محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

پنجمین جلسه کمیته تجهیزات پزشکی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال ۱۴۰۱ برگزار شد

در جلسه کمیته بیمارستانی تجهیزات پزشکی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در خصوص تجهیزات موردنیاز بخش‌های تصویربرداری پزشکی، ارولوژی، پیوند مغز استخوان و تست تنفس تبادل‌نظر و بازخورد نتایج ارزیابان اعتباربخشی دانشگاه در حوزه تجهیزات پزشکی بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، پنجمین جلسه کمیته تجهیزات پزشکی مجتمع چهار‌شنبه 21 دی ۱۴۰۱ با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر محمدعلی سورکی معاون پشتیبانی، دکتر علی گنجعلی خان مدیر درمان مجتمع، دکتر شهرام باقری حریری هیئت‌علمی طب اورژانس، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، دکتر دبیری مشاور اجرایی معاون درمان، مهندس آزاده دادستان مسئول واحد تجهیزات پزشکی و سایر اعضا در سالن شورای ریاست مجتمع برگزار شد.

دکتر سورکی در خصوص راهکارهای تامین منابع مالی هر یک از درخواست‌های خرید تجهیزات پزشکی بر اساس اولویت‌های آن توضیحاتی داد و در ادامه با تاکید بر ضرورت همبستگی بیشتر واحدهای تجهیزات پزشکی و تاسیسات مجتمع افزود: همه ما در یک تیم به نام مجتمع بیمارستانی امام خمینی هستیم و هدفمان پیشبرد کارها به بهترین شکل ممکن است. مخازن اکسیژن شاهراه حیاتی یک بیمارستان بوده و نظارت و نگهداشت آن موضوع مهمی است که باید همسو باهم و برای کمک به مجموعه باشد.

دکتر گنجعلیخان با اشاره به زحماتی که برای نظارت و نگهداشت گازهای طبی در مجتمع از سوی واحدهای تجهیزات پزشکی و تاسیسات در حال انجام است گفت: این اتفاق بزرگی است که به‌خوبی در مجتمع رصد و انجام می‌شود مستندات آن نیز باید با تعامل هر دو گروه و منطبق با استانداردهای اعتباربخشی تهیه و تنظیم شود.

در این نشست، مهندس یعقوبی کارشناس واحد تجهیزات پزشکی گزارشی از درخواست‌های بخش‌های مختلف مبنی بر خرید تجهیزات موردنیاز را برای اولویت‌سنجی ارائه کرد.

در این راستا، دکتر بشارت رحیمی رئیس بخش ریه مجتمع در توضیح اهمیت خرید دستگاه اسیلومتری راه‌های هوایی (IOS) و برندهای داخلی و خارجی آن گفت: بخش تنفس مجتمع مجهزترین بخش تست تنفسی در شهر تهران است. در حال حاضر دستگاه اسپیرومتری برای انجام تست تنفس PFT در مجتمع وجود دارد. با این رویکرد که تست تنفس بر پایه پارامتر IOS به‌عنوان یک تست کمکی در تشخیص بیماری‌های راه‌های هوایی کوچک بسیار کمک‌کننده است؛ وجود دستگاه اسیلتومتری در بخش تنفس ضروری است.

نوشین تژم سرپرستار اتاق عمل بخش ارولوژی در خصوص الزامات خرید دستگاه سنگ‌شکن PCNL توضیح داد: باوجود یک دستگاه سنگ‌شکن برون اندامی TUL، نیاز بیماران و استفاده همه اساتید بخش از آن، ارائه خدمت به بیماران نیازمند با محدودیت‌های زمانی مواجه است. با توجه به این ظرفیت که دو تن از اساتید بخش درحال استفاده از دستگاه سنگ‌شکن برون اندامی PCNL هستند؛ با اضافه شدن آن به بخش سرعت دهی به خدمات مربوطه افزایش و لیست انتظار بیماران برای این اعمال جراحی کاهش خواهد یافت.

دکتر معصومه گیتی متخصص رادیولوژی هم با اشاره به پیشرفت‌های هوش مصنوعی (Artificial intelligence) در حوزه‌های مختلف پزشکی گفت: یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی، شناسایی با کامپیوتر (Computer-aided detection) که اصطلاحاً به آن CADe می‌گوییم. نسخه پیشرفته‌تر کاربرد هوش مصنوعی (AI) در بحث ماموگرافی است که به‌عنوان یکی از آپشن های دستگاه از سوی برندهای مختلف قابل اضافه شدن است ولی قیمت آن بسیار بالاست. بافت پستان در مقایسه سایر اندام‌ها بسیار هتروژن بوده و استاندارد خاصی ندارد به همین دلیل تشخیص ضایعات کوچک در آن به‌شدت وابسته به تجربه متخصصین مربوطه است. تهیه این دستگاه در پرورش فراگیران برای تشخیص ضایعات پستان بسیار اهمیت دارد. خوشبختانه یک شرکت دانش‌بنیان مربوط به دانشجویان دانشگاه شریف موفق به تولید این تکنولوژی در داخل کشور شده که با بررسی‌های ما بر اساس دیتاهای مجتمع حساسیت و نتایج به‌دست‌آمده قابل‌رقابت با چهار برند معتبر بین‌المللی آن است. از طرفی در مطالعه‌ای که روی نتایج ماموگرافی‌های انجام‌شده توسط فلوها انجام دادیم تفاوت استفاده از AI و بدون آن کاملاً مشهود بود. درحالی‌که بحث غربالگری پستان از سوی وزارت بهداشت مورد تاکید است و حتی برنامه‌های کشوری برای ایجاد 137 مرکز غربالگری در حال شکل‌گیری است؛ استفاده این فناوری پیشرفته داخلی با پیشگیری از مثبت و منفی کاذب در بهبود نتایج غربالگری پستان اثربخشی به سزایی خواهد داشت.

در ادامه محمدپور کارشناس آزمایشگاه، سلول گیری پیوند مغز استخوان را برای بیماران این بخش بسیار حیاتی دانست و گفت: دستگاه فعلی با طول عمر حدود 25 سال قادر به انجام هم‌زمان سلول گیری در دو بیمار نیست. آماده‌سازی بیماران برای سلول گیری، خود پروسه ای پیچیده است. در مواقعی که هم‌زمان دو بیمار برای گرفتن سلول‌های بنیادی داریم، ناچاریم در یک روز کل فرآیند را دو یا چند بار تکرار کنیم که این کار فشار زیادی را متوجه بیمار و دستگاه می‌کند. با توجه به این‌که این خدمت برای بیماران سرطانی حیاتی و بسیار امیدبخش بوده و با در نظر گرفتن استهلاک دستگاه فعلی نیاز است برای خرید دستگاه جدید فکری کرد.

دکتر امید قائمی متخصص رادیولوژی در خصوص ضرورت‌های خرید دستگاه‌های مایکروویو (Microwave Ablation ) در تصویربرداری اظهار کرد: این دستگاه با ایجاد حرارت کنترل‌شده از نوع امواج مایکروویو از طریق یک سوزن به بدن بیمار هدایت و سبب سوزاندن تومورهای کبد، ریه و سایر انواع تومورها می‌شود. استفاده از این فناوری در رادیولوژی هم‌عرض جراحی رزکسیون تومور است و ازاین‌جهت بسیار اهمیت دارد. سوزن‌های دستگاه قابلیت استریل شدن و استفاده  مجدد را داشته و با روش پلاسما استریل می‌شوند.

اعظم علیپور مدیر امور عمومی مرکز تصویربرداری نیز خواستار اضافه شدن یک دستگاه مانیتور پزشکی به مرکز تصویربرداری ولیعصر برای گزارش‌های رادیولوژی باهدف تسهیل آموزش فراگیران و بهبود خدمت‌دهی به بیماران شد.

مهندس شریعت نیز در این جلسه گزارشی از نتایج بازدید ارزیابان اعتباربخشی دانشگاه در پیاده‌سازی سنجه‌های اعتباربخشی مرتبط با حوزه تجهیزات پزشکی و عملکرد این واحد در بحث قراردادهای تجهیزات سرمایه‌ای، نظارت بر نحوه نگهداشت گازهای طبی، به‌روزرسانی شناسنامه تجهیزات پزشکی در سامانه PQM، اعلام شرکت‌های مجاز برای شارژ و تست سیلندر و کنترل کیفی مخازن اکسیژن ساز به واحد تاسیسات ارائه کرد.

 

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *