محتوای خبری معاونت بین الملل

با ارائه تجربیات موفق بین المللی چهار دانشکده، دومین جلسه شورای بین‌الملل دانشگاه در سال 97 برگزار شد

دومین جلسه شورای بین‌الملل دانشگاه در سال 97 با حضور معاون بین‌الملل دانشگاه، مدیران حوزه ستادی و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها در سالن شورای معاونت غذا و دارو برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل این نشست سه‌شنبه 6 آذر با مروری بر مباحث جلسه قبل و تصمیمات اخذ شده توسط دکتر خامی، مشاور عالی معاونت بین‌الملل دانشگاه آغاز شد.
ایجاد شعبه دانشگاه در عراق به عملیاتی شدن نزدیک می‌شود
سپس دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه به اهمیت مقوله تمرکززدایی فعالیت‌های بین‌المللی از ستاد به گروه‌های آموزشی دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: به منظور پیشبرد این هدف چارت تشکیلاتی نیروی انسانی مورد نیاز با انتخاب معاونان بین‌الملل گروه‌های آموزشی، مراکز تحقیقاتی، بیمارستان‌های تابعه، مسئولان میز کشورها و اتاق‌های همکاری‌های علمی و تغییر عنوان دو مدیریت در معاونت بین‌الملل با اهداف و فعالیت‌های جدید تکمیل شد.
وی تصریح کرد: در این مسیر معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها باید در تصمیم‌سازی‌ها دخیل باشند ضمن اینکه گروه‌های آموزشی، مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌ها نیز به عنوان تصمیم گیران اصلی، باید برنامه بین‌المللی سازی ارائه دهند.
معاون بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه ایجاد شعبه دانشگاه در عراق به مرحله عملیاتی نزدیک شده است، گفت: با پشتیبانی آستان مقدس امام حسین (ع)، شعبه دانشگاه با همکاری چهار دانشکده پزشکی، بهداشت، داروسازی و پرستاری و مامایی فعالیت خود را تا مهرماه سال آتی آغاز خواهد کرد.
دکتر کردی از سفر روسا و نماینده تام‌الاختیار چهار دانشکده یاد شده به کربلا با هدف انجام ارزیابی‌های لازم خبر داد و افزود: موافقت شفاهی ایجاد شعبه دیگر دانشگاه در سلیمانیه عراق نیز دریافت شده و دو دانشکده بهداشت و پرستاری و مامایی نیز برای همکاری در این بخش اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی ادامه داد: همچنین تشکیل کمیته‌های دانشجویی فعالیت‌های بین‌الملل با رویکرد اصلی توانمندسازی دانشجویان ایرانی در مباحث بین‌المللی در دستور کار قرار گرفته است.
معاون بین‌الملل دانشگاه اضافه کرد: دانشجویان علاقه‌مند تا 15 آذرماه فرصت دارند با مراجعه به معاونت‌های بین‌الملل دانشکده‌های محل تحصیل خود، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
دکتر کردی از برنامه‌ریزی برای تشکیل کمیته تحقیق و توسعه بین‌الملل (Research and Development) خبر داد و بیان داشت: فعالیت‌های مربوط به این حوزه در مدیریت توسعه امور بین‌الملل انجام شده و هم‌اکنون در درصدد استفاده از تجربیات و نقطه نظرات سایر صاحب‌نظران هستیم.
وی از معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها خواست ضمن انجام تبلیغات برای جذب دانشجویان در کمیته‌های دانشجویی فعالیت‌های بین‌المللی، علاقه‌مندان و صاحب‌نظران را جهت حضور در کمیته تحقیق و توسعه بین‌الملل به این معاونت معرفی کنند.
تشریح تجربیات موفق بین‌المللی چهار دانشکده
در ادامه، معاونان بین‌الملل دانشکده‌های علوم تغذیه و رژیم‌شناسی، پرستاری و مامایی، بهداشت و دندانپزشکی به ارائه تجربیات موفق بین‌المللی دانشکده‌های خود پرداختند.
دکتر محمودی، معاون بین‌الملل دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی تجربه این دانشکده در راه‌اندازی رشته تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی کابل و موسسه سلامت غضنفر با همکاری شرکت Conseil Sante فرانسه و موسسه‌ای در افغانستان را تشریح کرد.
وی گفت: طی همکاری‌های صورت گرفته دپارتمان تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی کابل راه‌اندازی شد و کوریکولوم آموزشی این رشته مورد بازنگری قرار گرفته و ارتقاء یافت.
دکتر سیلانی، معاون بین‌الملل دانشکده پرستاری و مامایی نیز به برنامه‌ریزی‌های اولیه برای تعریف برنامه آموزشی مشترک مامایی با همکاری دانشگاه هاولر اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و اظهار داشت: این همکاری به دنبال درخواست‌های متعدد دانشگاه هاولر و با هدف ایجاد دو گرایش ارشد مامایی در این دانشگاه در دستور کار قرار گرفت.
وی تصریح کرد: تاکنون توافقاتی برای گذراندن بخشی از این دوره در دانشگاه هاولر و بخشی دیگر در دانشگاه علوم پزشکی تهران، بهره‌مندی دانشجویان از دو استاد راهنما و ارائه مدرک مشترک به فارغ‌التحصیلان انجام شده است.
سپس دکتر امینی شکیب، معاون بین‌الملل دانشکده دندانپزشکی به معرفی پروژه اعتباربخشی برنامه آموزشی دندانپزشکی با همکاری (ADEE) Association for Dental Education in Europe پرداخت و تصریح کرد: این انجمن بر نحوه آموزش دندانپزشکی نظارت دارد و در پیشرفت برنامه‌های آموزشی به دانشکده‌های مختلف در سطح جهان کمک می‌کند.
وی با بیان اینکه به منظور انجام این پروژه انجمن ADEE دستورالعمل چهارساله‌ای را در دستور کار قرار می‌دهد، افزود: براساس این دستورالعمل طی سال نخست بازدیدی از دانشکده دندانپزشکی انجام و سپس پیشرفت دانشکده طی چهارسال متوالی براساس گزارش خودارزیابی بررسی می‌شود.
معاون بین‌الملل دانشکده دندانپزشکی از ارسال گزارش خودارزیابی دانشکده در 15 نوامبر 2018 برای ADEE خبر داد و بیان داشت: بهار سال آتی گروهی از انجمن مذکور جهت بازدید به دانشکده دندانپزشکی می‌آیند.
دکتر تکیان، معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت نیز بخش نخست صحبت‌های خود را به تجربه این دانشکده در برگزاری مدارس بین‌المللی اپیدمیولوژی میدانی با همکاری سه مؤسسه و دانشگاه آلمانی اختصاص داد و گفت: سومین مدرسه بین‌المللی اپیدمیولوژی از حدود سه هفته پیش با حضور بیش از 20 شرکت‌کننده از کشورهای آلمان، اتریش، افغانستان، پاکستان، سودان، اتیوپی و نامیبیا در تهران و بندرعباس آغاز شده است.
وی همچنین به عنوان دبیر علمی و اجرایی هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت توضیحاتی در خصوص این گردهمایی که نهم و دهم اردیبهشت 98 با حضور مهمانان خارجی از 30 کشور جهان و یکصد سخنران در جزیره کیش برگزار می‌شود، ارائه کرد.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت با اشاره به پنلها و برنامه‌های جانبی این رویداد بین‌المللی، از تشکیل نخستین شبکه دانشجویی دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت و برگزاری نشست آن‌ها در روز 8 اردیبهشت 98 با شرکت 200 دانشجوی ایرانی و بین‌المللی رشته‌های مختلف و علاقه‌مند به حوزه سلامت در جزیره کیش خبر داد.
حمایت از شرکت دانشجویان خارجی مقطع دکترای تخصصی در کنگره‌های بین‌المللی داخلی
در ادامه، دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل نیز با بیان اینکه در خصوص تمرکززدایی فرآیند جذب دانشجویان بین‌المللی از معاونت بین‌الملل به دانشکده‌ها و تعاملات اداری و مالی مربوط به آن‌ها جلسات متعددی برپا شده است، گفت: خوشبختانه الگوی پذیرش هشت دانشکده نهایی شده است و امیدواریم با سه دانشکده دیگر نیز به اتفاق‌نظر برسیم.
وی به برنامه‌ریزی برای تشکیل کمیته بازاریابی دانشجویان بین‌المللی اشاره کرد و اظهار داشت: این کمیته متشکل از کمیته‌های فرعی خواهد بود که مقوله جذب دانشجویان خارجی به تفکیک دانشکده‌ها را به کمک معاونان بین‌الملل آن‌ها نیازسنجی خواهد کرد.
دکتر اسماعیل‌زاده، معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل نیز از تدوین آیین‌نامه اختصاص تسهیلات به دانشجویان خارجی دکترای تخصصی که علاقه‌مند به شرکت در کنگره‌های بین‌المللی داخلی هستند، خبر داد.
وی اظهار داشت: این آیین‌نامه با رویکرد ایجاد فرصت برای ارائه فعالیت‌های تحقیقاتی دانشجویان خارجی مقطع دکترای تخصصی و بین‌المللی شدن هر چه بیشتر کنگره‌های داخلی تدوین شد.
وی تصریح کرد: همچنین در راستای حمایت از طرح‌های پژوهشی، بودجه تخصیص‌یافته به طرح‌های دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد توسط پردیس بین‌الملل دانشگاه افزایش یافت.
دکتر اسماعیل‌زاده بر اهمیت دیده شدن مقوله پژوهش بین‌الملل در جشنواره‌ها و همایش‌های دانشگاهی و اختصاص امتیاز به پژوهشگرانی که همکاری‌های بین‌المللی را در کارنامه خود دارند، تأکید کرد
در بخش بعدی حاضران دیدگاه‌های خود را در خصوص موضوعات مطرح شده و گزارش تجربیات موفق چهار دانشکده بیان کردند.
دکتر خامی، مشاور عالی معاونت بین‌الملل در جمع‌بندی این نشست از معاونان بین‌الملل خواست از تعاملات برقرار شده با مؤسسات و مراکز علمی خارجی جهت معرفی توانمندی‌های و ظرفیت‌های سایر دانشکده‌ها استفاده و امکان برقراری ارتباطات را تسهیل کنند.

خبر و عکس: مهناز وحیدی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی