محتوای خبری معاونت بین الملل

تشریح گزارش عملکرد حوزه بین‌الملل دانشکده بهداشت در شورای مدیران معاونت بین‌الملل دانشگاه

شورای مدیران معاونت بین‌الملل با ارائه گزارش فعالیت‌های حوزه بین‌الملل دانشکده بهداشت و طرح مباحث مربوط به اقدامات بین‌المللی این دانشکده برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل دکتر تکیان، معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت در آغاز نشست روز شنبه 8 دی 97 گزارش عملکرد این معاونت طی سال‌های 93 تا 97 ارائه شد.
وی گفت: معاونت بین‌الملل دانشکده بهداشت طی این مدت وظایف خود را در چهار حیطه همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی بین‌المللی، گردهمایی‌های علمی بین‌المللی، بورس‌ها و مأموریت‌های علمی و خدمات بین‌المللی دنبال کرده است.
معاون بین الملل دانشکده بهداشت ادامه داد: در حیطه همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی بین‌الملل، عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مشترک، برگزاری مدارس تابستانی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی پیگیری شده است.
دکتر تکیان با اشاره به اینکه دانشکده بهداشت موفق به عقد تفاهم‌نامه های همکاری با دانشگاه‌های Coimbra پرتغال، Sapienza ایتالیا، Technical آلمان، Tampere فنلاند، قائد اعظم و آقاخان پاکستان، خاتم‌النبیین افغانستان، کوفه عراق و نیکلاس کوپرنیک لهستان شده است، افزود: این در حالی است که با مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه، انستیتو پاستور ایران و موسسه مطالعاتی حقوق عمومی دانشگاه تهران نیز تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شد.
دکتر تکیان با بیان اینکه در بحث کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مشترک، دانشکده بهداشت در برگزاری نخستین کارگاه بین‌المللی دیپلماسی سلامت با همکاری سازمان جهانی بهداشت، کارگاه بین‌المللی سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، دوره تله مدیسین با دانشگاه COMERIA، اولین کنگره بین‌المللی بیماری‌های منتقله تغییرات اقلیمی و سومین کنگره ملی حشره‌شناسی پزشکی ایران مشارکت و همکاری داشته است، گفت: همچنین این دانشکده سمینار آشنایی با نظام‌های سلامت کشورهای منتخب، دوره مشترک بین‌المللی نظام‌های سلامت، دوره مشترک بین‌المللی ارتقاء مهارت در برنامه‌ریزی سلامت، دوره Health Minor Global و جلسه باستان آسیب‌شناسی با مشارکت دانشگاه زوریخ سوئیس را برگزار کرد.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت افزود: سه دوره مدرسه تابستانی اپیدمیولوژی بالینی با موسسه آلمانی برنهارد ناخت و دانشگاه هامبورگ آلمان طی سه سال اخیر برگزار شده که منجر به آموزش 65 شرکت‌کننده از 11 کشور و تدریس 37 مدرس داخلی و خارجی شده است.
دکتر تکیان ادامه داد: دانشکده بهداشت همچنین سه مدرسه تابستانی بین‌المللی سلامت عمومی ایران را با رویکرد ارائه دوره‌های آموزشی مرتبط با سلامت عمومی جامعه، انتقال دانش‌پایه در حوزه مؤلفه‌های اجتماعی سلامت، حمایت‌طلبی، اپیدمیولوژی، بهداشت محیط‌ زیست، سلامت جهانی و سیاست‌گذاری برگزار کرده است.
وی به ارائه توضیحاتی در خصوص توسعه همکاری‌های بین‌المللی پرداخت و بیان داشت: در این زمینه نیز اقداماتی چون برنامه‌ریزی، میزبانی و برگزاری نشست روسای دانشکده‌های بهداشت منطقه مدیترانه شرقی، فراهم‌سازی زمینه توافق با دانشگاه کوفه عراق برای ایجاد دانشکده بهداشت و راه‌اندازی رشته‌های مرتبط، همکاری در برگزاری نشست ریاست دانشگاه با وزیر نوآوری سوئیس، فراهم‌سازی فرصت همکاری گروه ویروس‌شناسی با انجمن بیماری‌های عفونی و میکروب‌شناسی بالینی اروپا، مشارکت فعال در پیوستن دانشگاه به پیمان گروه هشت و مشارکت کلیدی در برگزاری هفتمین نشست مجمع جهانی سلامت در جزیره کیش صورت گرفت.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت اضافه کرد: این دانشکده همچنین موفق به برگزاری سه نشست با سازمان بهداشت جهانی، صندوق جمعیت ملل متحد و صندوق توسعه در دانشکده بهداشت، برنامه‌ریزی و مدیریت نخستین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار سلامت، میزبانی و مشارکت در برگزاری نشست با وزیر بهداشت عمومی و ورزش سوئد و برگزاری دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار سلامت به عنوان گردهمایی‌های علمی بین‌المللی شده است.
دکتر تکیان در ادامه به مقوله بورس‌ها و مأموریت‌های علمی اشاره کرد و اظهار داشت: این معاونت تلاش کرده اعزام اعضای هیأت‌علمی به سمینارها و کنگره‌های آموزشی خارج از کشور را با صدور حدود 140 معرفی‌نامه به سفارتخانه‌ها تسهیل کند.
وی تأکید کرد: همچنین برای نزدیک به 300 متقاضی بین‌المللی تحصیل در دانشکده بهداشت جلساتی برگزار شده که معرفی آن‌ها به کمیته جذب دانشجویان خارجی دانشگاه را هدفمند کرده است.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت از جذب 70 دانشجوی بین‌المللی در این دانشکده خبر داد و گفت: از این تعداد 30 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته سلامت عمومی از 9 کشور جهان فارغ‌التحصیل شده‌اند.
وی همچنین تعیین رابط بین‌الملل برای تمامی گروه‌های آموزشی این دانشکده، توانمندسازی اعضای هیأت‌علمی، کارکنان و دانشجویان جهت تعامل سازنده بین‌المللی، تهیه کاتالوگ فارسی و انگلیسی و نصب تابلوهای دو زبانه در تمامی سطح دانشکده بهداشت، بهینه‌سازی و به‌روزرسانی سایت انگلیسی دانشکده در راستای اهداف بین‌المللی سازی دانشگاه و شاخص‌های ارزیابی مدیریت آمار و فناوری دانشگاه و همکاری با دانشجویان خارجی جهت ارائه طرح‌های پژوهشی را نیز در حیطه خدمات بین‌المللی قرار داد.
دکتر تکیان در پایان ضمن تشریح دستاوردهای فعالیت‌های بین‌المللی دانشکده بهداشت افق‌های پیش روی این معاونت را تشریح کرد.
در ادامه، اعضای شورای مدیران معاونت بین‌الملل به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دانشکده بهداشت را از دانشکده‌های شاخص در عرصه فعالیت‌های بین‌المللی دانست.
وی همچنین به اهمیت مقوله تمرکززدایی فعالیت‌های بین‌المللی از ستاد به گروه‌های آموزشی دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی تأکید کرد و گفت: در این مسیر انتظار می‌رود گروه‌های آموزشی دانشکده بهداشت نیز نسبت به ارائه برنامه بین‌المللی سازی خود برای سال آتی اقدام کنند.
معاون بین‌الملل دانشگاه با اشاره به تلاشهای انجام شده برای ایجاد شعب دانشگاه در کربلا و سلیمانیه عراق، گفت: با تکیه بر توافقات صورت گرفته درصدد آغاز به کار این شعب با رشته‌های دانشکده بهداشت و پرستاری هستیم.
توضیح اینکه دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر نیکنام، مدیر شعب بین‌الملل دانشگاه، دکتر امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر عباسی، مشاور معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر جعفریان، رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه، دکتر ضیایی و دکتر متوسلی، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل، دکتر خامی، مشاور عالی معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل، اعتباربخشی و رتبه‌بندی، دکتر حسینی سده، مدیر توسعه منابع و پشتیبانی، دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بین‌الملل، دکتر حاجی فرج تبریزی، سرپرست مدیریت توانمندسازی بین‌المللی نیروی انسانی معاونت بین‌الملل، دکتر تکیان، معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت، انصاری پور، کارشناس مسئول روابط دانشگاهی و امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل و رسول‌زاده، مسئول حراست معاونت بین‌الملل در این نشست حضور داشتند.
خبرنگار: مهناز وحیدی

 

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی