بازدید نمایندگان رئیس جمهور و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از مرکز سلامت روان جامعه نگر مهرگان

دکتر قناعتی: با تقویت پایش آسیب های روانی و اجتماعی، از طریق نظام سلامت به حل مشکلات و آسیب های اجتماعی کمک کنیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه بازدید نمایندگان رئیس جمهور و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از مرکز سلامت روان جامعه نگر مهرگان گفت: با تقویت پایش آسیب های روانی و اجتماعی، از طریق نظام سلامت به حل مشکلات و آسیب های اجتماعی کمک کنیم.

دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر علیرضا اولیایی منش معاون بهداشت دانشگاه در مرکز سلامت روان جامعه نگر مهرگان، میزبان نمایندگان رئیس جمهور و  دکتر حامد مصلحی مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بودند و تاثیر اقدامات این مرکز در حوزه سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی را بررسی کردند.
 
به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در حاشیه بازدید  17بهمن 1402، دکتر قناعتی هدف از این بازدید را بررسی آسیب های اجتماعی با محوریت کودکان بدسرپرست، بی سرپرست و کودکان کار بیان کرد و افزود: در  حکمرانی نظام سلامت پیشگیری بر درمان تقدم دارد.
وی افزود: با توجه به اقداماتی که در این مرکز صورت می گیرد تصمیم گرفته شد از این دست مجموعه ها در مناطق تحت پوشش دانشگاه افزایش یابد.
دکتر قناعتی با اشاره به تاثیر طرح سراج در کمک به رفع آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: مرکز سلامت روان مهرگان با اجرای طرح سراج، می تواند شبکه و ارتباط با نهادهای مردمی را ایجاد و به صورت مویرگی در قلب جامعه نفوذ کند و نیازهای جامعه را در حوزه سلامت روان و آسیب های اجتماعی سامان دهد.
رئیس دانشگاه ابراز امیدواری کرد با تقویت پایش آسیب های روانی و اجتماعی، از طریق نظام سلامت به حل مشکلات و آسیب های اجتماعی کمک کنیم.
توضیح اینکه طرح سراج برای نخستین بار در مرکز سلامت روان جامعه نگر مهرگان دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرا شد و هدف از اجرای این طرح افزایش شاخص بهره مندی عادلانه از خدمات سلامت روانی و مراقبت های اجتماعی  است تا با افزایش سواد سلامت روان، اتخاذ رفتار روانی و اجتماعی پیشگیرانه، بهبود حفاظت مالی بیماران، شیوع اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی کاهش یابد.
به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز بهداشت جنوب تهران، این بازدید روز سه‌شنبه 17 بهمن 1402 با حضور دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه، دکتر سید علی علم الهدی، دبیر بنیاد گوهرشاد و هیئت همراه، دکتر علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشت دانشگاه، دکتر حامد مصلح، مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت و درمان کشور، دکتر محمدرضا سلمانی، رئیس و زهرا مرتضوی، کارشناس مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت جنوب تهران و دکتر سهیلا پناهی، کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه از مرکز سلامت روان جامعه نگر مهرگان در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
دکتر علم الهدی در این بازدید گفت: به‌منظور پیگیری کودکان بد سرپرست در حوزه سلامت و رسیدگی به امور این بچه‌ها از این مرکز بازدید کردیم تا از نزدیک روند اجرای برنامه را ببینیم.  این مراکز مرجعیتی در اذهان عمومی به‌خصوص در بحث بهداشت و درمان و پزشک دارد و برای خود ما هم جالب بود تا از نزدیک با روند اجرای فعالیت این‌گونه مراکز آشنا شویم.
وی در ادامه افزود: درواقع همه نگاه‌ها به این مراکز است و اینجا جایگاهی است که در جامعه مرجعیت دارد و مردم و کودکان بد سرپرست در صورت مواجهه با مشکلات به این مراکز مراجعه می‌کنند و خیلی هم اعتماد دارند و به‌راحتی مشکلاتشان را در اینجا بیان می‌کنند و این خیلی دستاورد خوبی دارد.
دکتر اولیایی منش در این بازدید گفت: با راه‌اندازی مراکز سلامت روان جامعه نگر و خانه‌های مشارکت مردم در منطقه 17 تهران با استقبال زیادی مواجه شدیم و اجرای این برنامه در مرکز بهداشت جنوب تهران بود.
وی در ادامه افزود: از این مرکز به‌عنوان الگوی کشوری بازدیدهای زیادی انجام‌شده است و مورد تائید مقامات کشور قرارگرفته است و در حال حاضر رئیس‌جمهور با پیگیری‌هایی خواستار این است که این‌گونه مراکز در سرتاسر کشور راه‌اندازی شود درواقع مراکز جامع سلامت مردم مراکزی باشند که هم‌خانه مشارکت مردم هستند و هم روان‌پزشک و تیم سلامت روان دارند تا آسیب‌های اجتماعی منطقه را شناسایی و برطرف کنند.
دکتر اولیایی منش گفت: برای گسترش طرح سراج 100 مرکز در کشور راه‌اندازی خواهد شد و پایلوت اجرای این برنامه در دانشگاه علوم پزشکی تهران در کلان‌شهر تهران بوده است.
معاون بهداشت دانشگاه اجرای این برنامه را موفق ارزیابی کرد و افزود: این برنامه در حال حاضر در حال گسترش است امیدواریم که تعداد موردنیاز کشور افتتاح شود و آسیب‌های اجتماعی، مشارکت‌های مردم و مشارکت‌های بین بخشی به‌صورت منسجم‌تر و مجدانه‌تر پیگیری شود.
 

 

نگار  دیوبندی
تهیه کننده:

نگار دیوبندی

تصاویر