محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امیراعلم

برگزاری کارگاه آموزشی مسئولیت کیفری پزشکان و کادر درمانی در مجتمع بیمارستانی امیراعلم

برای هر عمل جراحی گرفتن رضایت و برائت از فرد یا ولی قانونی ضروری است مگر در موارد اورژانسی که هیچ رضایتی لازم نبوده و صرف تائید اورژانسی بودن از سوی خود پزشک برای قانون‌گذار کفایت می‌کند.

 
به گزارش روابط عمومی مجتمع بیمارستانی امیراعلم، کارگاه مسئولیت کیفری پزشکان و کادر درمانی 17 بهمن 98 با حضور اساتید، پزشکان، پرستاران، دانشجویان و سایر کادر درمانی در سالن آمفی‌تئاتر برگزار شد.
در این کارگاه دکتر میرحامد خانی مدیر حقوقی سازمان نظام پزشکی تهران به تشریح پیامدهای قانونی موضوعاتی از قبیل افشا اسرار بیماران، ایجاد رعب و ترس در بیمار یا همراهان، تبلیغات غیرمجاز، عدم مراجعه پزشکان آنکال و مقیم، عدم انجام اقدامات اورژانسی پرداخت.
وی ضمن بررسی بعضی از پرونده‌های شایع ارسالی به دادگاه جرائم پزشکی گفت: جرائم به دو گروه عمد و غیرعمد تقسیم می‌شوند. ازجمله جرائم عمدی می‌توان به صدور گواهی خلاف واقع، سقط عمدی جنین، افشا اصرار در حد گسترده اشاره کرد که مجازاتی در حد دریافت رشوه، قصاص و ... دارند که معمولاً فرد از انجام آن‌ها اجتناب می‌کند.
جرائم غیر عمد خود به دو گروه تقسیم می‌شوند، جرائم غیرعمدی که منجر به فوت می‌شوند که طبق ماده 616 قانون مجازاتی بین 1 تا 3 سال حبس دارند و اما مجازات قصوری که منجر به فوت نباشد شامل حبس نبوده و مشمول پرداخت دیه است.
دکتر خانی افزود: شکایات قصور پزشکی هم در نظام پزشکی و هم از طریق قوه قضائیه قابل‌بررسی است.
وی افزود: برای هر عمل جراحی گرفتن رضایت و برائت از فرد یا ولی قانونی ضروری است مگر در موارد اورژانسی که هیچ رضایتی لازم نبوده و قانون‌گذار صرف تائید اورژانسی بودن از سوی خود پزشک کفایت می‌کند و اعمال محدودی ازجمله هیسترکتومی که رضایت همسر هم لازم است.
دکتر خانی گفت: رضایت برای هر عملی لازم و واجب است و جز با رضایت هیچ اقدامی انجام‌پذیر نیست. اما برائت رضایت قصور است که در صورت اخذ برائت قبل از عمل، بار اثبات قصور پزشک بر عهده بیمار است.
در موارد غیر اورژانسی، برای افراد عاقل و بالغ رضایت خود فرد کافی است اما در موارد محجوریت و افراد نابالغ رضایت ولی و در صورت نداشتن ولی رضایت دادستان ضروری است.
مدیر حقوقی سازمان نظام پزشکی گفت: گرفتن رضایت از بیماران شاکی صرفاً زمانی معتبر هست که یا در دفترخانه رسمی و یا در مرجع قانونی که شکایت انجام‌شده باشد، همچنین در شکایاتی درزمینه خسارات مازاد بر دیه ضروری است با وکیل مشورت شود زیرا در بسیاری از محاکم قابل مطالبه نیست.
کارگاه درنهایت با پرسش و پاسخ همکاران پایان یافت.
 
خبر: زینت جعفرقلی
عکس: سینا شاهمحمدی

 

مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم