محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امیراعلم

برگزاری کلاس آموزشی بیماری کورونا برای کارکنان مجتمع بیمارستانی امیراعلم

کلاس آموزشی بیماری کورونا برای کارکنان در مجتمع بیمارستانی امیراعلم برگزار شد.

گالری عکس
 
به گزارش روابط عمومی مجتمع بیمارستانی امیراعلم، دوشنبه 21 بهمن 98 کلاس آموزشی بیماری کورونا با حضور اساتید،پزشکان،دانشجویان، پرستاران و سایر کارکنان مجتمع برگزار شد.
در این کلاس دکتر علی اسداللهی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو هیئت‌علمی دانشگاه گفت: کورونا ویروس 2019 شامل گروه بزرگی از ویروس‌هاست که شامل مواد ژنتیکی و یک‌لایه پوششی است که بر روی آن میله‌های پروتئینی شبیه تاژ یا کورون وجود دارد که به‌این‌علت به آن کورونا ویروس می‌گویند.
وی گفت: این ویروس انواع تنفسی و گوارشی دارد که در نوع تنفسی طیفی از سرماخوردگی تا ذات‌الریه را شامل می‌شود . این بیماری از اواخر سال 2019 از چین آغاز و به‌صورت ذات‌الریه در کارگران بازار غذاهای دریای و حیوانات زنده در ووهان چین گزارش شد و به‌تدریج در افرادی که با آن‌ها در ارتباط بودند ازجمله خانواده و کارکنان درمانی مشاهده شد.
این عضو هیئت‌علمی افزود: منشأ این ویروس عمدتاً در بین حیوانات در حال چرخش است اما به انسان‌ها نیز قابل‌سرایت است که عوامل متعددی ازجمله بروز جهش در ویروس و یا تماس مداوم انسان با حیوان موجود است.اما مخزن حیوانی انتقال کورونا ویروس هنوز به‌صورت دقیق مشخص نیست.
دکتر اسداللهی گفت: مسیر انتقال هنوز به‌صورت دقیق مشخص نیست اما به‌عنوان یک اصل کلی ویروس‌های تنفسی از طریق ریز قطرات منتقل می‌شوند، حال از طریق سرفه و عطسه یا لمس کردن اشیا آلوده به ویروس.احتمال انتقال این ویروس با شدت بیماری رابطه مستقیم دارد. 
گروه‌های در معرض خطر شامل افرادی است که تماس مستقیم با حیوانات دارند ازجمله افراد شاغل در بازار فروش حیوانات زنده ، افرادی که از بیماران مبتلا مراقبت می‌کنند مثل افراد خانواده و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت.
ایشان گفت: علائم بیماری شامل تب،سرفه و عطسه و تنگی نفس است که از طیف خفیف تا شدید ممکن است بروز کند که در موارد شدید به‌صورت ذات‌الریه ،نارسائی کلیه و درنهایت مرگ رخ می‌دهد. راه تشخیص این بیماری با آزمایش‌های پیشرفته تحت عنوان PCR امکان‌پذیر است. درمان اختصاصی و واکسن هنوز برای این بیماری وجود ندارد و درمان‌های موجود بیشتر جنبه مراقبتی و حمایتی دارد.یکی از تفاوت‌های این ویروس با ویروس آنفولانزا در زمان انتقال است زیرا این ویروس در دوره کمون نیز قابل‌انتقال است.
وی افزود : باوجوداینکه این بیماری در طیف خاص جغرافیایی است اما یک سری اقدامات پیشگیری باید انجام شود ازجمله: جلوی دهان و بینی خود را هنگام عطسه و یا سرفه با دستمال یا گودی آرنج بگیرید،از تماس با افرادی که علائم بیماری‌های حاد تنفسی دارند بپرهیزید، از ماسک استفاده نمایید،دست‌ها را مرتب با آب و صابون به مدت 20 ثانیه بشویید و فراورده‌های حیوانی را به‌صورت کاملاً پخته‌شده استفاده نمایید.
جلسه در پایان با پارسش و پاسخ به اتمام رسید.
 
خبر:زینت جعفرقلی
عکس:سینا شاهمحمدی
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم