• تاریخ انتشار : 1396/01/31 - 10:14
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1591
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

گفت‌وگو با رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران به مناسبت هفته سلامت

دکتر محمدرضا قیوم زاده در آستانه هفته سلامت، گزارشی از اجرای برنامه خودمراقبتی در مرکز بهداشت جنوب تهران ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومي مرکز بهداشت جنوب تهران، در آستانه هفته سلامت که با شعار زندگی سالم، بانشاط و امید از یک تا هفتم اردیبهشت سال 96 برگزار می‌شود، دکتر قیوم زاده رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران با تعریفی از خود مراقبتی گفت: خود مراقبتی شامل اعمالي است اکتسابی، آگاهانه و هدف‌دار كه مردم براي خود، فرزندان و خانواده‌شان انجام مي‌دهند تا تندرست بمانند، از سلامت جسمي، روانی و اجتماعی خود حفاظت كنند، نيازهاي جسمی، رواني و اجتماعی خود را برآورده سازند، از بیماری‌ها يا حوادث پيشگيري كنند، ‌بیماری‌های مزمن خود را مدیریت و نيز از سلامت خود بعد از بيماري حاد يا ترخيص از بيمارستان، حفاظت كنند.
وی در ادامه افزود: در پی اجرای برنامه‌های پنجم و ششم طرح تحول سلامت ،واحد آموزش بهداشت مرکز بهداشت جنوب تهران به‌منظور ارتقای توانمندی مردم، سازمان‌ها و جوامع برای مراقبت از سلامت خود اقدام به اجرای برنامه پنجم طرح تحول سلامت با عنوان برنامه ملی ترویج و توسعه خود مراقبتی و جذب 61 هزار و 334 خانوار سفیر سلامت کرده است.
دکتر قیوم زاده با اشاره به وظایف سفیر سلامت گفت: سفير سلامت عضوي از اعضاي يك خانوار است كه حداقل 8 كلاس سواد خواندن و نوشتن دارد و به‌صورت داوطلبانه مسئولیت انتقال مطالب آموخته‌شده در حوزه سلامت و مراقبت فعال از سلامت خود و اعضاي خانواده و جامعه را بر عهده دارد. به همین منظور پس از آموزش، کتاب خود مراقبتی در ناخوشی جزئی از مجموعه راهنماهاي ملی خود مراقبتی در اختیار سفیران سلامت قرار داده شد.
رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران افزود: هزار و 17 سفیر سلامت افتخاری برای خانواده‌های بی‌سواد یا سالمند بدون سرپرست جذب و تربیت‌شده‌اند که از این تعداد 207 گروه خودیار با هزار و 728 عضو تشکیل‌شده است.
دکتر قیوم زاده در پایان خاطرنشان کرد: جلب حمایت، آموزش و توانمندسازي اعضاي سازمان‌های دولتی و غیردولتی، تشکل‌های مردمی و شوراهاي محلی براي برنامه‌ریزی عملیاتی مشارکتی برنامه‌های ارتقاي سلامت مدرسه، محل کار، سازمان، محله، روستا و شهر مطابق برنامه ششم تحول با عنوان «برنامه تقویت و نهادینه‌سازی همکاری بین بخشی» نسبت به تشکیل شورای ارتقای سلامت در 141 سازمان‌های دولتی، غیردولتی و مدارس و همچنین در شورایاری‌ها شهر تهران اقدام کرده است.
توضیح اینکه سازمان‌هاي حامي سلامت، سازمان‌هايي هستند كه به‌طور داوطلبانه درگير اقدام انتخابي، مشاركتي و فعال براي ارتقاي سلامت سازمان خود، كاركنان، مشتريان و جامعه هستند.
خبرنگار: نگار دیوبندی

  • گروه خبری : مرکز بهداشت جنوب تهران ,گروه خبری RSS
  • کد خبر : 67427
نگار  دیوبندی
تهیه کننده:

نگار دیوبندی