انجام حمایت‌های روانی و اجتماعی برای بازماندگان متوفیان ناشی از کووید 19 در مرکز بهداشت جنوب تهران

کارشناس مسئول مرکز بهداشت جنوب تهران از انجام حمایت‌های روانی اجتماعی از بازماندگان متوفیان ناشی از کووید 19 در مرکز تخصصی روان‌پزشکی و روان‌شناسی مهرگان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز بهداشت جنوب تهران، زهرا مرتضوی، کارشناس مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت جنوب تهران گفت: مرکز مهرگان از 26 فروردین 99 برای ارزیابی اختلالات روان‌پزشکی ویژه افراد کرونا و سوگ ناشی از کرونا در خانواده‌ی متوفاییان این بیماری با همکاری کادر تخصصی برنامه سراج شروع به فعالیت کرد.
وی در ادامه افزود: خدمات در این مرکز با حضور روان‌پزشک به‌عنوان مسئول تیم، 14 همکار روان‌شناس بالینی در مقطع دکتری و ارشد و مددکاری اجتماعی در حال انجام فعالیت هستند و چرخش کار در این مرکز به این صورت انجام می‌شود که ابتدا آمار بیماران کرونا و موارد فوت ناشی از این بیماری به تفکیک مناطق تحت پوشش جنوب 10،11، 16، 17 و 19 از لیست‌های محرمانه ارسالی بیمارستان‌ها استخراج‌شده و سپس ارزیابی اولیه روان‌شناختی به‌صورت تماس تلفنی با بیماران و خانواده افراد متوفی انجام می‌شود.
کارشناس مسئول این مرکز به نکته قابل‌توجه در این ارزیابی‌ها اشاره کرد و گفت: سوگ‌های پیچیده ناشی از این بیماری در افراد خانواده متوفی به دلیل نوع خاص تطهیر»، تدفین و سوگواری است که علاوه بر سوگ پیچیده اختلالات روان‌پزشکی از قبیل اضطراب و افسردگی نیز در این خانواده‌ها مشاهده‌شده است.
مرتضوی در ادامه تصریح کرد: از تعداد 9 صد و 72 مورد فوت در 5 منطقه تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران 11 درصد دچار اختلالات روان‌پزشکی بودند که روان‌پزشک مرکز تخصصی مهرگان تشخیص داده است و توسط تیم روانشناسی مرکز 4 جلسه مداخله سوگ را دریافت کرده‌اند.
وی در خصوص میزان پراکندگی موارد فوت در منطقه که از 9 صدور 72 مورد فوتی کرونا گزارش‌شده تا پایان دی سال جاری به مرکز بهداشت جنوب تهران 16 درصد مربوط به منطقه 10، 19 درصد مربوط به منطقه 11،27 درصد مربوط به منطقه 16، 21 درصد مربوط به منطقه 17 و 17 درصد مربوط به منطقه نوزده تهران بوده است.
کارشناس مسئول مرکز بهداشت جنوب تهران افزود: در این مرکز علاوه بر خدمات روانشناسی و روان‌پزشکی، تیم مددکاری اجتماعی در این مرکز مستقرشده و حمایت‌های اجتماعی را برای افراد انجام می‌دهند که شامل تهیه دارو و ارسال نسخ روان‌پزشکی، توزیع بسته‌های ضدعفونی‌کننده فردی از قبیل ماسک، مایع ضدعفونی‌کننده دست و سطوح، توزیع بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های کم برخوردار، هماهنگی با بیمارستان روان‌پزشکی روزبه در موارد دارای افکار خودکشی با سطح خطر بالا است.

نگار  دیوبندی
تهیه کننده:

نگار دیوبندی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *