محتوای خبری معاونت بین الملل

دومین کمیته فرعی تطبیق برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی دانشکده بهداشت برگزار شد

بررسی پیشنهاد تعریف رشته مقطع کارشناسی ارشد سلامت روان کودک و نوجوان

دومین کمیته فرعی تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی دانشکده بهداشت با بررسی پیشنهاد تعریف رشته سلامت روان کودک و نوجوان در مقطع کارشناسی ارشد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در آغاز نشست روز شنبه 25 شهریور 96 که در دفتر رییس دانشکده بهداشت برگزار شد، دکتر تکیان، معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت گفت: برنامه آموزشی رشته سلامت روان کودک و نوجوان در مقطع کارشناسی ارشد برای دومین بار در کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی این دانشکده به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.
وی افزود: پس از طرح این برنامه آموزشی در نخستین کمیته، اصلاحاتی در دستور کار قرار گرفت که در جلسه امروز تشریح خواهد شد.
دکتر گرمارودی، مدیر گروه آموزشی بهداشت و ارتقای سلامت نیز گفت: کوریکولوم کارشناسی ارشد سلامت روان کودک و نوجوان در قالب یک برنامه آموزشی مشترک با گروه روان‌پزشکی دانشکده پزشکی آماده شده است.
مدیر گروه بهداشت و ارتقاء سلامت همچنین به ارائه پیشینه‌ای از این رشته پرداخت و تصریح کرد: برای نخستین بار از سال 1990 میلادی تعدادی از دانشگاه‌های انگلیس اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته کرده‌اند.
دکتر گرمارودی ادامه داد: تعریف این رشته مقطع با توجه به جمعیت قابل‌توجه نوجوانان و جوانان و کمبود نیروی انسانی آموزش‌دیده در کشورهای منطقه می‌تواند دانشگاه علوم پزشکی تهران را به عنوان پیشگام این عرصه معرفی کند.
وی اضافه کرد: انتظار می رود فارغ‌التحصیلان این رشته بتوانند مشکلات سلامت روان کودکان و نوجوانان را در مراحل اولیه تشخیص دهند و مهارت‌های لازم را برای برقراری ارتباط با والدین و اولیای مدارس در راستای حل معضلات گروه هدف مذکور به دست آورند.
دکتر نوغانی، عضو هیأت‌علمی دانشکده پرستاری و مامایی نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر روان پرستاری به عنوان رشته‌ای مستقل در این دانشکده فعال است، بیان داشت: به نظر می‌رسد سرفصل‌های آموزشی این رشته  و رشته سلامت روان کودک و نوجوان دارای وجوه مشترکی هستند.
وی با توجه به تجربیات دانشکده پرستاری و مامایی در این حوزه، جهت هرگونه همکاری با گروه آموزشی بهداشت و ارتقاء سلامت دانشکده بهداشت اعلام آمادگی کرد.
معاون آموزشی دانشگاه نیز بر اولویت تطبیق برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی نسبت به تعریف رشته مقاطع جدید تأکید کرد و اظهار داشت: پیرو جلسات کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی که تاکنون در معاونت آموزشی وزارت بهداشت برگزار شده، به نظر می‌رسد تطبیق کوریکولوم های آموزشی همسو با درخواست متقاضیان خارجی و نمونه‌های مشابه بین‌المللی توفیق بیشتری خواهد داشت.
دکتر جلیلی تصریح کرد: همچنین لزوم فراهم کردن زیرساخت‌ها و پیش‌بینی‌های لازم برای زبان ‌آموزشی دانشجویان این رشته احساس می‌شود.
دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل نیز با تأیید نکات مطرح شده توسط معاون آموزشی دانشگاه، گفت: در صورت لزوم تعامل دانشجویان این رشته با بیماران، بحث زبان آموزشی و ارتباط کلامی آن‌ها حائز اهمیت خواهد بود.
در ادامه، دکتر گرمارودی در خصوص دیدگاه‌ها و نقطه نظرات مطرح شده به بیان توضیحاتی پرداخت.
همچنین مقرر شد گروه آموزشی بهداشت و ارتقاء سلامت با ارزیابی کوریکولوم های آموزشی مرتبط که امکان تطبیق رشته سلامت روان کودک و نوجوان با آن‌ها وجود دارد، این موضوع را مورد بررسی بیشتر قرار دهند.
در بخش بعدی این نشست برای نخستین بار پیشنهاد تعریف رشته اقتصاد و مدیریت سیاست سلامت ویژه دانشجویان بین‌الملل توسط مدیر گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت دانشکده بهداشت مطرح شد.
دکتر احمدی در این باره گفت: گروه آموزشی علوم مدیریت و اقتصاد سلامت در سه رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، سیاست‌گذاری سلامت و اقتصاد سلامت اقدام به پذیرش دانشجویان ایرانی و خارجی می‌کند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر تعریف رشته اقتصاد و مدیریت سیاست سلامت برای دانشجویان بین‌المللی با بهره‌گیری از نمونه‌های معتبر بین‌المللی و استفاده از برنامه آموزشی سه رشته مذکور مورد توجه این گروه آموزشی قرار دارد.
در پایان این بخش نیز مدیر توسعه امور بین‌الملل معاون بین‌الملل نقطه نظرات خود را مطرح کرد و قرار شد بررسی‌های بیشتر در خصوص تعریف این رشته در دانشکده بهداشت انجام شود.
توضیح اینکه دکتر جلیلی، معاون آموزشی دانشگاه، دکتر اکبری ساری، رئیس دانشکده بهداشت، دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل، دکتر تکیان و دکتر شکیبازاده معاونان بین‌الملل و آموزشی دانشکده بهداشت، دکتر دهقان نیری، معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر گرمارودی و دکتر احمدی، مدیران گروه‌های آموزشی بهداشت و ارتقاء سلامت و علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت دانشکده بهداشت، دکتر نوغانی از گروه پرستاری بیماری‌های روان دانشکده پرستاری و مامایی و دکتر علیپور، عضو هیأت‌علمی دانشکده بهداشت در این نشست حضور داشتند.
خبرنگار: مهناز وحیدی


مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی