محتوای خبری معاونت بین الملل

با سفر هیأت دانشگاه به عراق

تفاهم‌نامه ایجاد شعبه بین‌الملل در کربلا میان دانشگاه علوم پزشکی تهران و آستان مقدس امام حسین (ع) امضا شد

تفاهم‌نامه ایجاد شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلای معلی میان دانشگاه علوم پزشکی تهران و آستان مقدس امام حسین (ع) به امضا رسید.

 به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، این تفاهم‌نامه در جریان سفر 19 تا 21 تیرماه 98 هیأت دانشگاه متشکل از دکتر امیرعلی سهراب پور و دکتر مهدی رضایی، معاونان آموزشی و درمان دانشگاه، دکتر عباس نوروزی، دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و عراق و دکتر سیدرضا رئیس کرمی، مسئول راه‌اندازی و رئیس شعبه دانشگاه در کربلای معلی به عراق، امضا شد.
هیأت دانشگاه در بدو ورود با سفیر و رایزن علمی ایران در عراق دیدار کردند و مباحثی که در مذاکرات مربوط به ایجاد شعبه دانشگاه در این کشور باید مورد توجه قرار می‌گرفت، به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شد.
همچنین طی ملاقات نمایندگان دانشگاه با قصی عبدالوهاب السهیل، وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق، دو مقوله ایجاد شعبه دانشگاه در کربلا و برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی در مقاطع فلوشیپی و فوق تخصصی مطرح شد و توافقاتی صورت گرفت.
وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق در این دیدار ضمن اشاره به اهمیت ارتباط نزدیک دو کشور و جایگاه قابل قبول دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، نسبت به توسعه همکاری‌ها و تعاملات مراکز علمی این کشور با دانشگاه ابراز علاقه مندی کرد.
پس از این نشست فرصت بازدید از شهرک پزشکی بغداد، متشکل از بیمارستانهای آموزشی با 3 هزار تخت درمانی، برای نمایندگان دانشگاه ایجاد شد.
این گروه همچنین در نشست مشترک با دبیران هیأت بورد گروه‌های آموزشی مختلف عراق شرکت کردند که در این جلسه نیز پس از معرفی دانشگاه علوم پزشکی تهران و ظرفیت‌های موجود، موضوع برگزاری دوره‌های مشترک فلوشیپ و فوق تخصص مطرح شد.
در این راستا مقرر شد دوره‌های موردنیاز گروه‌های آموزشی مختلف عراق اعلام شود تا دانشگاه پس از بررسی‌ها لازم نسبت به تعریف آنها به دو شکل کوتاه‌مدت و بلندمدت اقدام کند.
در ادامه، نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی تهران با عبدالامیر القریشی، مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا وابسته به آستان مقدس امام حسین (ع)، ملاقات کردند و پیش‌نویس تفاهم‌نامه ایجاد شعبه بین‌الملل دانشگاه بررسی و توافقات نهایی انجام شد.
طی این پیش‌نویس قرار شد سرمایه‌گذاری مالی، احداث ساختمان شعبه و هزینه‌های اجرایی توسط آستان مقدس امام حسین (ع) انجام شود و دانشگاه علوم پزشکی تهران مسئولیت مباحث علمی، آموزشی و اجرایی را برعهده داشته باشد.
مقوله ایجاد شعبه دانشگاه در کربلا بیش از یک سال است که توسط تیم معاونت بین‌الملل دانشگاه و مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا پیگیری و بارها در جلسات کارشناسی بررسی شده است.
تفاهم‌نامه نهایی ایجاد شعبه در دومین روز از این سفر توسط دکتر سهراب پور، معاون آموزشی دانشگاه به نمایندگی از رئیس دانشگاه و سید جعفر الموسوی، دبیرکل تولیت آستان مقدس امام حسین (ع)، امضاء شد.
این گروه سپس از بیمارستان‌های کربلا و فضاهایی که به شعبه بین‌الملل اختصاص یافته دیدن کردند و در روز پایانی نیز در دانشگاه کوفه حضور یافتند و توافقنامه اجرای دوره مشترک Nanomedicine میان معاونان آموزشی دو دانشگاه منعقد شد. 
توضیح اینکه گام بعدی در راستای اجرای تفاهم‌نامه ایجاد شعبه بین الملل دانشگاه در کربلا، مشخص کردن سه دانشکده حائز اولویت و تعریف رشته‌های مورد نظر بر مبنای نیاز کشور عراق است.
دانشگاه علوم پزشکی تهران برای ایجاد پنج دانشکده پزشکی، بهداشت، پرستاری، داروسازی و توانبخشی در شعبه کربلا اعلام آمادگی کرده و به احتمال زیاد کار خود را با سه دانشکده آغاز خواهد کرد.
همچنین در مرحله بعدی، برنامه‌های آموزشی دانشگاه در رشته‌های مورد تقاضا با قوانین و مقررات آموزشی عراق تطبیق داده خواهد شد و پس از تأیید نهایی این برنامه‌ها توسط وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق و تأمین فضای فیزیکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به پذیرش متقاضیان اقدام خواهد کرد.
خبر: مهناز وحیدی
مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی