محتوای خبری معاونت بین الملل

حضور دکتر احمد رشدی عبدالله در مرکز تحقیقات سرطان و مرکز طبی کودکان

اعلام علاقه‌مندی مشاور رئیس مجلس عراق برای انتقال فناوری پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز به این کشور

دکتر احمد رشدی عبدالله، مشاور رئیس مجلس عراق با حضور در مرکز تحقیقات سرطان و مرکز طبی کودکان از نزدیک با بخشی از فعالیت‌های این دو مجموعه آشنا شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، مشاور رئیس مجلس عراق سه شنبه 30 آبان نخست در مرکز تحقیقات سرطان حاضر شد و با دکتر زنده دل، معاون پژوهشی این مرکز دیدار کرد.
دکتر احمد رشدی عبدالله حوزه اصلی فعالیت‌های خود را سرطان‌شناسی عنوان کرد و بر اهمیت مقوله سلول‌های بنیادی در درمان بیماران سرطانی و انجام مطالعات بر روی فاکتورهای موثر در تغییر ژنتیک سلول‌های بنیادی اشاره کرد.
وی یکی از اهداف تعامل با دانشگاه علوم پزشکی تهران را آشنایی با تحقیقات انجام شده در حوزه سلول‌های بنیادی عنوان و اظهار امیدواری کرد که اشتراک تجربیات دو کشور در این حوزه زمینه‌ساز رسیدن به متدولوژی‌های جدید در درمان انواع سرطان شود.
مشاور رئیس مجلس عراق با اشاره به مسائل مشترک دو کشور چون آلودگی هوا و افزایش تعداد بیماران سرطانی، تصریح کرد: با تکیه بر این اشتراکات به نظر می‌رسد تعاملات پیش رو تصمیم‌گیری‌های آتی دو وزارتخانه علوم و بهداشت عراق را تحت تأثیر قرار دهد.
دکتر زنده دل نیز از سرطان‌های معده و خون به عنوان شایع‌ترین انواع سرطان در ایران نام برد و بیان داشت: سالانه 85 هزار نفر در ایران به انواع این بیماری مبتلا می‌شوند که بالاترین آمار مرگ‌ومیر مربوط به سرطان معده است.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان به فعالیت این مرکز در زیرمجموعه انستیتو کانسر ایران (قطب علمی منتخب کشور در زمینه سرطان) اشاره کرد و فراهم آوردن مراقبت‌های چندجانبه بران بیماران سرطانی، پیشرفت علمی در حوزه تحقیقات، پیشگیری، تشخیص و درمان انواع سرطان و تقویت سیستم پایگاه داده ملی سرطان را مهم‌ترین مأموریت‌های انستیتو کانسر ایران دانست.
وی افزود: مرکز تحقیقات سرطان مجموعه‌ای از چندین گروه پژوهشی است که در کنار یکدیگر و یا به صورت بین‌رشته‌ای در راستای بهبود تمامی اجزای نظام کنترل سرطان گام برمی‌دارد و پاسخگویی به سؤالاتی در عرصه‌های دانش مرتبط با سرطان را وظیفه خود می‌داند.
دکتر زنده دل ادامه داد: این مرکز در انواع پژوهش‌های بنیادین، کاربردی و توسعه‌ای به تلاش علمی پرداخته است و هم اکنون تحقیقات آزمایشگاهی، بالینی، آماری و جمعیت‌شناسی را در گروه‌های پایه و کاربردی مد نظر دارد.
وی از آمادگی مرکز تحقیقات سرطان برای همکاری در زمینه‌هایی چون انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، تبادل دانشجو، اجرای برنامه‌های فلوشیپ و برگزاری سمینار و کارگاه‌های آموزشی خبر داد.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان همچنین از مشاور رئیس مجلس عراق خواست دستاوردهای این کشور در حوزه درمان سرطان را جهت بررسی زمینه های همکاری مشترک در اختیار این مرکز قرار دهند.
دکتر احمد رشدی عبدالله در پایان این دیدار اظهار داشت: نظام سلامت ایران از ثباتی چشمگیر و تعداد قابل‌توجه نیروهای متخصص برخوردار است که مراجعه بیماران از سراسر عراق به این کشور این واقعیت را حکایت می‌کند.
وی کمبود دارو و نیروی متخصص به ویژه در حوزه درمان سرطان را از مهم‌ترین مشکلات موجود عراق دانست.
در پایان مقرر شد طی مکاتباتی میان طرفین شناسایی نقاط مشترک همکاری مشخص و برنامه‌ریزی در این باره انجام شود.
مشاور رئیس مجلس عراق همچنین مهمان مرکز طبی کودکان شد و با دکتر بدو، رئیس این مرکز، دکتر حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز مرکز طبی کودکان و دکتر کجباف زاده، رئیس مرکز تحقیقات ارولوژی اطفال و پزشکی بازساختی دیدار کرد.
دکتر احمد رشدی عبدالله طی این نشست نیز ظرفیت‌های موجود در عراق را معرفی کرد و بیان داشت: عراق امروز از وجود نیروهای متخصص در حوزه کودکان بهره می‌برد و هم اکنون در بغداد 7 تا 8 متخصص آنکولوژی و اطفال مشغول به فعالیت هستند.
دکتر بدو نیز با اشاره به اینکه مرکز طبی کودکان به عنوان بزرگ‌ترین بیمارستان کودکان ایران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت می‌کند، تصریح کرد: این مجموعه در کنار ارائه خدمات درمانی به بیماران از سراسر کشور، مسئولیت آموزش به دانشجویان فلوشیپ و رزیدنت‌های بالینی را برعهده دارد.
رئیس مرکز طبی کودکان تصریح کرد: این بیمارستان متشکل  345 تخت خواب، پنج بخش آی سی یو و یک بخش ان آی سی یو است و از وجود 115 عضو هیأت‌علمی بهره می‌برد.
در ادامه، دکتر کجباف زاده نیز به معرفی مرکز تحقیقات ارولوژی اطفال و پزشکی بازساختی پرداخت و به بخشی از دستاوردها و فعالیت‌های این مرکز اشاره کرد.  
دکتر حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در جمع‌بندی مباحث مطرح شده در این نشست به علاقمندی مشاور رئیس مجلس عراق به مقوله پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز اشاره کرد و گفت: کشور عراق متأسفانه بخش سلول‌های بنیادی خون‌ساز ندارد و بیماران آن‌ها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی ادامه داد: دکتر احمد رشدی عبدالله درخواست خود مبنی بر درمان بیماران عراقی در ایران را مطرح کرد ضمن اینکه خواستار انتقال تکنولوژی پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز به این کشور ظرف دو تا سه سال آینده شد.
دکتر حمیدیه اضافه کرد: عراق در زمینه علوم پایه پزشکی به ویژه در حوزه سلول‌های بنیادی با ضعف‌هایی روبرو است که دکتر عبدالله پیشنهاد حضور دانشجویان مهندسی بافت این کشور جهت آموزش در مرکز طبی کودکان را مطرح کرد.
وی همچنین از ارائه درخواست مشاور رئیس مجلس عراق در خصوص آموزش پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز به پزشکان، متخصصان آزمایشگاه و پرستاران این کشور خبر داد.
وی با بیان اینکه مرکز طبی کودکان آمادگی خود را برای تعاملات پیش رو اعلام کرد، اظهار داشت: مقرر شد با مشخص شدن دانشگاه یا بیمارستان عراقی طرف این همکاری، رایزنی‌ها در این باره وارد مرحله تازه‌ای شود.
گفتنی است مشاور رئیس مجلس عراق ضمن این دیدارها از مرکز تحقیقات ارولوژی اطفال و پزشکی بازساختی و بخش پیوند سلول‌های بنیادی کودکان مرکز طبی کودکان بازدید کرد.
خبر و عکس: مهناز وحیدی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی