محتوای خبری مجتمع بیمارستانی یاس

نود و چهارمین جلسه دوره چهارم هیات رئیسه دانشگاه در بیمارستان شریعتی برگزار شد

تاکید رییس دانشگاه بر گسترش تعاملات بیرونی بیمارستان ها

در پی برگزاری نود و چهارمین جلسه دوره چهارم هیات رئیسه دانشگاه در بیمارستان شریعتی، بخش های جراحی و رادیولوژی و سی تی اسکن اورژانس این بیمارستان افتتاح شد.


گالري عکس 3

در نود و چهارمین جلسه دوره چهارم هیات رئیسه دانشگاه که صبح روز شنبه 14 آذر 94 در بیمارستان شریعتی برگزار شد، دکتر جعفریان رییس دانشگاه در سخنان پیش از دستور این جلسه، گفت: در جلسات هیات رئیسه که در بیمارستان ها برگزار می شود، پس از شنيدن گزارشی از وضعیت بیمارستان توسط رییس بیمارستان و دیگر همکاران و دریافت فیدبک ها و نظرات اعضای هیات رئیسه، گزارش این جلسات مکتوب شده و اجرای تصمیمات این جلسات، توسط همکاران دبیرخانه تحقیق و توسعه سیاست‌های دانشگاه، پیگیری می شود.
بیمارستان شریعتی، چهارمین میزبان جلسه هیات رئیسه دانشگاه در بیمارستان ها
وی با اشاره به برگزاری جلسات پیشین هیات رییسه در بیمارستانهای سینا، روزبه و جامع بانوان آرش، میزبانی بیمارستان شریعتی را فرصتی مناسب برای دیدار از این بیمارستان بزرگ جنرال دانست و در ادامه با اشاره به اهداف برگزاری جلسات هیات رئیسه در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه گفت :دریافت گزارش جامع از وضعیت بیمارستان ها و ایجاد دیالوگ (گفت و شنود) میان بیمارستان ها و ستاد دانشگاه، دو هدف اصلی این کار هستند.  این دیالوگ در بیمارستانهایی که پیش از این میزبان این جلسات بوده اند، به خوبی صورت گرفته و نتایج آن قابل پیگیری است.
پس از آن، دکتر سروش رئیس بیمارستان، با ذکر نام و یاد شهدای بیمارستان شریعتی، همجواری با اساتید بنامی همچون دکتر هدایت، دکتر قوام زاده، دکتر مقدسی، دکتر کریمی، دکتر ساغری، دکتر طهماسبی و دکتر ملک زاده را مایه افتخار دانست و گفت: این بیمارستان با زحمات اساتید گرانقدر و بزرگی بنا شد تا خدمات متفاوتی را ارائه کند و همین باعث افتخار آن است.
وی با بیان این که امیدوارم برگزاری جلسات هیات رئیسه دانشگاه در بیمارستان ها، منشا اثرات خیر برای دانشگاه باشد گفت: این کار می تواند ارتباط نزدیک تر و مستقیم تری را میان اساتید و مسئولان دانشگاه ایجاد کند.  
درمان با احترام و ایمن ، آموزش و پژوهش کارآمد
رئیس بیمارستان، با اشاره به رسالت بیمارستان شریعتی مبنی بر "درمان با احترام و ایمن ، آموزش و پژوهش کارآمد" گفت: چشم انداز بیمارستان در سال 1400، ارائه بهترین خدمات درمانی و آموزش بالینی در سطح آسیا است که با تمام وجود به آن پایبند هستیم.
دکتر سروش به بیان اهداف استراتژیک بیمارستان پرداخت و گفت: ارتقاء کیفیت خدمات، ارتقاء ایمنی بیمار، توسعه آموزش کارآمد، حمایت از پژوهش و تولید دانش کارآمد و مدیریت کارآمد منابع و ایجاد توسعه هماهنگ و پایدار، اهداف این بیمارستان عمومی است.
وی بیمارستان شریعتی را نمونه یک بیمارستان خاص دانست و افزود: اساتید این بیمارستان از افراد برجسته کشور و از بهترین های حوزه تخصصی خود هستند. دانشجویان و دستیاران آن نیز از ممتازان کشور هستند. همه اینها ایجاب می کند تا بهترین سطح خدمات را در این مرکز ارائه دهیم.
دکتر سروش با اشاره به ماموریت آموزشی، پژوهشی و درمانی بیمارستان شریعتی، بعد پژوهشی این بیمارستان را غالب بر دیگر حوزه ها خواند و در ادامه گفت: مساحت فیزیکی این بیمارستان، شش هکتار است. 835 تخت مصوب و 520 تخت فعال دارد و خدمات درمانگاههای تخصصی آن، در قالب 39 رشته تخصصی و فوق تخصصی ارائه می شود. همچنین در سال گذشته، قریب به 23 هزار مورد بستری و 28 هزار مراجعه به اورژانس وجود داشته است.
وی بخش پیوند را از افتخارات بیمارستان شریعتی خواند و گفت: در سال گذشته 430 مورد پیوند در این بیمارستان به انجام رسیده است.
دکتر سروش با اشاره به روند رو به افزایش ضریب اشغال تخت گفت: این شاخص، در سالهای 91، 92، 93 و شش ماهه نخست سال 94، به ترتیب 83 درصد، 83.45 درصد، 85.31 درصد و 91 درصد بوده است. این در حالی است که با آغاز طرح تحول سلامت، تعدادی از بخش ها در حال بازسازی بوده اند و در اینجا لازم است از زحمات روسای بخش ها و کارکنان که علی رغم تعمیرات و بازسازی، ذره ای از خدمت گزاری مطلوب آنها کاسته نشده است، تشکر و تقدیر کنم.
وی تعداد اعضای هیات علمی را 144 تن و تعداد نفرات کادر پرستاری را دارای 530 عضو برآورد کرد و افزود: در حال حاضر نسبت کارشناس به تخت فعال، 1.02 و نسبت پرستار به متوسط بیماران اورژانس 1.2 است.
وی اقدامات انگیزشی بیمارستان و افزایش کارانه اعضای هیات علمی و کارکنان را در افزایش رضایتمندی آنان موثر دانست و در ادامه به بیان روند رشد برخی از شاخص های درآمد پرداخت.
در ادامه، مسئولان بیمارستان شریعتی، ضمن معرفی دستاوردهای این بیمارستان در حیطه های مختلف آموزشی و پژوهشی، داروخانه ها، خدمات و حوزه مالی، به بیان مسائل و چالش های موجود پرداختند و اعضای هیات رییسه دانشگاه توضیحاتی را در این خصوص مطرح و نکاتی را بر اساس سیاستهای کلی دانشگاه متذکر شدند.

ویژگی های خاص بیمارستان شریعتی
دکتر جعفریان رییس دانشگاه نیز پس از شنیدن مسائل و نظرات مطرحشده به جمعبندی این جلسه پرداخت و گفت: بیمارستان شریعتی جزء بیمارستان های خاص کشور و از بیمارستان های ریفرال سطح سه است که حجم وظایف و نوع خدمات آن با بیمارستان های معمولی تفاوت دارد. این بیمارستان از لحاظ حجم مراجعه، بار بسیار زیادی را بر دوش می کشد و بیش از ظرفیت موجود، چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ زیرساخت، خدمات خود را ارائه می دهد که این محصول تلاش همه همکاران آن است.
وی وجود اساتید برجسته را از دیگر ویژگی های خاص بیمارستان شریعتی دانست و گفت: این بیمارستان، از نظر محصولات پژوهشی، رتبه نخست بیمارستان های کشور است. گروه داخلی نیز حضور بسیار قوی در این بیمارستان دارد که از دیگر ویژگی های متمایز آن است. همچنین از لحاظ خدمات دارویی، جزء نخستین مراکز کشور است که مکانیسمی به جزء یک داروخانه در آن فعالیت می کند.
رییس دانشگاه افزود: با آغاز طرح تحول سلامت، بار اضافه ای بر حجم خدمات بیمارستان شریعتی اضافه شد که البته در مورد همه بیمارستان های دولتی کشور صدق می کند و ضریب اشغال تخت در این بیمارستان ها به شدت افزایش یافت و از حالت مرزی (Boarder line) به وضعیت اضافه بار (Over Load) تبدیل شد.
وی با اشاره به متوسط ضریب اشغال تخت در کل چهار هزار تخت بیمارستانی دانشگاه گفت: در حال حاضر، این میزان، 88 تا 90 درصد است و همه می دانیم زمانی که این شاخص بیش از 80 تا 85 درصد باشد، یعنی بیمارستان هیچ وقت تخت خالی ندارد و بیمار برای بستری شدن باید منتظر بماند. این موضوع، فشار اضافه ای را بر بیمارستان ها تحمیل کرده که البته همه همکاران با کوشش خود سعی می کنند تا این فشار را به حداقل برسانند.

ضرورت ارتباطات بیرونی بیمارستان
دکتر جعفریان افزود: با توجه به ویژگی های خاص بیمارستان شریعتی، یک رویکرد، این بیمارستان را نقطه کانونی همه بیمارستان ها می داند که البته این تفکر محکوم به شکست است. رویکرد دیگر، در کنار توجه به نقش مهم بیمارستان شریعتی، این بیمارستان را در کنار سایر بیمارستان های دانشگاه و همچنین دیگر بیمارستان های کشور، ایفاکننده نقش و وظایف خود می داند که البته رویکرد درستی است. در ارتباط با این بیمارستان؛ در برخی موارد، رویکرد اول استنباط می شود که این نشان می دهد بیمارستان گاهی اوقات در ارتباط با دانشگاه و حتی بیرون از دانشگاه، با اشکالاتی روبرو است.
رییس دانشگاه با بیان این که همه در یک مجموعه کار می کنیم گفت: این امر ایجاب می کند تا هم مسئولین دانشگاه نسبت به مسائل بیمارستان حساس باشند و هم بیمارستان به برنامه های دانشگاه و از جمله برنامه چهارساله توجه داشته باشد.
وی افزود: زمانی که یک بیمارستان دارای قابلیت هایی است، نباید حرکتش را محدود کنیم ولی نباید فراموش کنیم که نحوه ارتباط نیز یک مساله ضروری است و لازم است که بیمارستان ها، دانشگاه را در جریان امور خود قرار دهند. در این میان نباید این تفکر برای اعضای هیات علمی که از برجستگان حوزه خود هستند، ایجاد شود که هرچه می گویند درست است.
محدودیت منابع مالی دولت
دکتر جعفریان با اشاره به محدودیت پرداخت های مالی مربوط به طرح تحول نظام سلامت نسبت به سال گذشته گفت: شرایط مالی دولت مانند سال گذشته نیست و پرداخت های سال 94 معادل هزینه ها و گاهی اوقات کمتر از هزینه ها است. ولی با وجود این، تراز بیمارستان شریعتی هنوز مثبت است.
رییس دانشگاه افزود: منابع مالی دولت اجازه سرمایه گذاری های بزرگ را نمی دهد از این رو باید راههای دیگری برای رفع نیازهای خود پیدا کنیم. از جمله در زمینه تجهیزات با تکنولوژی بالا که نیازمند سرمایه گذاری های بیشتری است.
پروژه ساخت بیمارستان شریعتی شماره دو
وی با اشاره به برنامه دانشگاه در پروژه ساخت بیمارستان شریعتی شماره دو گفت: این بیمارستان، بیمارستان جدیدی نیست و متصل به بیمارستان شریعتی فعلی خواهد بود. پس از راه اندازی آن، برخی از خدمات و سرویس های این محل به آنجا انتقال می کند و برخی نیز همین جا می ماند. به این ترتیب بخشی از مشکلات مربوط به ضریب اشغال تخت بالا در این بیمارستان رفع خواهد شد و امیدواریم با راه اندازی بیمارستان جدید، گام دیگری در جهت اهداف دانشگاه برداریم. 
دکتر جعفریان در رابطه با نحوه پرداخت کارانه، چارچوب آن را مشخص و حیطه اختیارات دانشگاه را در این زمینه روشن دانست و گفت: با وجود ضریب کیفیت، در نحوه پرداخت کارانه به اندازه کافی قدرت مانور برای بیمارستان وجود دارد.
وی با بیان این که در مورد جذب اعضای هیات علمی منتظر نقشه هیات علمی بالینی هستیم گفت: در فراخوانی که پایان سال می دهیم، جذب هیات علمی بدون این نقشه انجام پذیر نخواهد بود. 
رییس دانشگاه افزود: در حد امکان و توان خود، هر کمکی که بتوانیم به بیمارستان شریعتی ارائه می دهیم. البته بدون مداخله روسای بخش ها، تقریباً هیچ کاری در بیمارستان به نتیجه نمی رسد. از این رو ارتباطات بیرونی بیمارستان چه در سطح رئیس بیمارستان و چه در سطح روسای بخش ها به نفع بیمارستان خواهد بود. 
توضیح این که در پایان این جلسه، دکتر سهراب پور به عنوان معاون آموزشی جدید بیمارستان شریعتی و دکتر علی عسگریان به عنوان معاون درمان جدید این بیمارستان منصوب شد. همچنین از زحمات دکتر موافق معاون سابق آموزشی و پژوهشی بیمارستان، با اعطای لوح تقدیر قدردانی بعمل آمد.
خبرنگار: زهرا صادقی
عکاس: جمشید ربیعی
 

کلمات کلیدی
دکتر علیرضا پارساپور
تهیه کننده:

دکتر علیرضا پارساپور

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

خبر، خيلي خوب و جامع تهيه شده...ممنون

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *