چشمگیری در ایران و جهان نسبت به موضوع ارتباط پزشک و بیمار در فرآیند درمان ایجادشده که حق انتخاب را در مسیر درمان به بیمار می‌دهد و البته مثل هر تغییر دیگری مقاومت‌هایی را نیز درپی دارد. از طرفی امروزه بیماران با پدیده‌ای به نام اینفودمی یا حجم وسیع اطلاعات سلامت در شبکه‌های مجازی هم مواجه‌اند که این ضرورت را ایجاب می‌کند تا پاسخ سوالاتشان را در مورد نوع و نحوه درمان بیماری از پزشک بپرسند. طبیعتاً حل این عارضه در ارتباطات پزشک و بیمار نیاز به فرهنگ‌سازی جدی دارد و زمان‌بر است.

معاون درمان مجتمع با تاکید بر کیفیت اخذ و ثبت دقیق فرم‌های رضایت آگاهانه در پرونده‌های بستری، تصریح کرد: در شرایط عادی پزشک معالج مسئول اطلاع‌رسانی به بیمار و تکمیل فرم رضایت آگاهانه پیش از انجام پروسیجرهای درمانی است، مگر در موارد اورژانس که جان بیمار درخطر است.

وی در بحث نحوه ملاقات بیماران بستری در بخش‌های ویژه گفت: اهمیت ایمنی بیماران و برخی سوء رفتارهای همراهان منجر به اعمال برخی محدودیت‌ها می‌شود. بااین‌حال همه ما بارها چنین شرایطی قرارگرفته‌ایم و می‌دانیم ازنظر عاطفی این نیاز برای بستگان درجه‌یک و بیمار وجود دارد سعی‌مان بر این است تا با توجه به شرایط بیماران بخش‌های ویژه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تسهیل ارتباط همراهان با بیماران این بخش‌ها به یک وحدت رویه برسیم.

دکتر اورندی با اشاره به اهمیت تامین تسهیلات برای گیرندگان خدمت گفت: با این طیف وسیع و حجم بالای مراجعین نیاز است از تمامی مدل‌های ممکن برای هدایت و راهنمایی آن‌ها در استفاده از خدمات درمانی مجتمع استفاده کنیم.

 

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *