محتوای خبری معاونت آموزشی

منتخبین سیزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری معرفی شدند

تاکید معاون آموزشی دانشگاه بر تعیین اولویت ها و افزایش بهره وری در فرآیندهای آموزشی

منتخبین سیزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری، با معرفی 10 فرآیند برتر دانشگاهی در ۶ حیطه، موفق به دریافت جایزه شدند. از این میان یک فرایند به عنوان فرایند برتر و دو فرایند به عنوان فرایند قابل تقدیر در جشنواره شهید مطهری کشوری نیز موفق به کسب جایزه شدند.

دکتر سهراب پور، معاون آموزشی دانشگاه، در سیزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری، که روز شنبه 14 تیرماه 1399 در سالن اجلاس دانشگاه برگزار شد، بهره وری (Efficiency) اولویت بندی فعالیت ها و تخصیص منابع و اعتبار درست به فرآیندها را از مهم ترین امور دانست و گفت: هنگامی که فعالیت های خود را بدون برنامه ریزی با تحمیل هزینه هنگفت به سیستم انجام می دهیم، اگر چه این فرآیند اجرایی شده باشد اما به نوعی شکست محسوب می شود.
وی اجرای خلاقانه و هوشمندانه امور را موجب رشد سیستم و افزایش بهره وری دانست و یادآور شد: بهره وری (Efficiency) ایجاب می کند که به اولویت ها توجه کنیم و از انجام امور فرعی پرهیز کنیم. این مسئله تنها مختص به فعالیت های کاری نیست و می توان در تمامی امور زندگی و اجتماعی نیز از آن استفاده کرد چرا که تنها در این شرایط می توانیم به خود ببالیم. 
معاون آموزشی دانشگاه، افزود: اگر سیستمی لحظه به لحظه اولویت خود را تشخیص ندهد، اگر چه قدم های کوچک رو به جلو برداشته باشد اما با شکست مواجه می شود چرا که شیب رشد کم موجب عقب افتادگی و بی تحرکی خواهد شد.
وی با بیان اینکه افراد در هر جایگاه و موقعیتی باید از خلاقیت برای افزایش بهره وری استفاده کنند، تصریح کرد: باید از موهبت های الهی همچون IQ، EQ و همچنین مشورت با افراد خردمند استفاده کنیم تا بتوانیم بهترین نتیجه را از کارها دریافت کنیم.
دکتر سهراب پور، فرصت شناسی و داشتن نگاه هوشمندانه به تمامی لحظات آموزشی را ضروری خواند و افزود: بسیاری از اتفاقات آموزشی به صورت خلاقانه در لحظه ( education moment) رخ می دهد. از این رو اگر در لحظه با نکته آموزشی مناسبی مواجه شدید، این فرصت ها را غنیمت بشمارید.
معاون آموزشی دانشگاه، با استفاده از تعبیر امیرالمومنین بر لزوم انتخاب خوب تر، گفت: اگر این توصیه حضرت را آویزه گوش نکنیم و به خوب بسنده کنیم، هرگز نمی توانیم سرآسوده بر بالین بگذاریم.
وی دوره شیوع کووید را دوره ای بی نظیر برای آموزش دانست و خواستار مشارکت تمامی گروه های آموزشی برای برگزاری دوره ها شد.
در ادامه دکتر هومان حسین نژاد، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، به ارائه گزارشی از سیزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری پرداخت و گفت: 24 طرح در 6 حیطه مختلف، شامل تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی، یاددهی و یادگیری، ارزشیابی آموزشی( دانشجو،هیئت علمی و برنامه)، مدیریت و رهبری آموزشی، یادگیری الکترونیکی و طراحی و تولید محصولات آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این میان 10 فرآیند برتر دانشگاهی انتخاب شدند و یک فرایند موفق به کسب عنوان  فرآیند برتر کشوری شد.
وی ترویج خلاقیت و ابداع در فعالیت های آموزشی را از مهم ترین دلایل برگزاری جشنواره شهید مطهری خواند و تصریح کرد: فرآیندهای ارسالی به جشنواره طی یک روند ساختارمند و مشخص مورد داوری قرار گرفتند.
در ادامه این نشست فرآیندهای برتر، به معرفی کوتاهی از طرح پرداختند.

معرفی طرح های برتر دانشگاهی
    طرح تلفیق آموزش و بالین پرستاری- دکتر هومن شهسواری
    طراحی، اجرا و ارزشیابی روش های یاددهی و یادگیری فعال – دکتر آزاده امید خدا
    تدوین سازوکار ایجاد و راه اندازی سامانه مرکز آموزش های آزاد (سماد)- دکتر فاطمه سلیمانی
    کاربرد مدل Havelock برای تغییر در محیط بالین و بازگشت به علوم پایه – دکتر سیدفرشاد علامه
    بکارگیری استراتژی های تقویتی شناختی برای ارتقای توانمندی استدلال بالینی- دکتر هلن درگاهی
    ظرفیت سازی سازمانی دوره توانمند سازی مهارت های آموزشی پایه – دکتر رقیه گندمکار
    طراحی، پیاده سازی و ارزیابی سامانه هوشمند آموزشی فرآیند پرستاری در بخش مراقبت های ویژه قلب- دکتر الهام موسوی نسب
    طراحی، توسعه، اجرا و ارزشیابی سامانه تحت وب یادگیری الکترونیک- دکتر مهران مقصودلو
    طراحی و اجرای دوره آموزشی نسخه نویسی و تجویز منطقی دارو- دکتر نسیم خواجوی راد
   طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره تعهد حرفه ای برای دستیاران زن بیمارستان آرش- دکتر ریحانه پیرجانی (فرآیند برتر کشوری)

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *