محتوای خبری مرکز طبی کودکان

وبینار کشوری مدیریت درد در بخش مراقبت ویژه کودکان در مرکز طبی کودکان برگزار شد

مرکز طبی کودکان با همکاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران وبینار کشوری «مدیریت درد در بخش مراقبت ویژه کودکان» را با هدف ارتقای مدیریت درد و مراقبت تسکینی در بخش های ویژه کودکان برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان مرکز طبی کودکان، وبینار مدیریت درد در بخش مراقبت ویژه کودکان با هدف افزایش آگاهی و دانش پرستاران و پزشکان از اهمیت و ضرورت مدیریت درد در بخش مراقبت ویژه کودکان و در راستای پروژه ارتقا مراقبت تسکینی در PICU مرکز طبی کودکان روز چهارشنبه 19 آذر 99 برگزار شد.
این وبینار با  برنامه ریزی و دبیری علمی دکتر مسعود محمدپور فلوشیپ مراقبتهای ویژه کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری لیلا هاشمی سوپروایزر آموزشی مرکز طبی و فهیمه ثابتی دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اجرا شد.
سخنران اول وبینار دکتر مرضیه حسن پور، دکتری تخصصی پرستاری و عضو گروه سلامت معنوی دانشگاه بود که در ابتدا با بیان شعری سروده دکتر احمد حسن پور در رابطه با ماهیت و تعریف درد، به بیان تعریف و انواع  درد و ابعاد آن در زندگی بشر پرداخت و اهمیت مدیریت درد را در کودکان و به خصوص در کودکان بستری در بخش مراقبت ویژه مورد تاکید قرار داد. وی اشاره کرد که یکی از اقدامات مراقبتی در رویکرد مراقبت تسکینی مدیریت علایم و بخصوص درد است.
دکتر حسن پور با تاکید بر رویکرد بین حرفه ای و بین رشته ای در مدیریت درد و مراقبت تسکینی، نقش پرستاران و پزشکان اصلی کودکان را به خصوص در بخش های ویژه برای بررسی و شناخت علایم درد و سایر نیازهای کودکان و خانواده­ها مهم دانست و بر تشکیل تیم مراقبت تسکینی و مدیریت درد در بیمارستان های کودکان کشور تاکید کرد.
سخنران دوم وبینار دکتر زینب نجفی فلوشیپ مراقبتهای ویژه کودکان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران به اهمیت فیزیولوژی درد، تعریف درد و انواع درد درکودکان اشاره کرد. وی ضمن تعریف درد، به بیان ارزیابی درد در بخش مراقبت ویژه کودکان و معرفی انواع ابزارهای بررسی درد در کودکان پرداخت.
فهیمه ثابتی نیز در ادامه ضمن ارائه این مبحث، ابزارهای اختصاصی ارزیابی درد در بخش مراقبت ویژه را بیان کرد.
دکتر بهاره یغمایی فلوشیپ مراقبت های ویژه کودکان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران سخنران دیگر وبینار بود که به تفصیل در مورد روش های دارویی در مدیریت درد و سدیشن در بخش مراقبت ویژه و اهمیت شناخت داروها و لزوم توجه به عوارض جانبی داروهایی مثل کتامین، دگزمدتومیدین و مرفین توضیح داد.
دکتر بتول پورابولی دکتری تخصصی پرستاری و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در مورد اهمیت روشهای غیردارویی موثر در مدیریت درد کودکان مثل استفاده از حباب ساز و نقاشی و بازی با کودکان و ... با ذکر مطالعات انجام شده در این خصوص سخنرانی کرد. وی بر نقش پرستاران در به کارگیری این روش ها در کنار روش های دارویی تاکید کرد.
در پایان با توجه به پاندمی کووید 19 و وجود درد به عنوان یکی از علایم سندروم پس از کووید، دکتر زینب نجفی به علایم این سندروم و درمان آن پرداخت.
این وبینار با جمع بندی و پاسخ به سوالات شرکت کنندگان پایان یافت.

لیلا  یوسفی
تهیه کننده:

لیلا یوسفی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *