محتوای خبری معاونت بهداشت

در راستای برنامه تحول سلامت برگزار شد

دومین دوره آموزشی کوتاه مدت حرفه ای تغذیه و رژیم درمانی در بیماری های غیرواگیر

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران: در راستای ارائه خدمات نوین سلامت در بخش بهداشت، دومین دوره آموزشی کوتاه مدت حرفه ای "تغذیه و رژیم درمانی در بیماری های غیرواگیر" با حضور کارشناسان تغذیه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه، نخستین روز از دومین دوره آموزشی "رژیم درمانی در بیماری های غیرواگیر" روز شنبه 17 بهمن ماه سالجاری با حضور شکوفا باقری نیا کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی، دکتر حامد پورآرام و دکتر آزاد بخت از اعضای هیئت علمی دانشگاه، در محل سالن آمفی تئاتر دانشکده بهداشت برگزار شد.
توضیح اینکه؛ در راستای برنامه تحول سلامت در بخش بهداشت و ارائه خدمات نوین سلامت، از این کارشناسان تغذیه نیز به تیم سلامت افزوده شده و به منظور انجام برنامه های موجود در بسته خدمتی ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارائه خدمات آموزشی، تنظیم رژیم غذایی، شناسایی، پیگیری درمان و اصلاح تغذیه بیماران مبتلا به پرفشاری خون، دیابت، پوکی استخوان، فنیل کتونوری، اختلالات چربی خون و هیپوتیروئیدی، در مرکز سلامت جامعه مستقر خواهند بود.
در این راستا اولین دوره آموزشی کوتاه مدت حرفه ای "تغذیه و رژیم درمانی در بیماری های غیرواگیر" جهت بروز رسانی و ارتقای دانش، مهارت و توانمندی کارشناسان تغذیه متقاضی همکاری در مراکز سلامت جامعه، در دی ماه سال جاری برگزار شد و دومین دوره کارگاه آموزشی مذکور نیز از روز شنبه 17 بهمن ماه آغاز و به مدت یک هفته تا تاریخ 21 بهمن ادامه خواهد داشت.
هرم راهنمای غذایی، جانشینی غذاها و توزیع درشت مغذی در گروه های غذایی و آموزش عملی اصول تنظیم برنامه غذایی از جمله سرفصل های آموزشی نخستین روز این کارگاه بود.
در جریان این کارگاه دکتر پورآرام انواع هرم های غذایی مدیترانه ای، هاروارد و USDA و همچنین محدودیت ها و نواقص هریک از هرم های فوق را تشریح و تاکید کرد: به منظور نهادینه شدن یک الگوی غذایی صحیح در ذهن افراد، باید طراحی هرم های غذایی به گونه ای باشد که ضمن سادگی، نیازمند صرف زمان طولانی برای آموزش نبوده و  مدل health eating plate را بهترین مدلی خواند که می توان برای تنظیم الگوی غذایی افراد به کار برد.
دکتر پورآرام ادامه داد: در مدل health eating plate توصیه می شود که نیمی از بشقاب غذایی شامل سبزیجات و میوه جات بوده و البته هرچه ترکیب رنگی سبزیجات بیشتر باشد این بشقاب غذایی سالم تر خواهد بود، همچنین براساس این مدل یک چهارم بشقاب شامل غلات سبوس دار و یک چهارم باقی مانده دیگر شامل مواد پروتئینی، ترجیحا ماکیان و ماهی ها خواهد بود که البته فعالیت فیزیکی، آب و روغن غذا نیز در این مدل درنظر گرفته شده است.
وی در توضیح یک برنامه غذایی سالم بر مصرف روزانه 9 تا 10 واحد سبزیجات و میوه جات، 5 واحد روغن های غیراشباع، 2 تا 3 واحد منابع پروتئینی بدون چربی و لبنیات کم چرب، 4 تا 8 واحد غلات کامل، مصرف مایعات کافی، مکمل های ویتامینی و املاح در صورت لزوم و حداقل روزی یک ساعت فعالیت بدنی تاکید کرد.
در ادامه نخستین روز کارگاه، دکتر آزادبخت جانشین های غذایی، توزیع درشت مغذی ها در گروه های غذایی و آموزش عملی اصول تنظیم برنامه غذایی را آموزش داد.
لازم بذکر است؛ دومین روز کارگاه روز یکشنبه هجدهم دی ماه سال جاری با سرفصل های آموزشی تنظیم برنامه غذایی برای افراد لاغر و افراد چاق، رژیم درمانی در فرد چاق مقاوم به درمان و رژیم تثبیتی کنترل وزن برگزار می شود.
خبر: خباز
عکس: اسماعیل استاجی

تهیه کننده:

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *