محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

هم‌اندیشی در خصوص مقاوم‌سازی سازه‌های مجتمع در عملیات احداث رمپ دسترسی اضطراری خط هفت متروی تهران به مجتمع بیمارستانی امام خمینی

معاون پشتیبانی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره): توجه به اصل مهم تقدم پیشگیری بر درمان در مدیریت بحران هم حیاتی است.

با حضور معاون پشتیبانی مجتمع، نمایندگان سازمان‌های پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، اورژانس کشور و تهران، شهرداری منطقه 6، مدیریت پدافند غیرعامل و مدیریت دفتر فنی دانشگاه و تیم مدیریت اجرایی شرکت متروی تهران، شرایط فضای فیزیکی و تسهیل دسترسی‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در طرح احداث تونل رمپ اضطراری خط 7 مترو، کارشناسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دوشنبه 2 مرداد 1402 با حضور دکتر محمدعلی سورکی معاون پشتیبانی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، دکتر مهدی غیبی مسئول EOC وزارت بهداشت، مهندس محمدرضا ملاشاهی نماینده معاونت پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، دکتر خسرو شاکری نماینده سازمان اورژانس تهران، مهندس رضا قدیم خانی کارشناس مدیریت دفتر فنی دانشگاه، رقیه چمانی کارشناس مدیریت پدافند غیرعامل دانشگاه، مهندس یاشار لطفی مدیر اجرایی خط 7 مترو و تیم اجرایی شرکت متروی تهران و جمعی از مسئولین نهادهای مرتبط با بحران جلسه هم‌اندیشی در خصوص تعیین نقطه دسترسی شبکه مترو به مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و مقاوم‌سازی سازه‌های قدیمی مجتمع در پروژه احداث تونل رمپ شرایط بحران و تسهیل دسترسی‌های آن در این طرح در شرایط عادی و بحرانی بررسی و تبادل‌نظر شد.

دکتر سورکی در توضیح تاریخچه و قدمت سازه‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گفت: این بیمارستان که در سال 1325 راه اندازی شد؛ بزرگ‌ترین مجموعه آموزش درمانی کشور است و با 1487 تخت مصوب و حضور 400 عضو هیئت‌علمی برجسته گروه‌های مختلف پزشکی، روزانه به بیش از شش هزار بیمار سرپایی و بستری خدمت می‌دهد. با اضافه شدن بیمارستان حضرت مهدی (عج) با 880 تخت فعال و بیمارستان 610 تخت خوابی قطب درمان سرطان کشور (انستیتو کانسر) این مجتمع به معدود بیمارستان‌های بیش از دو هزار تخت بستری جهان می‌پیوندد که این ویژگی در منطقه خاورمیانه منحصربه‌فرد است. این در حالی است که به‌زعم بسیاری از متخصصان معماری کشور بیمارستان حضرت مهدی (عج) ازنظر سازه‌ای در نوع خود بی‌نظیر است. همچنین اقدامات ویژه‌ای چون ساخت همراه سرا و پارکینگ طبقاتی از ایده‌هایی بود که از ابتدا تا ادامه منشا خیر فراوانی برای بیماران و کارکنان مجتمع بوده و خواهد بود.

معاون پشتیبانی مجتمع در ادامه با اشاره به جایگاه کشوری این مرکز در نظام سلامت افزود: بیماران ما از اقصی نقاط کشور و اغلب از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند که مسئولیت همه ما را دوچندان می‌کند. در مدیریت این مجموعه بیمارستانی ملی نیاز است همه سازمان‌های مربوطه دست یاری دهند تا بتوانیم بهترین خدمات را به مردم ارائه کنیم.

وی در ادامه گفت: در سلامت اعتقاد بر این است که پیشگیری بر درمان مقدم است و این اصل در مدیریت بحران هم مهم است. مدیریت حوادث در شهر تهران، نیاز به پیش‌بینی و تمهیدات لازم دارد.

مهندس ملاشاهی تسریع عملیات ساخت خط 7 متروی تهران را با توجه به اهمیت آن در مدیریت بحران شهر تهران ضروری خواند و گفت: ما در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مجدانه پیگیر اجرای این طرح هستیم و سازمان‌های ذی‌ربط، دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) باید مواضع و الزامات خود را به‌صورت کتبی اعلام کنند تا پس از کارشناسی دقیق و تایید نهایی طرح با امضای تفاهم‌نامه مشترک، وارد فاز اجرایی شویم.

مهندس لطفی نیز با توضیح در خصوص برخی ویژگی‌های تونل مترو و امکانات آن در هنگام بروز حوادث احتمالی، خاطرنشان کرد: در صورت تایید طرح و تامین اعتبار آن از سوی مسئولان مربوطه، شرکت متروی تهران این آمادگی را دارد تا ظرف 9 ماه و مطابق با استانداردهای جهانی این پروژه را به مرحله بهره‌برداری برساند.

وی در ادامه افزود: از نگاه مهندسی این سایت برای ما ناشناخته است و با توجه به این‌که اغلب سازه‌های بیمارستان قدیمی است، وظیفه خود می‌دانیم به‌عنوان شرکت مسئول ساخت تونل مترو هرگونه مقاوم‌سازی و اصلاح ساخت‌وساز موردنیاز برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در زمان احداث تونل را انجام دهیم. برای این کار به نقشه کامل ساختمان‌های مجتمع نیاز داریم. همچنین تلاش بر این است تا برای تسهیل دسترسی کارکنان و مراجعین مجتمع به خدمات متروی شهری با همکاری مجتمع و شهرداری منطقه 6 در بحث محوطه‌سازی باوجود هزینه‌بر بودن، ورودی اختصاصی ببینیم.

دکتر شاکری در بحث الزامات مربوط به ارائه خدمات اورژانس در زمان بحران گفت: تنها بحث زلزله مطرح نیست و باید به محدودیت‌های مربوط به حوادث CBRNE (شیمیایی، بیولوژیک، رادیواکتیو و هسته‌ای) هم توجه کنیم.

در پایان این نشست، حاضرین از پارکینگ طبقاتی مجتمع بازدید کردند.

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *