محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

پنجمین جلسه کمیته مرگ‌ومیر و عوارض مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401 برگزار شد

در جلسه کمیته مورتالیتی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) عوامل احتمالی اثرگذار بر مرگ بیمار با رویکرد علم محور تحلیل و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، پنجمین  جلسه کمیته مرگ‌ ومیر و عوارض مجتمع سه‌ شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ با حضور دکتر امیرحسین او رندی معاون درمان، دکتر محمدتقی بیگ محمدی رئیس بخش‌ های ICU مجتمع و رئیس دانشکده پزشکی، دکترسید حسن امامی رضوی رئیس بخش جراحی عمومی، دکترمحمد افضلی مقدم رئیس بخش اورژانس، دکتر کسری کروندیان هیئت‌ علمی گروه بیهوشی و دبیر علمی کمیته، دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان، دکتر فروغ البرزی عضو هئیت علمی گروه داخلی، گوارش و کبد، دکتر فریناز موسوی هیئت‌ علمی گروه پزشکی قانونی، دکتر اسمعیل محمدنژاد سوپروایزر کنترل عفونت، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، فاطمه حمیدی فر مسئول ایمنی بیمار، نیکو رمکی کارشناس ایمنی بیمار و دبیر اجرایی کمیته و جمعی از  اساتید و فراگیران گروه‌ های داخلی، گوارش، جراحی و کادر پرستاری و همچنین مدعوین از حوزه مدیریت نظارت بر درمان دانشگاه  باهدف تحلیل علل ریشه‌ ای (Root cause analysis- RCA) مرگ بیمارآقای ۳۵ ساله    با درد شکم در ناحیه اپی گاستر و با تشخیص CBD STONE در این مرکز برگزار شد.
در ابتدا دکتر کروندیان دبیر علمی کمیته به  ارائه اطلاعاتی مربوط به فرآیندهای مراقبتی و درمانی انجام‌ شده بر روی بیمار و همچنین بررسی عمل ERCP و ویزیت‌های سرویس‌ گوارش پرداخت.
دکتر اورندی ضمن بررسی موارد مطروحه گفت: سرویس معالج بیمار و همچنین کادر پرستاری باید نسبت به وضعیت  ناگهانی بیمار همچون شوک بیمار، کاهش سطح هوشیاری  و افت فشار خون حساسیت بیشتری داشته باشند  و هر چه سریع‌ تر وضعیت بیمار را  به استاد و فلو مربوطه گزارش دهند تا زمان طلایی برای ارائه خدمات درمانی به بیمار از دست نرود.
  معاون درمان مجتمع به  بازنگری و اصلاح فرآیندها تأکید کرد و افزود: ما باید در خصوص نحوه هماهنگی‌ های بین گروه‌ ها  تلاش کنیم و به‌ سوی راهکارهای اجرایی برویم.
دکتر اورندی  بر ضرورت ثبت دقیق گزارش‌ های پزشکی و پرستاری، کنترل و مدیریت فرآیند درمان بیماران تأکید کرد و گفت:   سیر درمان باید به‌ صورت دقیق در پرونده  بیماران ثبت و توسط اساتید مهر و امضاء شود گاهی تنها به خاطر یک گزارش اشتباه و یا عدم ثبت درست پرونده بیمار، ممکن است مسئولان مرکز را مدت‌ ها درگیر دادگاه و پاسخگویی به مقامات قضایی کنند.
وی افزود: هدف ما در جلسات مورتالیتی  این است که  با رویکرد تخصصی، مشکلات در فرآیند درمان بیماران را به درستی شناسایی و نکات مهم را به دستیاران و فلو‌ها آموزش داده شود.
دکتر اورندی گفت: پزشک و تیم درمانگر وظیفه حرفه‌ ای و انسانی خود را در قبال بیمار به‌ درستی انجام دهند و درواقع  کسانی که به این مرکز مراجعه می‌ کنند  پدر، مادر، خواهر، برادر و فرزندان ما هستند و باید خدمت به مردم را در  اولویت کارهایمان قرار دهیم.
دکتر افضلی مقدم رئیس بخش اورژانس آموزش احیای بیماران برای  رزیدنت‌های سال یک را ضروری دانست.
دکتر موسوی گفت: در حوزه پزشکی قانونی ثبت دقیق مستندات بیمار از سوی پزشک معالج و کادر پرستاری مهم است.
در پایان مدعوین حوزه مدیریت نظارت بر درمان دانشگاه به بیان دیدگاه‌ ها و نقطه نظرات خود در رابطه با موضوعات مطروح شده پرداختند.

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *