محتوای خبری مرکز طبی کودکان

مبحث زیکا ویروس در چهاردهمین همایش بین المللی پرستاری کودکان ارایه شد

سوپروایزر کنترل عفونت مرکز طبی کودکان در چهاردهمین همایش بین المللی پرستاری کودکان از عوارض زیکا ویروس سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی مرکز طبی کودکان، ویروس زیکا عنوان سخنرانی یکی از محورهای همایش پرستاری کودکان بود که توسط هادی پور سوپروایزر کنترل عفونت مرکز طبی کودکان، روز بیست و نهم مهر ماه در سالن دکتر قریب ارائه شد.
وی با بیان اینکه زیکا ویروسی است که از طریق یک پشه ای موسوم به "آیدس آیگیپتی" (حشره مصری) به انسان منتقل می شود که ناقل بیماریهای دیگری از جمله تب زرد و تب دنگی نیز هست گفت: در ابتدا پشه در اثر تماس با فرد بیمار، خود مبتلا می شود. سپس این پشه که خود بیمار شده است، اگر روی بدن فرد سالم بنشیند و به قصد تغذیه نیش بزند، از بدن پشه به آن فرد سالم منتقل می شود.
سوپروایزر کنترل عفونت مرکز طبی کودکان افزود: این بیماری در مناطق گرمسیر و استوایی امکان گسترش و شیوع دارد. در اکثر موارد بدون علامت است یا علائم خفیفی همچون تب خفیف، سردرد، درد مفاصل، التهاب و قرمزی ملتحمه چشم و لکه‌های پوستی دارد، از راه خون و تماس جنسی منتقل می‌شود. بیماری عموماً خفیف است و 2 تا 7 روز طول می کشد. عوارض عصبی و خودایمنی به ندرت دیده می شود اما ممکن است بروز کند.
وی با بیان این که علایم این بیماری که توسط نیش پشه آئدس منتقل می شوند، بسیار شبیه به علایم تب دنگ و چیکونگونیا است گفت: طی هفته اول پس از بروز این بیماری، زیکا ویروس در خون انسان باقی می ماند و ممکن است از شخص آلوده به وسیله گزش پشه به یک پشه دیگر منتقل شود و پشه آلوده شده نیز بیماری را به افراد جدید منتقل کند.
هادی پور افزود: برزیل بالاترین آمار ابتلا به این ویروس را دارد و کلمبیا از این نظر در مقام دوم قرار می گیرد. ابتلا به زیکا در بارداری ممکن است با سقط جنین و نقایص تولد شامل میکروسفالی و مشکلات چشمی همراه باشد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (Centers for Disease Control) پیشنهاد داده است، همه خانم های حامله در طول دوره بارداری از مسافرت به جاهایی که این بیماری شایع است، خودداری کنند، ولی در صورتی که به هر دلیل مجبور به مسافرت به این مناطق هستند، سعی کنند از داروهای ضد پشه نظیر (DEET) دی اتیل متا تولامید ویا پیکاریدین استفاده کنند تا امکان بقای پشه ها در صورت وجود به کمترین مقدار برسد. همچنین پیراهن آستین بلند و شلوار بپوشند و در حد امکان از رفتن به پارک و مناطق جنگلی و به طور کلی فضاهای روباز خودداری کنند.
وی در پایان ادامه داد: برای پیشگیری از عفونت زیکا ویروس پیشگیری از راه کم کردن جمعیت پشه های مزاحم و جلوگیری از گزیده شدن در طی روز است. حذف کردن و کنترل محل های زندگی و زایش پشه آئدس اجیپتی باعث کاهش احتمال انتقال زیکا ویروس، تب دنگ و چیکونگونیا می شود و تا کنون هیچ واکسن یا درمانی برای ویروس زیکا پیدا نشده و پرهیز از گزیده شدن به‌وسیله پشه‌ها تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.پس هدف از درمان تنها تخفیف علائم در بیمار در صورتی که علائم بالینی داشته باشد یا به عبارت دیگر درمان علامتی انجام می شود، استراحت کافی، نوشیدن آب فراوان و استفاده از استامینوفن جهت کاهش درد و تب توصیه می شود.
خبر: یوسفی

لیلا  یوسفی
تهیه کننده:

لیلا یوسفی