محتوای خبری مرکز طبی کودکان

چهارمین جشنواره آموزشی و پژوهشی مرکز طبی کودکان برگزار شد

چهارمین جشنواره آموزشی و پژوهشی مرکز طبی کودکان-قطب علمی طب کودکان کشور به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان مرکز طبی کودکان، چهارمین جشنواره آموزشی پژوهشی مرکز طبی کودکان به همت معاونت تحقیقات و فناوری بیمارستان و معاونت آموزشی و با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، معاونت پژوهشی دانشکده پزشکی، گروه کودکان و شورای هماهنگی مراکز تحقیقاتی مستقر در بیمارستان روز دوشنبه 11 اسفند 99 به‌صورت حضوری و مجازی در سالن شماره یک برگزار شد.
در این مراسم که مورد استقبال زیاد حضوری و مجازی قرار گرفت، ابتدا پیام مدعوین که به‌صورت مجازی در مراسم حاضر بودند به‌صورت کلیپ نمایش داده شد.
دکتر نفیسی رئیس دانشکده پزشکی اظهار کرد: جشنواره آموزشی پژوهشی مرکز طبی کودکان از سال 95 در این بیمارستان برگزار شده و من افتخار داشتم که از اولین دوره این جشنواره میهمان این برنامه باشم،  نکته قابل توجه در مرکز کودکان، یک نوع یکپارچگی بر فضای بیمارستان حاکم است و دوستی و صمیمت بین همکاران در رده های مختلف کاری اعم از هیئت علمی، کارمندان و فراگیران محترم برقرار است و این موضوع را در مناسبت های مختلف در بیمارستان شاهد بودیم. این جشنواره فرصتی است تا کسانی که در طی سال گذشته در زمینه آموزش و پژوهش فعالیت داشتند مورد قدردانی قرار گیرند و امیدوارم شاهد موفقیت های روز افزون برای آنها باشیم.
وی افزود: مرکز طبی کودکان در سطح کشور به‌عنوان قطب علمی طب کودکان کشور مطرح است و در زمینه آموزش همواره برجسته ترین فراگیرانی که علاقه مند به رشته کودکان هستند جذب این مرکز می شوند و امیداورم این سرآمدی همواره حفظ شود و هرساله رشد بیشتری داشته باشیم.
در زمینه پژوهش نیز اساتید برجسته ای در این مرکز حضور دارند که چند تن از آنها از دانشمندان یک درصد جهان هستند؛ همچنین مراکز تحقیقاتی متعدد مستقر در این بیمارستان نیز همواره در امر پژوهش شاخص هستند و جای شکر گذاری دارد و آرزو می‌کنم عملکرد پژوهشی بیمارستان سال به سال بهتر شود.
در زمینه خدمات نیز این بیمارستان، بیمارستان شماره یک کشور در ارائه خدمات تخصصی به بیماران و نیازمندان کشور است و مشکلی که همواره با آن مواجه بوده ایم حجم بسیار بالای مراجعه کننده فراتر از ظرفیت پذیرش این بیمارستان است که علت آن کیفیت خدمات و اطمینانی است که بیماران به همکاران پزشک در مرکز طبی داشته اند. امیدوارم با راه اندازی مرکز طبی کودکان شماره دو این کمبود فضا جبران شود.
وی در پایان گفت: امیدوارم روز به روز موفقیت های مرکز طبی کودکان در زمینه آموزش، پژوهش و ارائه خدمت به بیماران عزیز گسترده تر شود.
دکتر آخوندزاده معاون پژوهشی دانشکده نیز اظهار کرد: خوشحالم که چهارمین جشنواره آموزشی و پژوهشی مرکز طبی کودکان در حال برگزاری است و در حقیقت مرکز طبی کودکان، قطب آموزش و پژوهش طب کودکان در سطح کشور است و در هشت سال گذشته پیشرفت های قابل توجهی در تولیدات علمی علوم پزشکی کشور به خصوص در رشته‌های بالینی صورت گرفته است گرچه در رشته کودکان متوسط تولید رشد علمی، تعداد مقالات و استنادات این رشته در سطح کشور خیلی بالا نیست و باید تلاش بیشتری در رشته کودکان انجام داد اما خوشبختانه مرکز طبی کودکان با راهکارهای مختلفی که در چند سال گذشته داشته از جمله تشویق و ترغیب محققان و اعضای هیئت علمی رشته کودکان توانسته گام‌های قابل توجهی در این حوزه داشته باشد و به همین دلیل در چند سال گذشته رشد قابل توجهی در تولیدات مقالات و استندادات و داده های علمی و خروجی های علمی در سطح کشور داشته باشیم، امیدوارم با تداوم این برنامه در سال‌های آینده که گرچه در سال گذشته به دلیل شیوع بیماری  کرونا تحت شعاع قرار گرفته ولی حتی به‌صورت مجازی می‌تواند بحث تشویق و ترغیب نقش قابل توجهی داشته باشد. از رئیس بیمارستان، مدیر گروه و معاون آموزش و پژوهشی بیمارستان تشکر می‌کنم.
وی در پایان سخنان خود گفت: آنچه که مهم است این است که پژوهش و آموزش از هم جدا نیست و در یک گروه آموزشی هدف اصلی آموزش و پژوهش است و فقط مقاله نویسی مهم نیست و این مهم در مرکز طبی کودکان به خوبی اجرا می‌شود.

دکتر صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز در پیام ارسالی خود اظهار کرد: امروز شاهد برگزاری چهارمین همایش آموزشی و  پژوهشی مرکز طبی کودکان هستیم و همان‌طور که می‌دانید این مرکز باسابقه بیش از 50 سال خدمت به مردم عزیز ایران به‌عنوان پیشکسوت و مرجع علمی طب اطفال از ستاره‌های درخشان آسمان کشور عزیزمان ایران است. افراد بزرگی این مرکز را پایه‌ریزی کردند و طب اطفال را آرام‌آرام به اوج خود رساندند که امروز شاهد به اوج رسیدن بسیاری از رشته‌های علمی فوق تخصصی اطفال در مرکز طبی کودکان هستیم. جشنواره آموزشی پژوهشی این مرکز که به همت معاونین آموزش و پژوهش برای چهارمین سال برگزار می‌شود که البته سال گذشته به علت شیوع کرونا برگزار نشد و امروز مجازی به‌صورت چهارمین دوره برگزار می‌شود. قبل از هر چیز مراتب سپاس خود را از ریاست و معاونین آموزشی و پژوهشی این مرکز اعلام دارم و در ادامه چند نکته کوچک را عرض می‌کنم؛ یادمان باشد که در بحران‌ها که امروز کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا با بحران کرونا روبروست، اصل اساسی خوب دیدن، خوب مشاهده کردن و خوب تصمیم گرفتن است. برای خوب تصمیم گرفتن پیوست پژوهشی در بسیاری از موارد لازم و نیازمند این است که تصمیم گیران، تصمیم درستی برای این بیماری داشته باشند. در طب اطفال نیز متأسفانه تعداد زیادی از فرزندان این سرزمین مبتلا شدند که بسیاری از آنها در مرکز طبی کودکان بستری شدند و با ورود واکسن به کشور سؤالات زیادی مطرح شد که از این فرصت برای ایجاد داده و پیدا کردن یافته‌های جدید در دنیا باید استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: کرونا ثابت کرد هر کشوری که همکاری بین گروهی بیشتری داشته باشد می‌تواند موفق‌تر باشد و برای شکست بیماری راه هموارتری را طی کند. خواهشم از عزیزان این است که حتماً در این دوران نگاهی به کرونا ازنظر پژوهشی داشته باشند و با تولید علم در زمینه کرونا بتوانیم اطلاعات کافی را برای آیندگان به یادگار بگذاریم. با تولید علم در زمینه کرونا دانشگاه علوم پزشکی تهران تلاش‌های زیادی انجام داده است و بیش از 500 طرح پژوهشی در دانشگاه در حال اجراست که بسیاری از آنها خاتمه یافته و موجب استفاده و عدم استفاده از بسیاری داروها شده.
امید است مطالعات جدی‌تری در زمینه طب اطفال و کرونا را شاهد باشیم تا کشور در این زمینه پیشتاز شود. حتماً باید نگاه خودمان را برای حذف و کنترل بیماری داشته باشیم و از طرفی نیز باید مراقب باشیم تا بسیاری از بیماری‌های مزمن که وجود دارد دچار مشکل نشوند و اهمیت و هماهنگی سیستم‌های درمانی را می‌رساند تا بتوانیم به همه مردم به‌صورت یکسان خدمت کنیم.
این جشنواره‌ها کمک می‌کند تا در این شرایط بحران این پیام را داشته باشد که آموزش و پژوهش در هیچ جا و هیچ مقطعی تأثیرپذیر نیست، اگر یافته‌های پژوهشی نداشته باشیم باید جیره‌خوار پژوهش‌های دنیای دیگری باشیم و حتماً باید تلاش کنیم تا بتوانیم اقتدار و سرآمدی پژوهش را در کشور و همچنین منطقه داشته باشیم. در پایان ضمن تبریک به همه برگزیدگان این جشنواره امیدوارم این راه با گام‌های استوارتر ادامه پیدا کند و شاهد درخشش بیشتری در مرکز طبی کودکان باشیم.
در ادامه دکتر رضا شروین بدو ضمن گرامیداشت یاد و خاطره اساتید درگذشته، سال جاری را سالی سخت برای مرکز طبی کودکان عنوان کرد و گفت: جشنواره حاضر به همت معاونین آموزشی و پژوهشی برای چهارمین سال برگزار می‌شود، این جشنواره در سال‌های گذشته به‌صورت حضوری برگزار می‌شد که امسال به دلیل همه‌گیری کووید 19 به‌صورت حضوری و مجازی درحال برگزاری است.
دکتر بدو تصریح کرد: پیشاپیش سال پیش رو را به همه عزیزان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم؛ متأسفانه سالی که گذشت سال خوبی نبود و علاوه بر بحث کووید ما اساتید عزیزی را در دانشگاه و این بیمارستان از دست دادیم. یاد و خاطره دکتر نوایی، دکتر جنتی، دکتر رضی و همچنین دکتر نادری، دکتر آقامحمدی و دکتر فلاحی بزرگوار که به علت ابتلا به کووید 19 از دنیا رفتند برای همیشه در ذهن ما باقی است.
وی افزود: امیدوارم با واکسیناسیون کووید که در حال حاضر به‌طورجدی در حال انجام است، شاهد درگذشت عزیزی به علت ابتلا به کووید نباشیم، فکر می‌کنم تنها راهکار واکسیناسیون جهانی است و به نفع کل جهان است که این فرایند بدون تبعیض و برای همه کشورهای جهان اتفاق بیفتد.
وی در ادامه ضمن تشکر و قدردانی از همه گروه‌های شغلی بیمارستان، آرزوی سالی نیک و سلامتی برای آنها کرد و گفت: با توجه به مدل جدید زندگی که دورهم جمع شدن ممنوع است این جشنواره بهانه‌ای است تا به‌طور مجازی دورهم جمع شویم، به همه عزیزانی که در این جشنواره نمونه شدند تبریک می‌گویم و معتقدم همه همکاران ما در مرکز طبی کودکان نمونه هستند چرا که همواره با جان و دل کار می‌کنند و فرصت تعریف از خود ندارند. امیدوارم در سال آینده همگی به‌طور حضوری در کنار هم جمع شویم و سالی سرشار از سلامتی که نعمتی بالاتر از آن وجود ندارد پیش رو داشته باشیم.

دکتر مسعود موحدی معاون آموزش مرکز طبی کودکان نیز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چهارمین دوره این جشنواره اظهار کرد: آموزش مرکز طبی کودکان در طی سال‌های طولانی بسیار با قوت، مستحکم و قوی ادامه داشته و من افتخار داشتم که از سال 97 به‌عنوان معاون آموزش مرکز طبی کودکان فعالیت داشته باشم. وی تصریح کرد: از اسفند سال گذشته که با شروع همه‌گیری کووید 19 مواجه شدیم، ما آموزش مجازی را در مرکز طبی کودکان آغاز کردیم که با استقبال بسیار چشمگیری روبرو شد، در این جلسات آموزشی نه تنها فراگیران مرکز طبی کودکان شرکت می‌کنند بلکه از سراسر کشور نیز شرکت‌کننده‌هایی در این جلسات مجازی حضور دارند که نقطه قوتی برای مرکز طبی کودکان به شمار می‌رود. تلاش فوق‌العاده زیاد اساتید مرکز طبی کودکان موجب شد تا علاوه بر آموزش تئوری که به‌صورت مجازی صورت می‌گرفت، در زمینه عملی نیز موفق شویم. این آموزش‌ها نه‌تنها در ساعات اداری بلکه در ساعات عصر و شب نیز تداوم داشت. حضور دستیاران بدون تعطیلی در بیمارستان، ابتلا به کووید و بازگشت به کار بلافاصله پس از بهبودی نیز از دیگر نقاط قوت در این بیمارستان است.
دکتر موحدی افزود: دست یکایک اساتید را می‌بوسم که با تمام توان خود در شرایط کرونا به کار خود ادامه دادند و موجب شدند فراگیران باانگیزه چند برابر به کار خود ادامه دهند و نتیجه این تلاش‌ها در آزمون بورد تخصصی و فوق تخصصی نمایان شد. دستیاران مرکز طبی کودکان در امتحان بورد مانند ستاره‌های فروزان در آسمان علمی کشور درخشیدند و نفرات اول و دوم بورد متعلق به این مرکز شد و صد درصد دستیاران در این آزمون موفق به قبولی شدند که از هر سه نفر شرکت‌کننده، دو نفر جزو ده درصد برتر آزمون هستند که اتفاقی بی‌نظیر است.
وی در پایان ضمن قدردانی از دکتر بدو، دکتر اشرفی، یکایک استادان و فراگیران اظهار امیدواری کرد که در سال آینده نیز همچنان موفق بدرخشیم.
سپس دکتر محمودرضا اشرفی معاون پژوهشی مرکز طبی کودکان ضمن تبریک عید مبعث در هفته آینده، یاد و خاطره همکاران درگذشته و اساتیدی که به علت کرونا از دنیا رفتند را گرامی داشت و در ادامه گزارشی از تاریخچه جشنواره ارائه کرد و گفت: پژوهش در کشور پیشرفت قابل‌توجهی در سال‌های اخیر کرده است و علیرغم امکانات محدود پژوهشی با ایثار اساتید توانستیم در سال‌های اخیر در صدر کشورهای اسلامی و در منطقه باشیم اما در زمینه کودکان در منطقه در جایگاه سوم هستیم و انتظار می‌رود این جایگاه تغییر پیدا کند.
وی گزارشی از پژوهش‌های طب کودکان در سطح کشور ارائه کرد و به جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز طبی کودکان در این آمار اشاره کرد و گفت: افتخاری است که ما در مرکز طبی کودکان تحصیل کردیم و فارغ‌التحصیل شدیم و حضور اساتید به نام و مراکز تحقیقاتی فعال از ظرفیت‌های این بیمارستان به شمار می‌رود.
دکتر اشرفی از همه دست‌اندرکاران و اساتید برای برگزاری این جشنواره تشکر کرد و در پایان از 28 پژوهشگر برگزیده جشنواره با اهدای لوح و هدیه قدردانی شد.
همچنین دکتر محمدتقی حقی آشتیانی به‌عنوان استاد پیشکسوت آموزشی موردتقدیر قرار گرفت.

کلمات کلیدی
لیلا  یوسفی
تهیه کننده:

لیلا یوسفی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *