محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

‍ با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران

پنجمین جلسه گراندراند مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد

در پنجمین جلسه گراندراند مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، با حضور رئیس دانشگاه و اساتید برجسته گروه‌های مختلف پزشکی نکات آموزشی تشخیص و درمانی بیمار خانم 42 ساله با شکایت درد شدید کمر بیش از6 ماه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

دکتر خلوت استاد برجسته و پیشکسوت روماتولوژی مجتمع: فراگیران باید دقت داشته باشند در تشخیص درست بیماری به هیچ عنوان بالین بیمار

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، پنجمین جلسه گراندراند مجتمع بیمارستانی  امام خمینی (ره)، چهارشنبه 25 آبان 1401 با حضور دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، جمعی از اساتید پیشکسوت، اعضای هیئت‌علمی و فراگیران گروه‌های تخصصی  روماتولوژی، خون و انکولوژی،عفونی ، رادیولوژی، پاتولوژی، پزشکی هسته ای، ارتوپدی، پزشکی اجتماعی  و ... و مدیران معاونت امور دانشگاهی در تالار شهید مجتمع باهدف تحلیل ریشه ای و  علمی روند تشخیص و درمان خانم 42 ساله با شکایت  درد شدید کمر بیش از6 ماه برگزار شد .
دکتر دارایی ضمن تشکر از حضور رئیس دانشگاه و اساتید پیشکسوت و برجسته مجتمع گفت: به همت معاونت امور دانشگاهی و پشتیبانی مجتمع پنجمین گراندراند این مرکز  را به گونه ای آغاز می کنیم که تجهیزات سمعی و بصری و همچنین  صدای  تالار شهید به روز رسانی شده است  تا آموزش فراگیران در بهترین حالت ممکن  صورت پذیرد.
در ادامه دکتر رستمیان رئیس بخش روماتولوژی ضمن تشکر از حضور رئیس دانشگاه ، اساتید و فراگیران  در جلسه گراندراند مجتمع گفت:  راهنمایی های اساتید  پیشکسوت و برجسته  گروه های مختلف مجتمع بسیار کمک کننده است  تا بتوانیم   علت بیماری   را به درستی مشخص  کنیم  و در یابیم  که   آیا  علت کمر درد یک  درد شایع مکانیکال بوده و یا  علتی از بیماری دیگر که در این جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی افزود: بیمار خانم 42 ساله  با درد شدید کمر بیش از 6 ماه و با انجام  تزریق در مفاصل ساکروایلیاک به این مرکز برای تشخیص بهتر و مناسب تر مراجعه کرده. باید توجه داشته باشیم که  بیش از 95 درصد کمر درد ها مکانیکال است و بیمار در عرض 1 الی 2 ماه بهبود پیدا می کند اما عامل 5 درصد کمر دردها ممکن است یک بیماری مهم سیستماتیک باشد   و ممکن است  کمر درد  یک علامت برای یک بیماری پیشرفته  در بدن باشد   که در بیمار حاضر کمر در د به خاطر متاستاز سرطانی در برست بود که اگر بیمار معاینه های سالیانه را  انجام میداد و پیگیری های را جدی می گرفت و بیماری زودتر مشخص می شد و به این شدت گسترش پیدا نمی کرد .
دکتر خلوت استاد برجسته و پیشکسوت روماتولوژی گفت: بحث امروز ماLow back pain     است  اگر ما پزشک باشیم و به حرف های بیمار به خوبی  گوش دهیم و همچنین معاینه  هم بلد باشیم بسیاری از کار ها قابل حل است ولی اگر متکی به تصویربرداری  و پاراکلینیک باشیم ممکن است در میانه راه گم شویم پس از همین حالا باید  یاد بگیریم که  به حرف بیمار گوش دهیم و برای آن وقت مناسبی بگذاریم به طوریکه  پیچیدگی  درمان بیمار 90 درصد آن تشخیص و فقط 10 درصد نیازمند اقدامات  دیگر است .
وی تاکید کرد: آنچه که بسیار با اهمیت،  معاینه فیزیکی بیمار  است  به طوریکه پزشک با معاینه بیمار و علائم فیزیکی  بتواند به تشخیص بیماری  برسد و اگر ابهامی داشت برای تائیدیه بیشتر می تواند از تصویربرداری  و خدمات پاراکلینیکی و.. استفاده کند .
سپس استاد  خلوت نکات کلیدی وآموزشی بیمارخانم 42 ساله با شکایت درد شدید کمررا تبیین کرد و گفت: ما با بیماری که درد کمر دارد مواجه هستیم کمر درد در اطفال معمولا به خاطر  سن رشد است و در سن میان سالی(50-  60  سال) عمدتا کمر درد یا التهابی و یا مکانیکی است اگر بیمار شب خوابید و صبح کمر درد آن بهتر شد مکانیکی است و اگر صبح درد کمر بیمار بیشتر شد التهابی  است پس طبقه بندی بیماری از نظر مکانیکی و التهابی جدا می شود و بر اساس گروه های بیماری مربوطه تصمیم گیری لازم صورت می گیرد در  این بیمار درد التهابی وجود دارد  و عمدتا بیماری های اسپوندیلیت آنکیلوزان برای آن مطرح که در راس آن AS است این بیماران درد های ملایمی و معمولا طولانی مدت و بیماریهای زمینه ای دارند و گاهی علائم بیماری لوکال در یک قسمت وجود دارد و ما باید عفونت را در بیمار را بررسی کنیم و همچنین باید از رادیولوژی کمک بگیریم  تا محدوه ضایعه را مشخص کنیم اگر دیسک درگیر باشد حتما عفونی است  ولی اگر دیسک سالم باشد یا بیماری متابولیک و یا بدخیمی است که باید بیوپسی از آن محدوده  انجام شود و مشخص می شود که جنس آن اولیه و یا ثانویه است و اگر متاستاز بود  رد پای متاستاز را می گیریم تا منشا آن مشخص و اقدامات درمانی لازم برای بیمار انجام می دهیم .
در ادامه دکتر ملک گزارشی از رادیولوژی ، MRI  و سی تی اسکن بیماررا ارائه کرد.
دکتر قناعتی ضمن بررسی موارد مطروحه از دید رادیولوژی گفت: در خصوص IMAGING   زمانی تصمیم گیری انجام می شود که شرح حال خوبی از بیمار داشته باشد و با توجه به اینکه در این بیمار مهره تغییرات destructive دیسک کاملا سالم است در این موارد بحث کانسر  مطرح است.
وی در ادامه  با یادآوری یکی سخنان ارزنده  استاد یلدا گفت:  علائم نا شایع بیماری های  شایع ، شایع تر از علائم شایع بیماریهای نا شایع است و باید در تشخیص بیماری به آن توجه ویژه ای شود. 
دکتر عمادی در خصوص بیمار از منظر  عفونی گفت:معمولا زمانی مبحث عفونی مطرح است که در رادیولوژی ببنیم که دیسک بیمار درگیر شده باشد که  در این موارد باید بیماریهای شایع عفونی همچون توبرکلوس، بروسلوز، باکتری های پیوژن و یا به طور نادر قارچ ها را مورد بررسی قرار دهیم .
 دکتر میرزا شاهی گفت: در این بیمار دو نکته  بسیار مهم  است یکی درد بیمار در شب و دیگری سن بیمار است در واقع سن بالای 60 سن احتمال وجود متاستاز  در بیمار وجود دارد  که  باید به آن توجه شود  و در این راستا بررسی های دقیق تری صورت پذیرد.
همچنین در این جلسه  دکتر اسفندبد ، دکتر صفار، دکتر عباسی  و دکتر صداقت از منظر خون وآنکولوژی، پاتولوژی ، پزشکی هسته ای  و پزشکی اجتماعی و پیش گیری دیدگاه ها و نظرات خود را در خصوص بیمار ارائه کردند.
در پایان دکتر حسین قناعتی (رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران) با همراهی دکتر علی خلوت  (استاد پیشکسوت روماتولوژی ) و دکتر مرتضی دارایی (مدیر امورآموزشی معاونت اموردانشگاهی) به دکتر ایدراک حسین بهات ، دکتر علی فریادی، دکتر سید داود شیروانی برندگان مسابقه علمی این جلسه جوایزی اهدا و از دکترعلیرضا محمد حسینی ( دستیار گروه داخلی  به عنوان  ارائه  دهنده  ) با اهدای هدیه  ای قدردانی کردند.

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *