محتوای خبری مرکز طبی کودکان

بیایید شور و شادی چهارشنبه سوری را با یک عمر غم و افسوس عوض نکنیم!

با نزدیک شدن به چهارشنبه‌سوری متخصص کودکان بخش اورژانس مرکز طبی کودکان نکات ایمنی و پیشگیری از خطرات احتمالی برای کودکان و نوجوانان را بیان کرد.

بیایید شور و شادی چهارشنبه سوری را با یک عمر غم و افسوس عوض نکنیم!

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان مرکز طبی کودکان، با نزدیک شدن به چهارشنبه‌سوری دکتر مهسا صوتی متخصص کودکان و استاد بخش اورژانس بیمارستان در پیشگیری از حوادث تکان‌دهنده‌ای که هر ساله در این روزها شاهد آن هستیم نکات ایمنی را بیان کرد.

دکتر صوتی با بیان اینکه خانواده ها در پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری نقش مهمی را ایفاء می کنند افزود: هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: ممکن است موضوع ایمنی و پیشگیری از حوادث مربوط به چهارشنبه سوری، در بدو امر برای گروه سنی نوجوانان زیاد جالب نباشد، چرا که آنها مجبورند مقداری محدودیت در ترقه بازی، فشفشه بازی و آتشبازی خود متحمل شوند ولی میتوان با نشان دادن این موضوع که این امر با زندگی آنها مرتبط است، آموزش در این زمینه را برای آنها جالبتر کرد. حادثه برای هرکسی اتفاق میافتد. در برخی حوادث افرادی کشته شده یا به شدت آسیب میبینند. اما از بروز اغلب حوادث از جمله حوادث چهارشنبه سوری می توان جلوگیری کرد.

متخصص کودکان گفت: با نزدیک شدن به شب چهارشنبه آخر سال توصیه میشود موارد زیر را برای کاهش آسیب های جدی به کودکان و نوجوانان رعایت کنیم:

1.آگاه کردن کودکان و نوجوانان از عوارض و آسیب های احتمالی ناشی از سوختگی و قطع عضو ضروری است، تا این عزیزان با تمایل خود از تفریحات پر خطر در این ایام خوددرای نمایند.

 2.به والدین عزیز جدا توصیه می شود به ویژه در شب چهارشنبه سوری از حضور کودکان و نوجوانان در محیط های نا امن جلوگیری کنند زیرا هر چند که آنها دست به این بازی خطرناک نزنند اما حضور آنها در محوطه‌ای که دیگران در آن با آتش و مواد محترقه بازی می کنند عمدا و ناخواسته سلامتی آنها را نیز در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

3. کبریت ازجمله وسایلی است که از سوی کودکان جهت تولید ترقه و ایجاد آتش مورد استفاده قرار می گیرد لذا به والدین توصیه می‌شود این روزها، کبریت، مواد و مایعات آتش‌زا مانند نفت و بنزین را از دسترس کودکان دور نگاه دارند.

 4.والدین عزیز همواره به خصوص در ایام آخر سال سیلندرهای گاز سفری، اسپری‌های حشره‌کش و سایر ظروف مواد تحت فشار را از دسترس کودکان دور و آنها را در کمد یا کابینت قفل‌دار نگهداری کنید.

5.در این ایام پنجره های وسایل نقلیه، منازل و اماکن مختلف نیز باید بسته باشد تا مانع از ورود مواد آتش زا و لوازم آتش بازی پرتاب شده به اطراف شود.

6. کودکان و نوجوانان، اغلب کبریت،ترقه و مواد محترقه و منفجره را پس از تهیه در نقاط غیرقابل دید مانند انباری، زیر زمین، بالکن، پشت بام و یا داخل کیف وکمد و وسایل شخصی خود مخفی می کنند که این امر خود از عوامل بروز حریق و حادثه است . لذا توصیه می شود والدین حدالامکان نظارت کافی بر این مکان ها داشته باشند و در صورت مشاهده مواد محترقه بدون ایجاد تنش در خانواده این مواد را از دسترس خارج کنند.

7. از پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده بروز آتش سوزی است، جدا خودداری شود.

8. از مواجهه نزدیک و مستقیم کودکان و نوجوانان و پریدن از روی آتش به خصوص با لباس گشاد، به علت احتمال اشتعال لباس ها، جدا پرهیز شود.

9.در نزدیکی پمپ بنزین ها و وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختنی هستند به هیچ وجه آتش روشن نشود.

10. از نزدیک شدن به افرادی که مسایل ایمنی را رعایت نمی کنند یا مواد محترقه به همراه دارند جدا پرهیز شود.

11.از انداختن مواد تحت فشار (مانند کپسول ها، اسپری حشره کش)، وسایل شیشه‌ای مانند آمپول و قوطی‌های فلزی مانند اسپری و کنسرو به درون آتش جدا پرهیز شود.

12.تماشاچیان معمولا در خطر اصابت ترکش‌های ترقه ها و مواد منفجره هستند، لذا توصیه میشود از حضور در محیط‌های نا امن خودداری شود.

13.از مواد محترقه و منفجره، ترقه و فشفشه دست‌ساز به هیچ وجه استفاده نشود.

14.از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری شود.

15.از پرتاب ترقه و مواد آتش زا از پنجره آپارتمان به خیابان خودداری کنیم.

16.از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جدا خودداری شود.

 17.در زمان بروز حادثه نیز از محل حادثه دور شوید و با سامانه‌ی ۱۲۵ سازمان آتش نشانی تماس بگیرید و با آرامش و خونسردی کامل از آتش نشانان درخواست امداد‌رسانی کنید، همچنین سعی کنید، کودکان و افراد کهنسال را سریع از محل حادثه خارج کنید.

و در آخر از والدین خواست تا در این روز در کنار فرزندان باشند، محیطی امن و شاد برای کودکان و نوجوانان فراهم نمایند، تا کودکان و نوجوانان عزیز حضور در کنار خانواده را نسبت به حضور در محیط‌های پر خطر و نا ایمن ترجیح دهند.

هما پارساکیا
تهیه کننده:

هما پارساکیا

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *