محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

پنجمین نشست ماهیانه هم‌اندیشی روسای بخش‌ها و رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد

پنجمین نشست هم‌اندیشی ماهیانه روسای بخش‌ها و ریاست مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) چهارشنبه یکم مرداد ۹۹ با حضور دکتر خسرو صادق نیت رئیس مجتمع، معاونان و روسای بخش‌های مجتمع برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، پنجمین نشست هم‌ اندیشی ماهیانه روسای بخش‌ ها و ریاست مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) چهارشنبه اول مرداد ۹۹ با حضور دکتر خسرو صادق نیت رئیس مجتمع، معاونان و روسای بخش‌ های مجتمع برگزار شد.

  در این جلسه دکتر صادق نیت رئیس مجتمع ضمن تأکید بر ضرورت مشارکت همگانی تمامی گروه‌ های تخصصی و دستیاران و اساتید و همچنین جذب نیروهای داوطلب و خیرین برای عبور موفق از بحران کرونا گفت: لازم است از تمام  تلاش‌ های شبانه‌ روزی اساتید مجتمع تشکر جدی کنیم که اگر هدایت و راهنمایی‌ های عملیاتی اساتید نبود این فشار و بحران قابل‌ تحمل نبود.

دکتر صادق نیت در ادامه بابیان این‌ که تلاش بر آن است تا خدمات الکتیو مجتمع کمترین تأثیر را از بحران کرونا بپذیرد، گفت: عمل‌ های جراحی الکتیو بر اساس ضرورت آن‌ ها، نباید به تعویق بیفتد؛ چراکه واجد مخاطراتی از منظر ایمنی بیماران و سلامت ایشان خواهد بود و غافل نماندن از فعالیت‌ های اصلی مجتمع در حوزه‌ های آموزش و پژوهش و خدمت‌ رسانی به بیماران غیر مبتلابه کرونا امری ضروری است.

در ابتدای جلسه دکتر سید علی دهقان منشادی معاون درمان مجتمع با اشاره به روند مدیریت عفونت کرونا درمجتمع گفت: با توجه به روند افزایش مراجعین به مجتمع و همچنین پیشنهادات ارائه‌ شده در جلسه گذشته، نیاز به  راهنمایی اساتید داریم تا در ادامه مسیر مدیریت بیماران مبتلابه کرونا بتوانیم  بهتر عمل کنیم.

در ادامه دکتر دهقان گزارشی تفصیلی از آمار مراجعه‌ کنندگان به تریاژ، تعداد بستری‌ شدگان، تعداد ترخیص، تعداد مرگ‌ ومیر ناشی از بیماری کرونا، آمار پذیرش جدید این بیماران و متوسط اقامت بیماران در بخش‌ های ICU و بخش‌ های بستری ارائه داد.

معاون درمان مجتمع بابیان این‌ که الگوی مراجعات بیماران مشکوک به کرونا نسبت به‌ اسفندماه تغییریافته است، گفت: اکنون با گسترده شدن شیوع بیماری، بخش قابل‌ توجهی از افرادی که به این مجتمع مراجعه می‌ کنند، جوان و دارای علائم تیپیک این بیماری هستند. و طبق آمار دانشگاه در این دوره در حدود یک‌ سوم بیماران زیر ۴۰ سال  هستند.

وی مهم‌ ترین اقدامات انجام‌ شده در راستای مدیریت بیماران سرپایی و بستری در روزهای اخیر  را تقویت عملکرد درمانگاه پزشکی عمومی، حضور اساتید و دستیاران داوطلب، فعالیت کلینیک مجازی، تجهیز فضای تریاژ بیماران تنفسی و جداسازی روند پذیرش بیماران کووید و غیر کووید، و استفاده از ظرفیت‌ های بیمارستان به فراخور نیازها دانست.

معاون درمان مجتمع با اشاره به خروج قابل‌ توجه کارکنان به علت ابتلا به بیماری  از چرخه ارائه خدمت و نیز میزان ابتلای دستیاران رده‌ های مختلف گفت: باید با تدوین برنامه‌ های کوتاه‌ مدت و میان‌ مدت برای شناسایی بیماران  پیش از بستری و بازدیدهای مدیریتی مستمر از بخش‌ ها،   تدابیری اتخاذ شود تا چرخه ارائه خدمات معمول بیمارستان به بیماران غیر کووید تحت تأثیر قرار نگیرد.

دکتر خاتمی رئیس بخش پیوند کلیه مجتمع با اشاره به اینکه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) همواره ازنظر کمیت تعداد بیمارانی که به این مرکز مراجعه می‌ کنند و همچنین ازنظر کیفیت خدمات در عالی‌ ترین سطوح بوده است گفت: باید در سطح کشوری مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)   یک الگو باشد و پروتکل‌ هایی تدوین‌ شده در این مجتمع برای بهره‌ برداری در دسترس عموم مراکز  قرار گیرد.

دکتر عمادی رئیس بخش بیماری‌ های عفونی مجتمع نیز با اشاره به آمار مرگ‌ ومیر بیماران مبتلابه کووید در هفته‌ های اخیر گفت: در این دوره بخشی از افزایش آمار مرگ‌ ومیر به دلیل محدودیت تخت مراقبت ویژه است  و این نکته حائز اهمیتی است که باید در تصمیم‌ گیری‌ های بعدی مدنظر ما باشد که تخت‌ های‌ایسی یو بیشتری  آماده داشته باشیم.

دکتر رستمیان رئیس بخش روماتولوژی مجتمع ایجاد بخش‌ های جدید ICU برای خدمت‌ رسانی هرچه بهتر به بیماران و کنترل مرگ‌ ومیر ناشی از کرونا را مؤثر خواند.

دکتر نوربالا رئیس بخش روان‌ تنی مجتمع گفت: فرسودگی شغلی  مسئله بسیار مهمی برای مسئولان، کادر پرستاری و خدمات است و باید تمهیداتی ویژه شامل استفاده از  تشویق‌ های مالی، استراحت بیشتر کارکنان، انجام حرکات ورزشی حین کار  .

  وی ادامه داد: بهره‌ گیری از کارگروه‌ های  تخصصی  با مشارکت کادر پرستاری، گروه روان‌ تنی و تیم مدیریت منابع انسانی برای کاستن از فرسودگی شغلی کارکنان مجتمع می‌ تواند بسیار مؤثر باشد.

در ادامه جلسه، دکتر علی جعفریان رئیس بخش پیوند کبد مجتمع گفت: مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) هم در مدیریت  و هم  در درمان بیماران کار خود را به بهترین وجه انجام  داده و می‌ دهد با توجه به تداوم بحران، باید به فرسودگی شغلی  که نکته کلیدی است توجه ویژه‌ ای داشته باشد.  

دکتر بشارت رحیمی رئیس بخش ریه نیز با تأکید بر نیاز روز مجتمع به تخت مراقبت ویژه؛ از تجربه نامطلوب تبدیل بخش‌ های عادی به بخش‌ های ویژه سخن گفت و افزود: در حال حاضر برخی از گروه‌ های آموزشی متحمل فشار زیادی شده‌ اند و اگر از سرمایه انسانی گروه‌ های دیگر در این راستا استفاده نشود گروه‌ های درگیر فعلی توان ادامه را نخواهند داشت.

سایر اعضای جلسه نیز به طرح موضوعاتی همچون توجه به تشویق مالی و معنوی کارکنان و داشتن تمهیدات لازم برای حفظ روحیه کارکنان و عدم فرسودگی شغلی، حمایت بیشتر از گروه  روان‌ تنی برای تقویت توان کارکنان، توجه بیشتر به بحث پژوهش درمجتمع پرداختند.

توضیح اینکه نشست‌ های ماهیانه روسای بخش‌ های مجتمع چهارشنبه‌ های اول هرماه برگزار می‌ شود.

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *