محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

نهمین جلسه کمیته طب انتقال خون مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

در جلسه کمیته طب انتقال خون مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در خصوص راهکارهای بهبود مدیریت انتقال خون، مصرف بهینه خون و فرآورده‌های خونی بحث و تبادل‌نظر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، نهمین جلسه کمیته طب انتقال خون مجتمع در سال جاری، دوشنبه 14 آذر 1401 با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر زهرا پناهی رئیس بیمارستان ولیعصر(عج)، دکتر سمانه سالاروند دبیر علمی کمیته و مسئول فنی بانک خون، نیکو رمکی مسئول ایمنی بیمار، شبنم زابلی زاده کارشناس بهبود کیفیت ، مائده محمودی دبیر کمیته و کارشناس بانک خون و سایر اعضا در سالن شورای ریاست برگزار شد.
دکتر اورندی آموزش و نظارت مستمر در بخش‌ها را دلیل اصلی کاهش درخواست خون شسته شده  عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در این مرکز پراکندگی ساختمان و تنوع فاکتورهای مخدوش‌کننده وجود دارد بهتر است به آموزش پزشکان بیشتر دقت شود و در اجرای فرآیندها  کارهای دستی را کاهش داد  و همچنین  آموزش و نظارت  مستمر در بخش‌ها صورت پذیرد.
وی همچنین  بر تقویت فرهنگ‌سازمانی مصرف بهینه خون و فرآورده‌های خونی ، ایجاد اعتماد بین پزشکان ، آموزش مداوم و اثربخش و تأمین یخچال‌هایی برای  نگهداری پکسل خون در نقاط مختلف بیمارستان  تأکید کرد.
معاون درمان مجتمع  گفت: برای رفع چالش‌ها  در بانک خون نیاز است  که نکات مثبت بیمارستان‌های بزرگ که از نرم‌افزار شفا  استفاده  می‌کنند بهره جست و همچنین  آمار درخواست‌های خون و فرآورده‌های خونی آن‌ها را مورد پایش قرار داد اما با توجه به پراکندگی ساختمان درمجتمع باید در سطح خودمان برنامه‌ریزی کنیم وتا آنجا که می‌شود میزان  درخواست‌ها را منطقی کنیم.
در ادامه دکتر سالاروند ضمن  بررسی و مقایسه  آماری  درخواست خون و عدم مصرف آن دریکی از بیمارستان‌های بزرگ گفت: با توجه به پایش های انجام‌شده مشخص شد که  در این بیمارستان  تا وقتی‌که نیاز به تزریق وجود نداشته باشد هیچ‌گونه  رزرو و یا تزریق خون  درخواست نمی‌شود و همچنین بانک خون این اعتماد را به بخش‌ها و پزشکان بالینی داده تا در صورت  درخواست خون در بخش‌ها و اتاق عمل‌ها  در کمترین زمان ممکن  درخواست آن‌ها  تأمین شود .
در ادامه زابلی زاده ضمن ارائه آئین‌نامه و  گزارش عملکرد کمیته طب انتقال خون مجتمع در سال 1401 گفت: کمیته طب انتقال خون تا الان 8 جلسه برگزار کرده  که 18 مصوبه مطرح‌شده که از این تعداد 14 مصوبه اجرا و 4 مصوبه آن در دست اقدام است .
همچنین در این جلسه ضمن بررسی روند پیشرفت مصوبات جلسه پیشین، گزارش آمار مصرفی و امحای خون و فرآورده‌های خونی، نسبت C/T بیمارستان و بخش‌های جراحی زنان و اعصاب ، عوارض ناخواسته انتقال خون، موارد عدم انطباق، درخواست خون و عدم مصرف آن در بازه آبان 1401 ارائه و بررسی شد.

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *