محتوای خبری معاونت بهداشت

در محل معاونت بهداشت دانشگاه برگزار شد

برگزاری دومین جلسه گروه کارشناسی بهداشت، کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان در سال جاری

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران: در دومین جلسه گروه کارشناسی بهداشت، کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان، بر اجرایی نمودن بندهای الف و ج ماده 37 برنامه پنجم توسعه تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه، دومین جلسه گروه کارشناسی بهداشت، کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان در سال جاری، روز یکشنبه دهم آبان ماه با حضور دکتر سعید تاملی معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر فخرالسادات امامی مشاور معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر علیرضا امینی منش دبیر گروه کارشناسی بهداشت و سایر اعضا و ارگان های عضو در محل سالن کنفرانس معاونت بهداشت دانشگاه برگزار شد.
در آغاز این نشست دکتر تاملی هدف از برگزاری جلسات گروه کارشناسی بهداشت را اجرایی نمودن تصمیمات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی استان و همچنین جمع آوری و اولویت بندی مشکلات استانی و انعکاس پیشنهادهای مربوط و نیز ارایه برنامه عملیاتی جهت پیشگیری، کنترل و هدایت بیماری ها در سطح استان خواند.
وی در ادامه با اشاره به فصل سوم برنامه پنجم توسعه، بر اجرایی نمودن بندهای الف و ج ماده 37 برنامه پنجم مبنی بر پیشگیری و مقابله با بیماریها و عوامل خطرساز سلامتی از طریق اقداماتی همچون  تعیین و ابلاغ فهرست کالاهای آسیب رسان به سلامت و نیز  ممنوعیت تبلیغ خدمات و کالاهای تهدید کننده سلامت از سوی رسانه ها تاکید کرد.
سپس دکتر علی نیک فرجام مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر آزیتا کریمی کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر دانشگاه، ضمن تشریح بار بیماری های غیرواگیر در ایران و نسبت مرگ و میر ناشی از این بیماریها در کشور، اجرای بندهای مذکور را در کاهش مخاطرات تهدید کننده سلامت و کاهش کشش تقاضای این نوع کالاها و خدمات حائز اهمیت فراوان دانسته و در ادامه ضمن اشاره به سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آن، تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی ایران را در قالب این سند ملی برشمردند.
کاهش خطر مرگ های زودرس ناشی از بیماریهای غیرواگیر، کاهش شیوع استعمال دخانیات، جلوگیری از افزایش بیشتر چاقی و دیابت جمعیت، کاهش میزان تحرک بدنی ناکافی، کاهش شیوع پرفشاری خون و ... از جمله تعهدات ذکر شده در این سند بود.
در ادامه این نشست شکوفا باقری نیا کارشناس مسئول بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر این که یکی از مهم ترین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر تغذیه نامناسب و مصرف زیاد قند، نمک و چربی است، تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع، بسیج ملی کاهش مصرف قند، نمک و چربی با هدف ارتقا آگاهي، نگرش و عملكرد عموم مردم به ويژه معلمين، دانش آموزان، مربیان مهد کودک ها، كاركنان بهداشتی درمانی و بخش های مختلف از تاریخ 29 آذرماه الی 14 دی ماه سال جاری برگزار می شود.
وی افزايش آگاهي سياستگذاران و مسئولین مرتبط با سلامت تغذيه اي جامعه در بخش هاي ذيربط، حساس سازي و ترغيب صنايع غذايي براي توليد محصولات غذايي كم قند، کم نمک و کم چرب و همچنین حساس سازي و جلب همكاري رسانه های جمعي براي آموزش مردم و فرهنگ سازي تغذيه صحيح را از دیگر اهداف بسیج ملی کاهش مصرف قند، نمک و چربی خواند.
بیان انتظارات واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس از مدیران آموزش و پرورش از دیگر موضوعات دومین جلسه گروه کارشناسی بهداشت، کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان بود که توسط زهرا بیگم سیدآقامیری کارشناس مسئول واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی تهران و کارشناس مسئولین واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه های علوم پزشکی ایران و شهیدبهشتی تشریح شد.

خبر: خباز
عکس: اسماعیل استاجی


 

کلمات کلیدی
تهیه کننده: