کارشناس مسئول مرکز بهداشت جنوب تهران از راه‌اندازی خانه مشارکت مردم در مناطق 10و 17 خبر داد

مرکز بهداشت جنوب تهران در راستای استقرار طرح شبکه جامع و یکپارچه خدمات سلامت روانی و اجتماعی ایرانیان (سامان)، خانه‌های مشارکت مردم که یکی از بسته‌های ارائه خدمت در این طرح هستند را راه‌اندازی کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز بهداشت جنوب تهران، زهرا مرتضوی، کارشناس مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد این مرکز گفت: بر اساس آخرین پیمایش وضعیت سلامت روان کشور در سال 90و  میانگین شیوع اختلالات روانی در کشور 6 . 23 درصد است که بر اساس گزارش‌های مرکز رصد اجتماعی کشور در ده سال گذشته تا الان روند افزایشی آسیب‌های اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی را شاهد هستیم.
وی در ادامه افزود: بر اساس گزارش 2004 سازمان جهانی بهداشت اختلالات روانی ریشه‌هایی دارد که در اغلب موارد قابل‌اجتناب و پیشگیری است  که از این موارد شامل خشونت دیدن ، ضعف مهارت‌های زندگی ،  تکامل کودکی نامناسب ،  طلاق و ازدواج نامناسب ،  افزایش جمعیت بدون برنامه ، درمان نشدن بیماری‌های روانی ، تعامل نامناسب در خانواده ،  بیکاری ، اعتیاد والدین ، جنگ و بلایا ، مدرسه نامناسب و ... است.
مرتضوی به اینکه اختلالات روانی در ایجاد آسیب‌های اجتماعی نقش دارد و بالعکس اشاره کرد و گفت:  بنابراین ارتباط بین اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی شناخته‌شده است و مداخلات اصلاحی در جامعه می‌تواند بر روی هر دودسته اختلال تأثیر بگذارد.
کارشناس مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت جنوب تهران تجربیات جوامع را برای کاهش اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی سه دسته مداخله عنوان کرد گفت: با افزایش سواد سلامت روان و سواد سلامت اجتماعی جامعه ، افزایش بهره‌مندی مردم از خدمات سلامت روان و مراقبت‌های اجتماعی می‌توانیم کاهش عوامل خطر سلامت روان و سلامت اجتماعی در جامعه باشیم.
وی در ادامه به آخرین پیمایش انجام‌شده اشاره کرد و افزود: دوسوم مردم کشور دسترسی به خدمات سلامت روان ندارند درصورتی‌که اغلب اختلالات روانی از نوع اختلالات خلقی و خفیف است و با فراهم شدن خدمات سلامت روان شاخص‌های مربوطه می‌تواند به‌سرعت بهبود یابند و  از سوی دیگر مراقبت‌های اجتماعی از طریق ادارات، سازمان‌ها و نهادهای مختلفی ارائه می‌شود که همچون جزایر پراکنده‌ای هستند و به هم وصل نیستند به‌طوری‌که مردم نمی‌دانند برای دریافت خدمات اجتماعی ابتدا به کجا باید مراجعه کنند.
مرتضوی افزود:  الگوی سامان در سه بسته پایه، تخصصی و اقدام جامعه طراحی و اجراشده است که این طرح در مناطق 10 و 17 از مناطق تحت پوششش این مرکز راه‌اندازی شد.

نگار  دیوبندی
تهیه کننده:

نگار دیوبندی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *