محتوای خبری معاونت بهداشت

توضیحات مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت در خصوص پویش «حرف و گفت»با عنوان «رابطه خانوادگی سالم»

دکتر عباس مزینانی مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره برگزاری پویش «حرف و گفت» با عنوان «رابطه خانوادگی سالم» توضیح داد و گفت: این پویش به‌طور مشترک با صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و دفتر سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از یکم تا هفتم آذر 1400 برگزار خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت

پویش «حرف و گفت»با عنوان «رابطه خانوادگی سالم»

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، دکتر مزینانی با اشاره به این موضوع که خانواده جایگاه امن و آرامی برای افراد و مکانی برای رشد و تربیت نسل‌های آینده است و ارتباطات سالم و مناسب در جامعه تاثیر گرفته از مناسبات متعادل و متوازن در خانواده به وجود می‌آید، افزود: نامناسب بودن روابط خانوادگی می‌تواند خود را به‌صورت‌های عدم همدلی میان اعضای خانواده، نزاع و خشونت، روشن نبودن مرز‌ها میان افراد و نداشتن مهارت‌های کافی برای حل تعارض و روابط مؤثر منجر به عدم عملکرد خانواده به‌عنوان یک واحد اجتماعی می‌شود و نامناسب بودن روابط خانوادگی منجر به جدایی بین اعضای خانواده به شکل‌های مختلف آن از جدایی عاطفی و فاصله گرفتن روانی تا جدایی فیزیکی خواهد شد.
وی بیان داشت: خشونت در درون کانون خانواده نتیجه عدم وجود یک ساختار قانونمند و روابط ساختارمند بین اعضای آن است. به‌هرحال ما شاهد تحول در خانواده‌ها هستیم و فضایی که درگذشته پدر تعیین‌کننده بود به‌مرور در برخی شهرها تغییر کرده است و انتخاب‌های افراد مختلف ازجمله مادر و فرزندان دارای اهمیت شده است. وقتی قرار است نظام تصمیم‌گیری در خانواده سیال باشد و همه جای خودشان را داشته باشند، نیازمند عنصری چون گفتگو هستیم که افراد بتوانند حرفشان را بزنند و درباره مسائل مختلف صحبت کنند بنابراین می‌توانیم خشونت‌های اجتماعی و خشونت‌های درون خانواده را تا حدی مسئول شکل نگرفتن فرایند گفت‌وگو بدانیم.
دکتر مزینانی در ادامه خاطرنشان کرد: در ایام پاندمی کرونا، به دلیل ایجاد فشارهای اقتصادی، فشارهای روانی، متفاوت شدن تعاملات و ارتباطات مردم جامعه و به‌طورکلی تحولات اجتماعی ایجادشده، بعضا ذائقه مردم و انتظاراتشان از خود، اطرافیان، دنیا و آینده به نحوی تغییر کرده است که افراد از خواستگاه و ریشه اصلی خود یعنی خانواده دور شده و در مقابل به ارتباطات غیر خانوادگی معیوب روی آورده‌اند. نام این پویش که برای معرفی روابط اجتماعی سالم است مدل انتخاب‌شده پاسخی به نیاز اجتماعی حال حاضر کشور یعنی وضعیت خانواده و وضعیت اختلال در ارتباط در بخش‌های مختلف جامعه به‌ویژه در آن است و پویش مذکور می‌کوشد دانش و آگاهی عموم مردم را درزمینه نقش مهارت‌های ارتباطی سالم و مؤثر در روابط خانوادگی، بین زوجین و همچنین بین والدین و فرزندان بهبود بخشد و شوق جامعه را برای آموختن در این مورد افزایش دهد.

دکتر مزینانی عناوین پویش روابط خانوادگی سالم را برشمرد و گفت:  خانواده گفت‌وگو محور: هم بگوییم هم بشنویم /خانواده خشونت پرهیز: اختلافات را حل کنیم/خانواده ساختارمند: جایگاه خود را در خانواده بیابیم /خانواده حمایت گر: نردبان رشد یکدیگر شویم /خانواده همدل: همدیگر را درک گنیم./خانواده همراه: همیشه کنار یکدیگر باشیم /اوقاتی برای خانواده: با یکدیگر وقت بگذرانیم؛ عناوین پویش هستند.
این پویش را می‌توانید با هشتک‌های #حرف گفت، گفت‌وگو به‌جای خشونت و گفت‌وشنود در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

 

اسماعیل  استاجی
تهیه کننده:

اسماعیل استاجی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *