آغاز غربالگری زوج نابارور مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی از خانه‌های بهداشت مرکز بهداشت جنوب تهران

کارشناس واحد بهداشت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت جنوب تهران در آستانه روز ملی جمعیت 30 اردیبهشت از آغاز غربالگری زوج نابارور مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی از خانه‌های بهداشت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز بهداشت جنوب تهران، شهلا صالحی، کارشناس واحد بهداشت خانواده و جمعیت این مرکز به سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت با شعار پویایی، جوانی و بالندگی اشاره کرد و گفت: در شرایطی بسر می‌بریم که نرخ باروری کشور در سال 1399 به کمتر از 1.6 و کاهش رشد جمعیت به کمتر از 0.6 درصد رسیده که کمترین میزان رشد در طول تاریخ ایران است.
وی در ادامه افزود: در سیاست‌های جمعیت به مواردی مانند ارتقا پویایی بالندگی و جوانی جمعیت با نگاه به افزایش نرخ باروری، رفع موانع ازدواج و تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به‌ویژه در دوران بارداری و شیردهی و پوشش هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان وزنان تاکید شده است.
کارشناس واحد بهداشت خانواده و جمعیت این مرکز گفت: برای رسیدن به اجرای صیانت از جمعیت و فرزند آوری در حال حاضر غربالگری زوجین نابارور مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی از خانه‌های بهداشت آغازشده است که با بررسی شیوع ناباروری در کشور که در سال 1398 انجام‌شده نشان میدهید که ۱۲ درصد از زوج های کشور دارای ناباروری اولیه و ۴.۱۶ درصد از آن‌ها دارای ناباروری ثانویه هستند که با شروع ادغام خدمات ناباروری در نظام شبکه بهداشتی کشور، این آمارها رو به کاهش خواهد رفت.
صالحی به دیگر اقدامات موفق که شامل افزایش ساعت آموزش‌های هنگام ازدواج از ۲ ساعت به ۶ ساعت در سه مرکز شهید احمدی، فرمانفرماییان و ابوذر از مراکز تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران اشاره کرد و افزود: به دلیل وجود زیرساخت‌های موردنیاز، امکان ارائه این آموزش‌ها با توجه به همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ به صورت مجازی وجود دارد.
توضیح اینکه با توجه به آخرین دستورالعمل فرزند آوری، فاصله مناسب فرزند آوری برای زنان کمتر از ۳۵ سال بین ۱۸ تا ۲۴ ماه بود و برای زنان بیشتر از ۳۵ سال به حداقل ۱۲ ماه تبدیل‌شده است.

نگار  دیوبندی
تهیه کننده:

نگار دیوبندی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *