محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امیراعلم

15 بهمن روز جهانی سرطان

خدمت‌رسانی مجتمع بیمارستانی امیراعلم بیماران مبتلا به سرطان

مجتمع بیمارستانی امیراعلم در بخش صبا(شیمی درمانی) ماهانه به صورت میانگین به 400بیمار مبتلا به سرطان خدمت رسانی می کند.

به گزارش روابط عمومی مجتمع بیمارستانی امیراعلم، بخش صبا در مجتمع بیمارستانی امیراعلم با 20 تخت فعال و 18نفرشاغل، ماهانه میانگین به 400 بیماربه صورت بستری و سرپائی خدمت رسانی می کند.
بیشترین فراوانی مراجعات در زمینه سرطان کولون،معده ،پستان،تخمدان، ریه ، روده و سر و گردن است.

دکتر آسنجرانی رئیس بخش آنکولوژی مجتمع بیمارستانی امیراعلم گفت: در سال های اخیر خوشبختانه با بهبود حمایت وزارت بهداشت و پوشش بیمه ای، شاهد افزایش کیفیت و کمیت ارائه خدمات به این دسته از بیماران هستیم.
این دسته از بیمارن به مدت طولانی و گاهی تمام عمر بیماری و فشار روحی سنگینی را متحمل می شوند. سیستم های درمانی در کشورهای مختلف بخش قابل توجهی از منابع سلامت خود را به این دسته از بیماران اختصاص می دهند. طبق آمار رسمی کشور 130 هزار بیمار خاص شناسایی شده در کشور وجود دارد. در سال های اخیر خوشبختانه با بهبود حمایت وزارت بهداشت و پوشش بیمه ای، شاهد افزایش کیفیت و کمیت ارائه خدمات به این دسته از بیماران هستیم. بسیاری از درمان ها به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار گرفته است. هر چند تا نقطه مطلوب راه زیادی مانده است.
بهره گیری از کمک های مردمی و سازمان های مردم نهاد جهت بهبود خدمت رسانی به بیماران صعب العلاج در مجتمع بیمارستانی امیراعلم در سال های اخیر شاهد افتتاح بخش آنکولوژی در ارائه خدمات از جمله شیمی درمانی رایگان و ارائه خدمات مشاوره ها به بیماران مبتلا به سرطان بودیم. نوسازی و توسعه بخش دیالیز نیز انجام شده است. امیدواریم در سال های آینده نیز شاهد افزایش خدمت رسانی به این دسته از بیماران در این مرکز باشیم.
 
به گفته طاهره قزاقی سرپرستار بخش صبا بیشترین تعداد مراجعات در زمینه سرطان دستگاه گوارش است که با دوری از استرس و فشار های عصبی، رژیم غذایی مناسب و کم چرب و دوری از فست فودها، ورزش کردن،گنجاندن بیشتر سبزیجات ،میوه ها  مایعات کافی می توان تا حدی از بروز بیماری جلوگیری کرد. 
 
سرطان
سرطان یعنی رشد غیرعادی سلول‌های بدن؛ ۱۰۰ نوع سرطان وجود دارد و رایج‌ترین انواع آن در مردان سرطان ریه، مری، شکم، دهان و حلق و در میان زنان، سرطان دهانه رحم و پستان است.

عوامل سرطان زا
 - سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که بیماری چاقی بویژه در کشورهای توسعه یافته یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان به شمار می‌رود. همچنین سازمان ملل از افزایش سرطان‌های ناشی از چاقی در کشورهای توسعه یافته خبر داد. تنها در سال ۲۰۱۲ بیماری چاقی در کشورهای توسعه یافته باعث ابتلای ۴۸۱ هزار نفر از مردم این کشورها به بیماری سرطان بویژه در میان زنان شده است.
 
-  یکی دیگر از علل ابتلا به سرطان مصرف دخانیات است. مصرف دخانیات در ایجاد سرطان در مجاری تنفسی نقش اساسی دارد. ۹۰٪ ابتلا به سرطان ریه به دلیل کشیدن سیگار رخ می‌دهد. سیگار کشیدن مهمترین عامل محیطی منفرد در وقوع مرگ زودرس در آمریکا می‌باشد.
 
-  مصرف الکل در ابتلا به سرطان‌های دهان (به غیر از لب)، حنجره، مری و به دلیل ایجاد سیروز الکلی احتمال بروز سرطان کبد را بالا می‌برد. مصرف قند در طول دوره درمان سرطان ممنوع است زیرا سلولهای سرطانی با مصرف قند می‌تواند بهتر بافت‌های دیگر بدن را آلوده کنند. معنی این حرف این است که سلول سرطانی با مصرف قند قوی تر می شود و باسرعت بالاتری تکثیر می‌شوند. توضیح ساده آن این است که سلول سرطانی دارای ۹۴گیرنده قند است ولی سلول بدن دارای ۴ گیرنده است و هر مولکول قندی را که ببیند جذب می‌کند و بزرگتر می‌شود.
 
-  مطالعه محققان آژانس استاندارد غذا در انگلیس نشان می‌دهد، زمانی که مواد غذایی حاوی کربوهیدرات در معرض دمای بالا قرار می‌گیرند، سمی به نام آکریل آمید تولید می‌کنند که سرطان زا است به همین دلیل پژوهشگران اعتقاد دارند مصرف بیش از اندازه نان سوخاری (تست شده) احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهد. طبق اعلام آژانس بین‌المللی تحقیقات دربارهٔ سرطان (IARC)، گوشت خوک و فرآورده‌های آن مانند گوشت دودی، ژامبون، سوسیس خوک و سایر گوشت‌های فرآوری شده حامل این مواد، به اندازه استعمال سیگار، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
-  برخی از پرتوها همچون پرتوهای فرابنفش خورشید موجب سرطان‌هایی چون سرطان پوست می‌شوند.
 
پیشگیری از سرطان
یکی از مهمترین مشکلات در درمان سرطان بحث تشخیص به موقع و زودهنگام آن است. بسیاری از بیماران به دلیل تشخیص دیرهنگام بیماری سرطان قادر به درمان آن نبوده‌اند که از جمله دلایل آن سخت بودن روندهای تشخیصی این بیماری است.
 
برخی از روشهای کلی مانند عدم استعمال دخانیات، مصرف غذای سالم، پرهیز از عوامل تراتوژن (برخی مواد شیمیایی صنعتی مانند آزبست، اشعه یونیزان مانند کار در رادیولوژی، نور آفتاب و...)، ورزش و خودداری از رفتارهای پرخطر جنسی در پیشگیری از سرطان موثرند. مطالعات جدید نشان می‌دهد که سبک زندگی و عوامل محیطی، عامل ۷۰ تا ۹۰ درصد انواع سرطان است. به همین دلیل کارشناسان اعتقاد دارند که سرطان با زندگی سالم قابل اجتناب است.
 
خبر: زینت جعفرقلی
عکس: سینا شاهمحمدی

 

افشین  روزبهانی
تهیه کننده:

افشین روزبهانی