محتوای خبری معاونت بهداشت

جلسه اضطراری کمیته بحران معاونت بهداشت برگزار شد

به‌منظور پیشگیری و کنترل بیماری کرونا ویروس جلسه اضطراری کمیته بحران معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، جلسه پیشگیری و کنترل بیماری کرونا ویروس روز یکشنبه 20 بهمن 1398 در سالن اجتماعات معاونت بهداشت برگزار شد و در این جلسه مدیران و کارشناسان مسئول گروه‌های تخصصی معاونت بهداشت، معاونان مدیریت شبکه‌های تحت پوشش به همراه کارشناسان مسئول واحد مدیریت خطر بلایای شبکه حضور داشتند.
در ابتدای جلسه دکتر سعید تأملی قائم‌مقام و معاون فنی معاونت بهداشت، ضمن بیان آخرین آمارهای جهانی ابتلا به کرونا ویروس، اهمیت بیماری و وضعیت موجود اعلام کرد اگرچه تاکنون هیچ مورد مثبت کورنا ویروس در ایران گزارش نشده اما لازم است تمام دستگاه‌ها ازجمله وزارت بهداشت و درمان و به تبع آن معاونت بهداشت و شبکه‌های تحت پوشش آمادگی لازم و همه‌جانبه برای پیشگیری و مقابله با شیوع این بیماری را داشته باشند  ، همچنین ضمن بررسی تجهیزات و امکانات موجود و موردنیاز به‌منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ویروس نسبت به رفع کمبودها در اسرع وقت اقدام کنند.
وی با تاکید بر نقش آموزش در پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، اصول حفاظت فردی و محافظت از کارکنان ارائه‌دهنده خدمات را به‌عنوان وظیفه مهم سیستم بهداشت و درمان برشمرد.
در ادامه پروین جانانی کارشناس مسئول برنامه‌های مدیریت خطر حوادث و بلایای گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت ضمن توضیح اجمالی در مورد برنامه ملی پاسخ نظام سلامت در بلایا و فوریت‌ها (برنامه EOP) بر کارکردهای فاز آمادگی و کارکردهای اختصاصی گروه‌های تخصصی معاونت بهداشت -تحت عنوان کلی عملیات پاسخ بهداشت در فوریت‌ها- تاکید و نقش واحدهای مختلف را در برنامه EOP بیان کرد.
وی همچنین در مورد چارت فرماندهی حادثه و لزوم به‌روزرسانی آن در تمام مراکز جامع سلامت ستاد شبکه و معاونت بهداشت و استفاده از ظرفیت مراکز جامع سلامت معین در حوادث و بلایا (مراکز مجازی) توضیحات لازم را ارائه و در پایان، پیش‌نویس سناریو جهت برگزاری مانور دور میزی پیشگیری و کنترل بیماری کرونا ویروس را به استحضار اعضای جلسه رساند.
در ادامه مهندس حسن کریمی مدیر گروه تخصصی سلامت محیط و کار معاونت بهداشت بابیان خلاصه گزارش جلسات هماهنگی با معاونت درمان و استانداری فهرست بیمارستان‌های اعلام‌شده از سوی سه دانشگاه تهران، ایران و شهید بهشتی برای ارجاع موارد مشکوک به کرونا ویروس را اعلام کرد.
جلسه با بحث و تبادل‌نظر پیرامون شرح وظایف و عملکرد واحدهای تخصصی معاونت بهداشت ازجمله بیماری‌های واگیر، آزمایشگاه و آموزش سلامت به پایان رسید.
خبرنگار: اسماعیل استاجی

کلمات کلیدی
اسماعیل  استاجی
تهیه کننده:

اسماعیل استاجی