بازدید و بررسی حشره‌شناسی مرکز بهداشت جنوب تهران از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت جنوب تهران از بازدید و بررسی حشره‌شناسی آئدس، مالاریا و سالک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز بهداشت جنوب تهران، سمانه سیف، کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر این مرکز گفت: در راستای استمرار برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های آربوویروسی منتقله از آئدس تب دانگ، چیکونگونیا، زیکا و بیماری مالاریا و سالک چک حشره‌شناسی در مهر 1402 در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام شد.
وی در ادامه به گسترش پشه آئدس در استان‌های جنوب کشور، پشه آئدس آلبوپیکتوس در استان گیلان اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت مهم استان تهران، مسافرت‌ها و امکان انتقال پشه از طریق مبادی ورودی و ترانزیتی (راه‌آهن جمهوری اسلامی) می‌بایست مراقبت حشره‌شناسی (صید تخم، لارو، شفیره، بالغ) و در صورت نیاز مقابله با این پشه‌ها (از طریق سم‌پاشی و مه پاشی) افزایش یابد.
در همین راستا مرکز بهداشت جنوب هرماه به‌صورت روتین چک حشره‌شناسی را با استفاده از روش صید اویتراپ در 7 نقطه HOT SPOT مهم از راه‌آهن، به‌عنوان مسیر مهم متصل‌کننده استان‌های جنوبی و شمالی انجام می‌دهد.
توضیح اینکه پشه‌های آئدس از راسته Diptera دارای گونه‌های فراوانی است اما دو گونه مهم Ae.agypti و Ae.albopictus ازنظر انتقال بیماری‌های مهم آربوویروسی مانند تب دانگ، چیکن گونیا و زیکا اهمیت فراوانی دارد. این پشه‌ها در مناطق مختلف جهان ازجمله مناطق گرمسیری گسترش دارد. همچنین اپیدمی‌های زیادی از این بیماری‌ها در سراسر جهان گسترش دارد. در حال حاضر اپیدمی بزرگی از این بیماری در کشور بنگلادش رخ‌داده است. تاکنون در کشور موارد انتقال محلی گزارش نشده اما موارد وارده و مثبت تأییدشده است. اصولاً گونه‌های Ae.agypti و Ae.albopictus در مناطق شهری زندگی کرده و گزش، محل استراحت و تخم‌گذاری آن در داخل و خارج اماکن مسکونی است. این گونه‌ها عمدتاً در ظروفی که توسط انسان ساخته‌شده در داخل یا نزدیک اماکن مسکونی تخم‌گذاری می‌کند. آئدس اجیپتی برخلاف بسیاری از پشه‌ها در طی روز خون‌خواری می‌کند و حداکثر گزش را در صبح زود و هنگام غروب آفتاب قبل از تاریکی هوا انجام می‌دهد.

نگار  دیوبندی
تهیه کننده:

نگار دیوبندی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *