محتوای خبری مجتمع بیمارستانی یاس

بزرگداشت پایه گذار درماتولوژی نوین ایران

مراسم بزرگداشت پروفسور شیدا شمس در کنگره سالیانه بین المللی پوست رازی برگزار شد

دومین روز کنگره سالیانه بین المللی پوست رازی همراه با بزرگداشت مقام پروفسور شیدا شمس در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

گالری عکس 1
گالری عکس 2
به گزارش روابط عمومی بیمارستان فوق تخصصی پوست رازی، پنجشنبه 13 آبان 95، دومین روز کنگره سالیانه بین المللی پوست رازی همراه با بزرگداشت مقام پروفسور شیدا شمس برگزار شد.
در مراسم بزرگداشت پروفسور شمس، همکاران و شاگردان ایشان ضمن قدردانی از زحمات استاد به بیان مطالب ارزشمندی از زندگی و شخصیت وی پرداختند.
در آغاز، دکتر کامران بلیغی استاد و عضو هیئت علمی گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه پروفسور شیدا شمس عمر و زندگی خود را در جهت آموزش طب، تحقیقات علمی، درمان بیماران رنجور، با دلسوزی و محبت سپری کرد، ایشان را مادر درماتولوژی و بنیانگذار درماتولوژی نوین ایران خواند و گفت: اغلب ما عنوان درماتولوژیست و آنچه که آموختیم و بکار می بریم را مدیون زحمات ایشان هستیم.
وی افزود: امروز اینجا گرد هم آمده ایم که به پروفسور شمس بگوییم که همیشه دوستدار و قدردان زحمات ایشان خواهیم بود و به عنوان شاگردان استاد، زحمات ایشان را هیچوقت فراموش نکرده و برایشان آرزوی سلامت می کنیم.
در ادامه دکتر محمد رضا برزگر متخصص پوست، با ابراز خوشحالی از حضور در مراسم گفت: پروفسور شمس کسی است که هیچ کس مثل او نیست و به راستی که پروفسور شمس کیست که همه شاگردانش علاقه به پیروی از او دارند، همه ما مستقیم یا غیر مستقیم شاگردان او بوده ایم و شاید انگیزه ورود ما به رشته درماتولوژی از ایشان سرچشمه گرفته است.
وی اضافه کرد: در زبان فارسی شمس به معنی خورشید است و به راستی پروفسور شمس خورشید درماتولوژی ایران است.
دکتر سید مجتبی روحانی متخصص پوست و از پیشکسوتان درماتولوژی ایران نیز در ادامه اظهار داشت: امروز بزرگداشت علم، بینش و دانش است. پروفسور شمس از تازه های درماتولوژی گفت، آموخت و آموزش داد.
سپس دکتر حسین مرتضوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر گروه پوست به بیان فعالیت ها و آنچه که پروفسور شمس را محبوب همگان کرده پرداخت و خاطر نشان کرد: ایشان بدون هیچگونه چشم داشتی دست شاگردانشان را می گرفت و همین محبت را به بیماران نیز ابراز می داشت.
استاد فرهاد هنجنی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز ضمن استقبال از برگزاری بزرگداشت اساتید پیش کسوت و تقدیر از آنان اظهار داشت: اخلاق پزشکی، ستون حرفه پزشکی است و باید در این زمینه خیلی تلاش کنیم، پروفسور شمس طی سالیان این کار را انجام داد. ارائه مقالات و برخورداری از امتیازات پژوهشی و آموزشی خیلی عالی است، ولی مهم تر از آن رعایت اخلاق پزشکی در محیط کار با همکاران، دوستان و بیماران است.
دکتر محمد جواد ناظمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از حضور در مراسم ابراز خوشحالی و مسرت کرد و گفت: از آموزه های اخلاقی، رعایت احترام است و افتخار می کنم که کار خوب تقدیر از بزرگان را اجرا کردیم، باید قدر این اساتید را بدانیم. اگر چنین اساتیدی نبودند، من هم عنوان درماتولوژیست را کسب نمی کردم.
در ادامه دکتر نفیسه اسماعیلی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز افزود: سخن گفتن از استاد به خودی خود دشوار است، به فرموده مولای پرهیزکاران کسی که به تو کلمه ای آموخت، تو را تا ابد بنده خود کرده است. چه برسد به این که استادت کسی باشد اسطوره، حاذق، معلم واقعی، الگو، عالم و دانشمند و در یک کلام طبیب واقعی. استاد اولین جراحی های پوست، استاد درماتولوژی نوین، استاد درموکاسمتیک، استاد و دوستدار تمام درماتولوژی های جراحی و زیبایی پروفسور شمس است.
دکتر پرویز طوسی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن گرامیداشت این روز اظهار داشت: پروفسور شمس فعالیت های زیادی در جهت ارتقاء رشته پوست بعمل آورد و فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی ایشان در ارتقاء این رشته بسیار موثر و کارساز بوده است.
وی در ادامه افزود: ایشان پس از بازنشستگی نیز به تحقیقات علمی خود ادامه داد. امیدوارم این فعالیت های ارزشمند همچنان ادامه یابد و سال های طولانی شاهد حضور ایشان در محیط های علمی پوست باشیم.
دکتر هایده غنی نژادی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن قدردانی از برگزار کنندگان کنگره گفت: در تعاملات روزمره در حال یادگیری و یاددهی هستیم و چه آگاهانه و چه ناآگاهانه می آموزیم و به فرمایش یکی از اساتید، عشق نیز آموختنی است. در این میان از ویژگی های پروفسور شمس می توان به تاثیرپذیری و تاثیر گذاری، نوآوری، ذهن همیشه کنجکاو و شاداب، علاقمندی، سخاوت وبخشش وی اشاره کرد.
دکتر مریم دانش پژوه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران که از ایشان به عنوان دختر معنوی پروفسور نام برده شد، خاطر نشان کرد: پروفسور شمس معلم، الگو، مشوق و راهنمای ما است.
در پایان بزرگداشت، پروفسور شمس، ضمن تشکر و قدردانی و ابراز علاقه به شاگردان و همکاران خود گفت: بنده کار مهمی انجام نداده‌ام، فقط عشقی که داشتم اهدا کردم.
سپس ضمن قدردانی و سپاس از همکاری همسرش پروفسور دواچی تأکید کرد: همکاری و کمک صمیمانه ایشان باعث فعالیت بنده بوده است.
لازم به توضیح است کلیپ فعالیت‌های پروفسور شمس نیز پخش شد. در خاتمه تندیس پروفسور شمس پرده‌برداری و هدایایی به‌رسم یادبود به ایشان اهدا شد.
خبرنگار و عکاس: فریبا حفیظی

اولین روز برگزاری کنگره بین‌المللی سالیانه پوست رازی






تهیه کننده: