محتوای خبری معاونت بهداشت

در راستای مراقبت از مادران باردار اچ آی وی مثبت انجام می شود

اجرای برنامه PMTCT در مناطق حاشیه نشین تحت پوشش دانشگاه

جلسه اجرایی PMTCT در مناطق حاشیه نشین تحت پوشش دانشگاه در معاونت بهداشت برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه، جلسه اجرایی PMTCT در مناطق حاشیه نشین تحت پوشش دانشگاه با حضور دکتر علی نیک فرجام مدیر گروه بیماری واگیر، روز دوشنبه 6 دی 95 در معاونت بهداشت برگزار شد.
دکتر علی نیک فرجام چگونگی روند راه اندازی برنامه پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به جنین (PMTCT : Prevention of Mother To Child Transmission of HIV) را تشریح کرد و بر اهمیت برنامه تاکید کرد.
وی تاکید کرد تا در حوزه درمان نیز فرآیند مراقبت از مادران باردار اچ ای وی مثبت به درستی تبیین شود تا امکان دسترسی به اهداف برنامه بطور کامل فراهم شود.
دکتر جمشید معتمد مدیر گروه مدیریت شبکه معاونت بهداشت بر آموزش مراقبین سلامت و بهورزان در راستای اجرایی شدن برنامه PMTCT تاکید کرد.
پس از آن، دکتر مهرزاد ناصری مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشت در خصوص کیفیت آموزش ها، برنامه ریزی جهت پایش برنامه و عملیاتی کردن برنامه در سامانه سیب مطالبی را ارائه کرد.
توضیح این که، در برنامه PMTCT تمامی مادران باردار در مراکز پرخطر تعیین شده در منطقه تحت پوشش دانشگاه از نظر HIV در اولین ویزیت مورد غربالگری قرار می گیرند و موارد منفی 3 ماه بعد باید دوباره تست را تکرار کنند، در موارد مثبت اولیه شناسایی به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری ارجاع می شوند و درآن مرکز 2 آزمایش تاییدی انجام می شود، در صورتی که مثبت قطعی تشخیص داده شد پروفیلاکسی دارویی در مادر باردار شروع می شود. انجام کارهای مقدماتی جهت انجام زایمان سزارین و هماهنگی برای تهیه شیر خشک (شیردهی نوزاد با شیر خشک جهت عدم انتقال بیماری) و انجام تعدادی از مراقبت های مربوط به نوزاد، بخشی از این برنامه در راستای مراقبت از مادران اچ آی وی مثبت است.

خبر : فیروزآبادی
عکس : اسماعیل استاجی   

 ام البنین  فیروزآبادی
تهیه کننده:

ام البنین فیروزآبادی