محتوای خبری معاونت بهداشت

معاونت بهداشت دانشگاه برگزار کرد

کارگاه همکاری بین بخشی در ارائه خدمات سلامت

به همت دبیرخانه مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، کارگاه "همکاری بین بخشی در ارائه خدمات سلامت" با هدف آموزش اصول حمایت طلبی، بیان تجربیات روسای مراکز تحت پوشش در زمینه همکاری های بین بخشی و استخراج موضوعات نیازمند همکاری بین بخشی، در محل معاونت بهداشت دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه، با حضور دکتر محمد شریعتی معاون بهداشت دانشگاه، دکتر آزیتا خیل تاش متخصص پزشکی اجتماعی، دکتر علیرضا امینی منش کارشناس مسئول دبیرخانه مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، کارشناسان واحد SDH و جمعی از مدیران مراکز بهداشتی درمانی شهرستان ری، اسلامشهر و مرکز بهداشت جنوب تهران، کارگاه "همکاری بین بخشی در ارائه خدمات سلامت" روز دوشنبه سوم اسفندماه سال جاری در محل سالن کنفرانس معاونت بهداشت دانشگاه برگزار شد.
در آغاز این نشست، دکتر شریعتی با اشاره به اینکه سلامتی صرفا نتیجه عملکرد بخش سلامت نبوده، بلکه حفظ، تامین و ارتقای سلامت مردم  نیازمند همکاری دستگاه ها و واحدهای مختلفی است، بر لزوم همکاری های بین بخشی تاکید و تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، سهم ارائه خدمات بهداشتی درمانی در سلامتی تنها 20 تا 25 درصد بوده و بهبود و ارتقای سایر مولفه های موثر بر سلامت از قبیل سبک زندگی، بهداشت محیط و ژنتیک نیازمند مشارکت و همکاری های بین یخشی خواهد بود.
معاون بهداشت دانشگاه با تاکید بر اینکه علل بسیاری از موارد مرگ و میر در سبک زندگی افراد و عوامل محیطی نهفته است، افزود: نظام سلامت صرفا ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی نیست، بلکه دادستان سلامت نیز بوده و باید ضمن شناسایی مشکلات، از طریق مشارکت و همکاری های بین بخشی راه حل های بهینه را اجرایی و پیگیری کند.
در ادامه دکتر خیل تاش، ترمینولوژی و فلسفه همکاری های بین بخشی و بین حرفه ای تشریح کرد و با اشاره به این که همکاری بین بخشی ابزاری برای به اشتراک گذاشتن دانش، مهارت ها و فرصت های سایر سازمان ها در راستای هم افزایی و دستیابی به اهداف سلامت است، افزود: فاکتورهای زیادی برای  همکاری های بین بخشی موثر و ضروری هستند که پاسخگویی، مسئولیت پذیری، پیگیری، مهارت برقراری ارتباط و شکل گیری و حفظ اعتماد دوطرفه از آن جمله اند.
در ادامه دکتر محمد شریعتی اهمیت شبکه سازی و حمایت طلبی و تاثیرات فردی و اجتماعی آن بر سلامت را تشریح کرد و تعیین هدف را نخستین گام چرخه حمایت طلبی دانست.
معاون بهداشت دانشگاه با تاکید بر این که لازمه حمایت طلبی در یک حیطه، شناخت و تحقیق در آن موضوع است، افزود: پس از تعیین اهداف حمایت طلبی و تحقیق در موضوع حمایت طلبی، باید از طریق تحلیل کلیه مخاطبان و ذی نفعان حوزه مربوطه، استراتژی های مناسب را انتخاب و سپس اقدام کرد و البته ارزشیابی نتایج نیز در بررسی میزان دستیابی به اهداف و بازنگری استراتژی ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
دکتر شریعتی هدف نهایی در حمایت طلبی را تامین منافع مردم و گروه های هدف خواند و بر توجه به اهداف میانی حمایت طلبی شامل گرفتن تایید برای سیاست جدید و یا تغییر سیاست، دریافت منابع و تغییر تخصیص منابع، تصویب برنامه جدید و تغییر موقعیت افراد یا موضوعات نیز تاکید کرد و در پایان عوامل موثر بر حمایت طلبی را شامل شناخت علل ریشه ای مشکل، توانایی ترغیت، بررسی دقیق وضع موجود، مهارت به کارگیری رسانه ها و امکان پذیری موضوع با توجه به شرایط خواند.
اهمیت کمیته راهبردی و چگونگی تشکیل آن از دیگر موضوعات این کارگاه بود که توسط دکتر خیل تاش آموزش داده شد.
از دیگر نکات جالب توجه این نشست می توان به بیان تجربیات روسای مراکز در زمینه همکاری های بین بخشی و استخراج عناوین نیازمند همکاری بین بخشی در قالب کارگروهی و انتخاب 5 عنوان از میان آن ها جهت مداخله و تشکیل کمیته راهبردی، اشاره کرد./ق

خبر: خباز
عکس: اسماعیل استاجی

کلمات کلیدی
تهیه کننده:

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *