محتوای خبری معاونت بین الملل

نخستین نشست دوره‌ای معاون بین‌الملل دانشگاه و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها در سال 99 برگزار شد

تشریح رویکردهای آتی حوزه بین‌الملل دانشکده‌ها با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا

نخستین نشست دوره‌ای معاون بین‌الملل دانشگاه و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها در سال 99 با بحث و تبادل‌نظر پیرامون وظایف و نحوه فعالیت معاونت‌های بین‌الملل دانشکده‌ها طی 2 تا 6 ماه آینده با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این نشست که یکشنبه 17 فروردین 99 در سالن شورای این معاونت برگزار شد، دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر وحید ضیایی، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل، دکتر سید رضا حسینی سده، مشاور اجرایی معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل و دکتر امیرحسین معماری، مدیر توسعه امور بین‌المللی معاونت بین‌الملل، دکتر نیما رضایی، دکتر امیرحسین تکیان، دکتر حمیدرضا ادهمی، دکتر پویان امینی شکیب، دکتر آزاده شادمهر، دکتر بهرام نیک منش، دکتر آرمان زرگران، دکتر ریتا مجتهدزاده، دکتر مریم محمودی، دکتر خاطره سیلانی و دکتر نصرالله طباطبایی، معاونان بین‌الملل دانشکده‌های پزشکی، بهداشت، داروسازی، دندانپزشکی، توانبخشی، پیراپزشکی، طب ایرانی، مجازی، علوم تغذیه و رژیم‌شناسی، پرستاری و مامایی و فناوری‌های نوین پزشکی به صورت حضوری و غیرحضوری از طریق ویدئو کنفرانس شرکت داشتند.
در آغاز، دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه با آرزوی سالی سرشار از سلامتی برای خانواده دانشگاه، یاد و خاطره مرحوم دکتر عباس نوروزی جاویدان، دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و عراق  را گرامی داشت.
وی سپس توجه حاضران را به مقوله تدوین برنامه عملیاتی سال 99 حوزه بین‌الملل دانشکده‌ها جلب کرد و گفت: مطابق با برنامه عملیاتی چهارساله انتظار می‌رود معاونت‌های بین‌الملل دانشکده‌ها نسبت به ارائه برنامه سال جاری خود اقدام کنند.
معاون بین‌الملل دانشگاه بر اهمیت توجه به شرایط حساس کشور و جهان در حال حاضر و مسائل و محدودیت‌های ایجاد شده به واسطه شیوع ویروس کرونا در تدوین برنامه عملیاتی تأکید کرد و بیان داشت: به نظر می‌رسد ظرف دو تا شش ماه آینده و حتی نیمه دوم سال با شرایط خاص و متفاوتی مواجه باشیم که لزوم بازنگری و بازبینی برنامه‌ریزی‌های انجام شده و فعالیت‌های در دست اقدام را نشان می دهد.
دکتر کردی با تکیه بر تأکیدات رئیس دانشگاه مبنی بر تداوم خدمات مورد نیاز بیماران مبتلا به کرونا در زمینه‌های مختلف در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، افزود: فعالیت‌ها و برنامه‌های بین‌المللی دانشگاه در سال جاری نیز با بهره‌گیری از همین دیدگاه و متناسب با وضعیت فعلی کشور و جهان باید پیش‌بینی و اجرایی شود.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در خصوص آموزش دانشجویان بین‌المللی دانشگاه طی هفته‌های اخیر و ارائه 80 درصد دروس تئوری به صورت آنلاین تا پایان خرداد ماه، اضافه کرد: انتظار می‌رود در سایر حیطه‌های مرتبط با مقوله بین‌الملل دانشگاه نیز برنامه‌ریزی لازم از سوی فعالان این حوزه انجام شود.
معاون بین‌الملل دانشگاه سپس از اعضای حاضر در نشست خواست فعالیت‌های انجام شده توسط معاونت‌های بین‌الملل دانشکده‌ها از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون و مسائل پیش رو را تشریح کرده دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را نسبت به نکات مطرح شده و برنامه عملیاتی سال جاری ارائه کنند.
سپس معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها به بیان اقدامات انجام شده از جمله برگزاری کلاس‌های تئوری دانشجویان بین‌الملل دانشگاه به صورت آنلاین و از طریق سامانه نوید، همکاری با کمپین بین‌المللی مبارزه با کرونا در تولید محتوا و ایجاد شبکه ارتباطی با اساتید و متخصصان بین‌المللی، برگزاری وبینار با مشارکت اساتید مدعو بین‌المللی گروه‌های آموزشی در موضوعات و مباحث مرتبط با بیماری کرونا، برگزاری ویدئو کنفرانس و نشست‌های آنلاین با پزشکان و متخصصان خارجی از جمله کشور چین به منظور تبادل تجربیات مربوط به درمان بیماران مبتلا به کرونا و انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بین المللی مرتبط با COVID-19 پرداختند.
آن‌ها از نامشخص بودن وضعیت ارائه دروس بالینی و عملی دانشجویان بین‌المللی، فراهم نبودن زیرساخت‌های مربوط به مجازی‌سازی فعالیت‌های بین‌الملل در بعضی از دانشکده‌ها، عدم بازگشت دانشجویان بین‌الملل در شرایط فعلی به ایران و نبود امکان حضور برخی از آن‌ها در کلاس‌های آنلاین به عنوان مسائل پیش رو اشاره کردند.
معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها همچنین پیشنهاداتی در خصوص فعالیت‌های آتی بین‌الملل دانشکده‌ها ارائه و بر استفاده از بستر مجازی و ارتباطات آنلاین برای برگزاری دوره‌ها و تعاملات بین‌المللی، تعریف گرنت برای پژوهش‌های بین‌المللی مرتبط با موضوع ویروس COVID-19، تهیه آیین‌نامه عملیاتی به منظور استفاده از بسترهایی چون اسکایپ و واتس اپ جهت ارائه آموزش‌های آنلاین به دانشجویان خارجی و تأخیر در برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌های دانشجویان بین‌المللی دانشگاه با توجه به بازگشت اکثر آن‌ها به کشورهایشان تأکید کردند.
دکتر مجتهدزاده، معاون بین‌الملل دانشکده مجازی نیز به بیان توضیحاتی در خصوص مدل‌های آموزشی و ارتباطی مجازی برای طیف فعالیت‌های بین‌الملل و همچنین نحوه ارائه دروس در نوید و امکانات این سامانه پرداخت و برگزاری کارگاهی برای اساتید فعال در آموزش دانشجویان خارجی دانشگاه با موضوع چگونگی ارائه دروس تئوری و عملی به صورت مجازی را پیشنهاد کرد.
وی افزود: دانشکده مجازی آمادگی دارد در راستای برگزاری این کارگاه با معاونت بین‌الملل دانشگاه همکاری کند.
در ادامه، دکتر ضیایی، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل با تکیه بر مباحث آموزشی مطرح شده از سوی معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها، گفت: تصمیم‌گیری در حوزه آموزش دانشجویان ایرانی و بین‌الملل در سطح دانشگاه انجام می‌شود و تلاش ما در پردیس بین‌الملل همسو شدن با این تصمیمات است.
وی افزود: دانشجویان بین‌المللی که به دلیل شیوع ویروس کرونا به کشور خود بازگشته‌اند و یا امکان ادامه ترم تحصیلی را ندارند، می‌توانند بدون احتساب سنوات، مرخصی تحصیلی بگیرند.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل با اشاره به اینکه سیاست وزارت بهداشت در شرایط فعلی کشور، ادامه فرآیند آموزشی است، اظهار داشت: برهمین اساس تمهیداتی برای برپایی کلاس‌های تئوری به صورت آنلاین اندیشیده شده ضمن اینکه با فروکش کردن شیوع ویروس کرونا در تابستان، کلاس‌های عملی برگزار می‌شود.
دکتر ضیایی اضافه کرد: اولویت ما در بحث آموزش، کلاس‌های مجازی غیرآنلاین است اما برای پوشش دادن نواقص احتمالی، امکان برپایی کلاس‌ها به صورت آنلاین هم وجود دارد. 
وی با بیان اینکه فرمت مورد استفاده برای کلاس‌های مجازی سامانه نوید تعیین شده است، اظهار داشت: از مزایای این سامانه امکان رصد کردن و ارزش‌گذاری فعالیت‌های آموزشی است و این در حالی است که می‌توان از بسترهای واتس اپ و اسکایپ به عنوان مکمل فرآیند آموزش دانشجویان بهره برد.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل از برگزاری جلسات غیرحضوری با معاونان بین‌الملل و آموزشی دانشکده‌ها طی هفته آینده در خصوص وضعیت دانشجویان بین‌المللی دوره‌های تحصیلات تکمیلی خبر داد.
وی در پایان توجه حاضران را بر راه‌اندازی دوره‌های مجازی جلب کرد و یادآور شد: صحبت‌های اولیه با معاون بین‌الملل دانشگاه در خصوص اختصاص گرنت به دانشکده‌هایی که دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و بلندمدت به صورت مجازی برگزار کنند، انجام شده که با اعلام آمادگی آن‌ها، گام‌های جدی‌تر نیز برداشته خواهد شد.
بخش پایانی این نشست به صحبت‌های دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل با موضوع استراتژی حوزه بین‌الملل دانشگاه در دوران کرونا و پسا کرونا اختصاص یافت.
وی با تأکید بر اینکه در بین‌المللی سازی، آموزش بخشی از کار است و ما باید در زمینه حفظ و توسعه ارتباطات بین‌الملل با تکیه بر موانع موجود، به راهکارهای عملیاتی دست یابیم، افزود: به نظر می‌رسد در شرایطی که کشورهای بسیاری درگیر ویروس کرونا هستند و عرصه تعاملات محدودتر شده است باید از توانمندی ارتباطات مجازی بیش از گذشته بهره ببریم.
مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل به طرح پیشنهادات و نکاتی در این باره پرداخت و گفت: برنامه‌های مشترک مجازی (Virtual Joint Programs) به صورت دوره‌های کوتاه‌مدت، بلندمدت و حتی کنفرانس‌های مشترک در کنار Virtual Movement،Virtual Mobility  و Virtual Sabbatical در دوران فعلی قابلیت عملیاتی شدن را دارند.
دکتر نکوفر اضافه کرد: مدیریت بین‌المللی سازی الکترونیک معاونت بین‌الملل و معاونت بین‌الملل دانشکده مجازی می‌توانند دانشکده‌ها را در تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای هر یک از این برنامه‌ها یاری کنند.
وی با بیان اینکه دانشکده‌ها می‌توانند از فرصت موجود برای ارتباط بیشتر با اساتید مدعو بین‌المللی و ارائه بخشی از واحدهای درسی توسط آن‌ها به صورت مجازی استفاده کنند، اظهار داشت: این رویکرد ضمن حفظ ارتباطات، در مقوله توسعه آموزش بین‌الملل نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.
مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل برگزاری وب کنفرانس در موضوعات مرتبط با ویروس کرونا توسط گروه‌های مختلف آموزشی دانشکده‌ها را نیز دیگر فرصت موجود در شرایط کنونی دانست.

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *