محتوای خبری معاونت آموزشی

دیدار معاون آموزشی دانشگاه و رئیس شبکه هپاتیت ایران با رئیس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه

دکتر امیرعلی سهراب پور، معاون آموزشی دانشگاه و رئیس شبکه هپاتیت ایران، با دکتر محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش معاونت آموزشی، دکتر سهراب پور رییس شبکه هپاتیت ایران، صبح  روز سه شنبه 23 مهرماه 1398 با دکتر محرز،  رییس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار دکتر محرز به بیان دیدگاه های خود برای فعالیت هرچه بهتر شبکه هپاتیت ایران پرداخت. وی ضرورت همدلی و هم افزایی نیروهای فعال در عرصه هپاتیت کشور را یادآور شد و گفت: «در شرایطی که مشکلات جدی بیماریهای عفونی جامعه را تهدید می کنند، همه وقت و انرژی صاحبنظران و فعالان این عرصه باید روی حل مشکل متمرکز شود و از تقابل ها باید به شدت پرهیز کرد.»
دکتر محرز به حذف روتیشن عفونی از دوره پزشکی عمومی مورد تصویب وزارتخانه ابراز نگرانی کرد و گفت: «از 10 تهدید مهم سلامت جهانی، 8 مورد بیماری های عفونی هستند و لازم است پزشکان عمومی ما دانش و مهارت کافی درباره بیماری های عفونی را داشته باشند.»
وی از این که در دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنان دانشجویان دوره پزشکی عمومی روتیشن بخش عفونی دارند ابراز خرسندی کرد و توصیه کرد این ضرورت از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران به سایر دانشگاه ها و وزارت بهداشت منعکس شود.
دکتر محرز، مسوولان اداره مبارزه با بیماریهای واگیر وزارتخانه را افرادی متعهد و دارای دانش و تخصص بالا دانست و گفت: مرکز تحقیقات ایدز در همراهی با بخش عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجموعه ای توانمند در عرصه آموزش، پژوهش و درمان سرپایی و بستری بیماران را در اختیار دارد و خوشبختانه زیرساخت بسیار خوب و مدرنی هم برای رجیستری و پیگیری بیماران ایدز در 200 مرکز کشور در هماهنگی با ما ایجاد شده که مورد توجه مسئولان سلامت جهانی و از جمله مدیر مبارزه با ایدز سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته و واقعا نمونه است.
دکتر سهراب پور در این دیدار گزارش مختصری از فعالیت شبکه هپاتیت ایران در مسیر حذف هپاتیت سی ارایه کرد.
وی استراتژی حذف نقطه ای (میکروالیمینیشن) را که برای حذف هپاتیت سی مورد توصیه WHO است تشریح کرد و گزارشی از پیشرفت بسیار خوب پروژه حذف هپاتیت سی در شهر رفسنجان ارایه کرد.
دکتر سهراب پور تاکید کرد: رویکرد شبکه هپاتیت، جذب بودجه از محل خیرین محلی برای حذف بیماری هپاتیت سی است و خوشبختانه پایلوت این کار در رفسنجان شروع شده و بسیار خوب جواب داده است.
وی ادامه داد: در شرایط موجود کشور، تکیه صرف بر بودجه های دولتی پاسخگوی هزینه بیماریابی و درمان هپاتیت سی نیست و جذب کمک نیکوکاران برای حذف بیماری در شهرها می تواند جان تازه ای به فعالیت های حذف بیماری در کشور ببخشد.
وی کانون اصلی هپاتیت سی کشور را (1) زندانها و (2) بیماران دچار عفونت همزمان HIV/HCV دانست و گفت: شبکه هپاتیت ایران فعالیت خود را در مسیر بیماریابی و درمان هپاتیت سی در این دو گروه هدف متمرکز کرده است.
دکتر محرز با استقبال از کمک شبکه هپاتیت به درمان بیمارن HIV دچار عفونت همزمان با HCV گفت: بین 30 تا 40 درصد بیماران اچ آی وی کشور، همزمان به هپاتیت سی هم آلوده هستند. داده های این بیماران در سیستم رجیستری یکپارچه کشور ثبت است و همکاران ما در کشور به راحتی به این بیماران دسترسی دارند. کافیست تامین بودجه برای درمان این بیماران صورت گیرد و در این صورت جمع کثیری از این بیماران می توانند درمان و پایش شوند.
در پایان این جلسه، مقرر شد ارتباط دو سویه میان شبکه هپاتیت ایران و مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تقویت شود و از تجربه ارزشمند بیماریابی و درمان بیماران HIV مثبت در زندانها و مراکز MMT و DIC کشور برای بیماریابی و درمان هپاتیت سی هم استفاده شود.

 

کلمات کلیدی
تهیه کننده: