محتوای خبری مرکز طبی کودکان

با حضور نماینده دادستان تهران

دومین جلسه CPC اخلاق پزشکی مرکز طبی کودکان برگزار شد

دومین جلسه CPC اخلاق پزشکی مرکز طبی کودکان،با حضور اساتید بالینی و اخلاق پزشکی، نماینده دادستان تهران و دانشجویانبه منظور مداخله موثر و قانونی در درمان نوزاد بدون رضایت پدر برگزار شد.

دومین جلسه CPC اخلاق پزشکی مرکز طبی کودکان، یکم بهمن 96 با حضور اساتید بالینی  و اخلاق پزشکی، نماینده دادستان تهران و دانشجویان در سالن امید مرکز طبی برگزار شد.
در این جلسه case مطرح شده عبارت بود از: 'نوزاد دختر ده روزه ای که با شکایت بی حالی شدید و poor feeding از یک روز قبل از بستری به این مرکز ارجاع داده شده بود. نوزاد در بدو ورود شدیداً دهیدره بوده و رفلکس‌های نوزادی کاهش یافته و تورگور پوستی افزایش یافته داشته که جهت R/O sepsis بستری می‌شود. هایپرناترمی نوزاد با دیالیز صفاقی در این مرکز اصلاح می‌شود ولی در بررسی‌های بیش‌تر تیم درمانی متوجه، لخته وسیع در قلب نوزاد شده و نوزاد کاندید عمل جراحی قلب می‌شود که پدر رضایت به عمل نمی‌دهد. '
در این جلسه، بعد از معرفی case توضیحات تکمیلی بالینی توسط دکتر میرزاآقایان به‌ عنوان استاد مشاور بالینی ارائه شد.
در ادامه شرکت کنندگان در جلسه، نظرات خود پیرامون ملاحظات اخلاقی و قانونی لازم در برخورد با این کیس را ارائه کردند.
در این جلسه، ضرورت و فوریت مداخله، میزان خطر و منافع انجام و عدم اقدام به عمل مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین اطمینان از در نظر گرفته شدن منافع و مصالح نوزاد توسط پدر، تلاش در جهت ارائه اطلاعات لازم برای تصمیم گیری مناسب از سوی ولی بیمار، شناسایی نگرانی ها و دغدغه های وی، کمک گرفتن از سایر همراهان در جهت توجیه پدر بیمار و پیش بینی اخذ مجوز قانونی از قاضی در صورت فوریت و ضرورت قطعی مداخله از جمله مواردی بود که در این نشست مطرح شد.
در ادامه، رفع دغدغه های قانونی، ثبت دقیق فرایند ارائه اطلاعات به همراهان بیمار و نیز ثبت عدم موافقت ایشان با عمل جراحی  از جمله موارد مطروحه در این کنفرانس بود.
در پایان این جلسه مقرر شد، استفساریه لازم برای امکان تعمیم مفاد ماده 497 قانون مجازات اسلامی به موارد امتناع ولی کودک از مداخله ضروری و فوریت دارصورت گرفته و نتیجه اطلاع رسانی شود.

لیلا  یوسفی
تهیه کننده:

لیلا یوسفی