محتوای خبری معاونت بهداشت

مراقب شنوایی خود باشید تا یک عمر لذت ببرید

پیام معاون بهداشت دانشگاه، به مناسبت روز جهانی شنوایی

دکتر علیرضا اولیائی منش معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، به مناسبت روز جهانی شنوایی، پیامی ارسال کرد.

پیام معاون بهداشت به مناسبت روز جهانی شنوایی ,

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، متن پیام معاون بهداشت به شرح ذیل است:
روز جهانی شنوایی (12 اسفند ماه 1400) بر اساس جدیدترین گزارشات سازمان جهانی بهداشت 466 میلیون نفر در جهان با کم شنوایی معلولیت زا زندگی می کنند. کم شنوایی از نظر بار کلی بیماری‌ها (GBD) میزان 6.8 درصد بار کلی بیماری‌ها را شامل می شود و سومین عامل سال‌های سپری شده با ناتوانی (YLD) است. این در حالی است که بیش از 50 درصد از کم شنوایی و ناشنوایی در بزرگسالان و 60 درصد از کم شنوایی و ناشنوایی در کودکان با اجرای برنامه‌های مراقبتی قابل پیشگیری است.
کم شنوایی برجنبه‌های مختلف زندگی از جمله شرایط آموزشی، شرایط عاطفی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی تاثیرگزار است. عدم برقراری ارتباط، مشکلات گفتاری، تحصیلی، اشتغال، اختلالات عاطفی- هیجانی، روانی-اجتماعی، اختلال در روابط بین فردی و در نهایت انزوای اجتماعی از عوارض کم شنوایی محسوب می شود که با غربالگری به موقع شنوایی و اجرای برنامه های پیشگیرانه و همچنین ارایه راهکارهای درمانی/توانبخشی در اسرع وقت، قابل پیشگیری است.
پیشگیری از کم شنوایی از طریق ادغام کامل برنامه سلامت گوش و مراقبت از شنوایی در نظام مراقبت‌های اولیه سلامت کشورها میسر می شود و نظر به اینکه ایران مسوولیت تنها قطب منطقه در زمینه تحقیق و آموزش در زمینه سلامت گوش و پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی را برعهده دارد، عملکرد کشوری برنامه سلامت گوش و شنوایی برای کسب رتبه برتر بین سایر کشورهای منطقه در چشم انداز  2023 محسوب می شود.
با توجه به اهمیت برنامه سلامت گوش و پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی، اسفند 1400 نیز طبق روال سال‌های گذشته روز جهانی شنوایی (3مارس) مصادف با 12 اسفند، کمپین اطلاع رسانی شنوایی در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف افزایش آگاهی و اطلاع رسانی به مردم در خصوص پیشگیری از کم شنوایی و عواقب مخرب آن،  اجرا خواهد شد. تأکید سازمان جهانی بهداشت در سال 2022 میلادی بر روی "شنیدن ایمن" متمرکز شده است. روز جهانی شنوایی سال جاری با شعار "مراقب شنوایی خود باشید تا یک عمر لذت ببرید!" بر اهمیت پیشگیری از کم شنوایی با  شنیدن ایمن، با پیام های کلیدی زیر تمرکز دارد:
شنوایی خوب در طول زندگی با اجرای برنامه های مراقبت از شنوایی امکان پذیر می شود.
بسیاری از عوامل خطر بروز کم شنوایی را می توان با اجرای برنامه سلامت گوش و مراقبت از شنوایی پیشگیری کرد.
 خطر آسیب شنوایی ناشی از اصوات تفریحی و استفاده ناایمن از وسایل صوتی شخصی را می توان با برنامه های آگاه‌سازی و ارتقای سطح سواد سلامت و ترویج  "شنیدن ایمن"  کاهش داد.
 افرادی که دچار کم شنوایی هستند و یا دارای بیماری‌های گوشی با خطر کم شنوایی هستند باید مراقبت‌های خود را از یک ارایه داده تا خدمت شنوایی شناسی در سطوح مختلف خدمات مراقبتی مربوطه تحت نظارت شبکه بهداشتی دریافت کنند.
سرمایه گذاری در مداخلات مراقبتی مقرون به صرفه به نفع افراد کم شنوا خواهد بود و سود مالی موثری را برای کل جامعه به ارمغان خواهد داشت و اقدام برای پیشگیری از کم شنوایی یک سرمایه گذاری پر منفعت است.
 ادغام برنامه‌های مراقبت از گوش و شنوایی در برنامه‌های نظام سلامت با هدف توسعه پایدار و پوشش جهانی بهداشت از اهم فعالیت‌های نظام مراقبت بهداشتی در سطح یک است. در حال حاضر ارزیابی شنوایی درمراکز خدمات جامع سلامت در دو گروه سنی بدو تولد( بهترین زمان در روزهای 3تا5 پس از تولد ) و کودکان 3تا5 سال انجام می پذیرد که برای ارایه بهتر این خدمات، توجه و مشارکت همه نهادها، سازمان‌ها و مردم مورد نیاز خواهد بود.

دکتر علیرضا اولیائی منش
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

اسماعیل  استاجی
تهیه کننده:

اسماعیل استاجی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *