برگزاری کنفرانس علمی یک‌روزه مرکز بهداشت جنوب تهران با موضوع مداخلات بحران در سلامت روان به مناسبت روز روانشناس

زهرا مرتضوی کارشناس مسئول سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد جنوب تهران به مناسبت بزرگداشت روز روان‌شناس از برگزاری کنفرانس علمی یک‌روزه با موضوع مداخلات بحران در سلامت روان در بیمارستان روزبه خبر داد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز بهداشت جنوب تهران، با توجه به فرارسیدن 28 آوریل مصادف با 9 اردیبهشت که به‌عنوان روز روان‌شناس نامیده شده است واحد سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد جنوب تهران کنفرانس علمی با عنوان مداخلات در بحران سلامت روان را با حضور دکتر عباس مزینانی، مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت، دکتر عباس وثوق مقدم، رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی، دکتر امیرحسین جعفری، رئیس بیمارستان روان‌پزشکی روزبه، زهرا مرتضوی، کارشناس مسئول سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد جنوب تهران و روان شناسان مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران و بیمارستان روزبه‌روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 در این بیمارستان برگزار کرد.
 در این جلسه دکتر جعفری به معرفی بخش مدبر (مداخله در بحران روان‌پزشکی) در بیمارستان روزبه پرداخت و به اهمیت اقداماتی که در بخش بهداشت و درمان می‌توان برای کاهش اقدام به خودکشی داشت اشاره کرد و گفت مداخله به‌موقع و توصیه‌های کاربردی از سوی افراد آموزش‌دیده می‌تواند به نحوه چشم‌گیری از اقدام به خودکشی بکاهد و به ایجاد محیط امن و مراقبت از فرد در معرض خطر و انجام مداخلات کوتاه‌مدت و ایجاد طرح امنیت اشاره کرد و گفت: می‌بایست ازلحاظ بحرانی فرد دارای افکار خودکشی موردحمایت و مراقبت درمانی قرار گیرد.
در این کنفرانس دکتر هادی زرافشان، به مداخلات درمانی برای کودکان و نوجوانان اتیسم اشاره کرد و افزود: ما در حال ارزیابی دقیق و اقدامات نوین درمانی برای این کودکان هستیم و دریکی از بخش‌های بیمارستان روزبه در حال اجرا است و در بسیاری از موارد شاهد این بوده‌ایم که آموزش‌های بسیار کوتاه تأثیر بسیار زیادی در درمان و ارتباط و تعامل بین والدین و کودکان شده است.
 در ادامه دکتر عباس وثوق مقدم به اهمیت روان‌شناس در نظام خدمات جامع و همگانی سلامت پرداخت و حضور روان شناسان را در مراکز خدمات جامع سلامت عامل مهمی در سلامت روانی و اجتماعی افراد دانست.
او به بالا بردن سواد سلامت روان، ایجاد محیطی امن برای مراجعان اشاره کرد و افزود: آموزش مهارت‌های زندگی و فرزند پروری و توانمندسازی مراجعان نقش بسزایی در پیشگیری از اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی دارد و می‌توان با کمک مشارکت‌های مردمی و استفاده از ظرفیت‌های سایر ادارات در این امر گامی مؤثر برداشت.
در ادامه دکتر حسین قرائتی ستوده به نقش خانواده در بیماری‌های روان‌پزشکی پرداخت و گفت: مداخلات مؤثر و آموزش به والدین می‌تواند در ایجاد سلامت روانی و اجتماعی افراد تأثیر مهمی داشته باشد.
در انتها تمامی روان شناسان برای بازدید از بخشی‌های مختلف بیمارستان ازجمله موزه، بخش توان‌بخشی روزانه، بخش کاردرمانی بیماران سایکوتیک، بخش اعتیاد به چند گروه تقسیم و با یک راهنما در خصوص نحوه پذیرش بیماران، اقدامات و مداخلات درمانی و نحوه کار آشنا شدند.

نگار  دیوبندی
تهیه کننده:

نگار دیوبندی

تصاویر