محتوای خبری معاونت بهداشت

اولین کمیته دانشگاهی ترویج تغذیه با شیرمادر در معاونت بهداشت دانشگاه برگزار شد

در اولین کمیته دانشگاهی ترویج تغذیه با شیرمادر، معاون بهداشت دانشگاه بر اهمیت تغذیه با شیرمادر در ارتقای سلامت و بهبود رشد کودکان تاکید کرد و خواستار اجرای دقیق برنامه های مرتبط با شیرمادر در دو حوزه بهداشت و درمان دانشگاه شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه، اولین کمیته دانشگاهی ترویج تغذیه با شیرمادر روز چهارشنبه 13 آبان ماه سال جاری با حضور دکتر محمد شریعتی معاون بهداشت دانشگاه، دکتر سعید تاملی معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه، دکتر حامد برکاتی رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،دکتر ملیحه کدیور عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر فرشته مجلسی عضو گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت، دکتر مهرزاد ناصری مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه، دکتر قیوم زاده رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران، دکتر سلمانی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر، دکتر خوشرو معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری و جمعی از  کارشناسان در محل سالن کنفرانس معاونت بهداشت دانشگاه برگزار شد.
در آغاز این نشست دکتر شریعتی  ارتقای سلامت و بهبود رشد و تغذیه کودکان را از اهداف برنامه ترویج تغذیه با شیرمادر خواند و با اشاره به سیاست های جمعیتی، اهمیت اجرای این برنامه در دو حوزه بهداشت و درمان دانشگاه را بیش از گذشته دانست.
وی ادامه داد: خوشبختانه در راستای اقداماتی که در برنامه تحول سلامت در حوزه بهداشت انجام شده است، قبل از پایان سال جاری تمام زنان باردار و شیرده منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران تحت تاثیر خدمات فعال واحد های ارائه دهنده خدمت قرار خواهند گرفت که عرصه خیلی خوبی برای آموزش مادران باردار در خصوص ابعاد مختلف شیردهی و موفقیت در شروع و تداوم شیردهی ایشان و همچنین آموزش مادران شیرده و رفع مشکلات آنان خواهد بود.
سپس دکتر برکاتی به تشریح وضعیت موجود شاخص های ترویج تغذیه با شیر مادر در قالب آمار  کشوری و دانشگاهی پرداخت و بر آموزش مادران در دوران بارداری در زمینه تغذیه با شیر مادر به عنوان عاملی در ارتقای شاخص ها تاکید و تصریح کرد: علاوه بر آموزش های دوران بارداری، تماس پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله پس از زایمان و شروع تغذیه با شیر مادر در ساعت اول تولد نقش بسزایی در موفقیت و استمرار تغذیه با شیرمادر و در نتیجه تحقق اهداف برنامه و ارتقای شاخص ها دارد که این خود اهمیت اجرای دقیق برنامه ترویج تغذیه با شیرمادر در حوزه های بهداشت درمان را نشان می دهد.
در ادامه دکتر ناصری ضمن بیان مقدمه ای در خصوص اهمیت تغذیه با شیر مادر و نقش آن در فراهم آوردن بهترین الگوی رشد و تکامل کودکان، ارتقای بهره هوشی آنان و کاهش خطر ابتلا به بیماری های متعدد، بر اجرای برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر تاکید کرد.
وی ارتقای سلامت و وضعیت رشد و تغذیه کودکان از طریق افزایش تغذیه انحصاری با شیر مادر در 6 ماه اول زندگی و تداوم شیرمادر تا پایان دو سالگی و حفاظت و حمایت از مادران شیرده در شروع موفق شیردهی و تداوم آن را از جمله اهداف برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر خواند و به اهم فعالیت های در حال اجرا در راستای برنامه اشاره کرد.
مدیر گروه تخصصی سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه، آموزش کارکنان، اجرای دستورالعمل ترویج تغذیه با شیر مادر در بیمارستان های دوستدار کودک، پایش و ارزشیابی بیمارستان های دوستدار کودک، ایجاد واحدهای مشاوره شیردهی، مدیریت تغذیه شیرخواران محروم از شیرمادر را از جمله فعالیت های در حال اجرای دانشگاه علوم پزشکی تهران در راستای ترویج تغذیه با شیرمادر خواند.
در ادامه اعضای کمیته ضمن تشریح مشکلات و موانع موجود در اجرای برنامه در دو حوزه بهداشت و درمان دانشگاه، به بحث و  تبادل نظر و بیان راهکارها پرداختند./ق

خبر: خباز
عکس: اسماعیل استاجی


کلمات کلیدی
تهیه کننده: