محتوای خبری مرکز طبی کودکان

نشست خبری سی امین همایش بین المللی بیماریهای کودکان در مرکز طبی کودکان

 نشست خبری سی امین همایش بین المللی بیماریهای کودکان و شانزدهمین همایش پرستاری کودکان در سالن مهارتهای بالینی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز طبی کودکان، در آستانه برگزاری سی امین همایش بین المللی بیماریهای کودکان و سومین همایش بین المللی پرستاری کودکان و شانزدهمین همایش پرستاری کودکان که از 26 تا 29 مهر 97 در مجموعه سالن های همایش مرکز طبی کودکان تهران برگزار می شود، روز شنبه 21 مهر ماه 1397 نشست خبري با حضور دکتر ربانی رئیس همایش، دکتر بدو رئیس بیمارستان و دبیر اجرایی، دکتر زینالو دبیر علمی همایش، دکتر مدرسی دبیر علمی سمینار CF و نماینده همایش پرستاری و خبرنگاران رسانه های مختلف در سالن مهارتهای بالینی مرکز طبی کودکان برگزار شد.
در ابتدا دکتر بدو ضمن خوش آمدگویی، اطلاعاتی کلی در خصوص برگزاری این همایش ارائه کرد و گفت: امسال سی امین همایش بین المللی بیماریهای کودکان و سومین همایش بین المللی پرستاری کودکان و شانزدهمین همایش پرستاری کودکان از 26 تا 29 مهر 97 در مجموعه سالن های همایش مرکز طبی کودکان و تالار امام برگزار خواهد شد. برنامه افتتاحیه همایش با حضور دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و پیشکسوتان طب اطفال کشور آغاز و با برنامه علمی ادامه خواهد یافت.
دکتر بدو محورهای این همایش را همه ابعاد سلامت کودکان معرفی کرد و گفت: این محورها عبارتند از طب نوزادان، قلب، روانپزشکی، اختلالات گوارشی، بیماریهای ریوی، بیماریهای خونی و آنکولوژی، بیماریهای عفونی و واکسیناسیون، غدد و متابولیک کودکان، مسائل مرتبط با تغذیه و شیردهی، مراقبت های ویژه و طب اورژانس در کودکان، اقدامات جراحی در کودکان و ... مباحث اصلی همایش هستند.
وی از برگزاری کارگاه ها در این همایش از جمله کارگاه غربالگری ژنتیک که توسط اداره ژنتیک وزارتخانه برگزار خواهد شد وکارگاه رشد و تکامل خبر داد. همچنین موضوعات روز از جمله بحث سلول درمانی و ژن درمانی و سیاست گذاری های مرتبط با واکسیناسیون که با حضور رئیس محترم انستیتو پاستور برگزار خواهد شد را به اطلاع حاضرین رساند.
در ادامه دکتر ربانی این همایش را بزرگترین همایش بیماریهای کودکان کشور معرفی کرد که هرساله با مشارکت مرکز طبی کودکان به عنوان قطب علمی اطفال، مرکز تحقیقات رشد و تکامل، گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده پرستاری و مامایی، اداره سلامت و بهداشت وزارتخانه، اداره ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی و همچنین انجمن های غدد و انجمن مغز و اعصاب کودکان در مرکز طبی کودکان برگزار می شود.
دکتر زینالو نیز با بیان اهمیت مباحث علمی این همایش به ارائه مباحث علمی این کنگره اشاره کرد و گفت: بحث عمده ای در خصوص بیماریهای اعصاب و ناتوانی های جسمی، حرکتی و مغزی کودکان پیش بینی شده است. در حوزه های دیگر علم پزشکی کودکان مانند بیماریهای کلیه، گوارش و خون مباحث قابل ارائه خواهیم داشت. همچنین واکسیناسیون و ایمن سازی جزء بحثهای جدی این کنگره است. بیش از 250 مقاله به دست ما رسیده که 110 مقاله به صورت سخنرانی و تعدادی به عنوان پوستر پذیرفته شده که امسال ارائه آنها به صورت الکترونیک خواهد بود. در این همایش از همه انجمن های علمی و مراکز تحقیقاتی مستقر در قطب علمی طب کودکان کمک گرفته شده است.
دکتر مدرسی از برگزاری دومین سمینار CF در این همایش خبر داد و پس از معرفی بیماریهای فیبروز کیستیک یا CF که شایعترین بیماری ارثی مغلوب در دنیاست و اثرات آن بر روی ریه و مراقبتهای خاص آن، از برنامه های سمینار CF سخن گفت.
در ادامه نماینده همایش پرستاری توضیحاتی از نحوه برگزاری این همایش ارائه کرد و گفت: شانزدهمین دوره همایش پرستاری کودکان در واقع سومین دوره ایست که به صورت بین المللی برگزار می شود و امسال اساتیدی از کشورهای انگلیس، فرانسه و کانادا نیز در این همایش حضور خواهند داشت. در این همایش تلاش برآن است که مشخص شود مراقبت از کودک بیمار نه فقط پیروی از گایدلاین ها و دستورالعمل ها و روتین همیشگی بلکه برقراری یک رابطه انسانی، درمانگر و برپایه اخلاق باشد. همچنین تاکید می شود که به خانواده و کودک بیمار به عنوان یک سیستم پیچیده با نیازهای متفاوت جسمی، روحی، روانی و اجتماعی متفاوت برخورد شود. تلاش ما برای پررنگ کردن مراقبتی تمام عیار و انسانی است که جنبه های مختلف نیازهای انسانی را مورد توجه قرار دهد.
وی در ادامه افزود: مسیرهای نوین در پرستاری کودکان، پرستاری بالینی در موقعیت های سلامتی حاد و مزمن کودکان،رویکردهای نوین مراقبتی در بیماری های مزمن (دیابت، گوارش، قلبی-ریوی، کانسر و...)، درد در کودکان، چالش های حرفه ای پرستاران کودکان در ارایه مراقبت خانواده محور، خطاهای مراقبتی و کاهش آن با برقراری ارتباط مراقبتی و درمانی، مفاهیم نوین مراقبتی، ارتقا سلامتی و توانبخشی در حیطه ی کودکان، پرستاری حرفه ای و ... از محورهای همایش هستند. امسال همچون دوره های قبل حدود 150 مقاله دریافت شده است به صورت سخنرانی یا پوستر برگزیده شده است. 
سی امین همایش بین المللی بیماریهای کودکان و سومین همایش بین المللی پرستاری کودکان و شانزدهمین همایش پرستاری کودکان از 26 تا 29 مهر 97 در مجموعه سالن های همایش مرکز طبی کودکان تهران برگزار می شود.
خبرنگار و عکاس: لیلا یوسفی
لیلا  یوسفی
تهیه کننده:

لیلا یوسفی